9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

کارشناس لبنانی مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با فارس:

۱۲۰ کشور در سوریه دخالت دارند/جنگ تروریست‌ها با یکدیگر

خبرگزاری فارس: یک کارشناس لبنانی مسائل استراتژیک خاورمیانه اعلام کرد، بیش از 120 کشور در سوریه دخالت می کنند زیرا کشورهایی که ائتلاف جدید مخالفان سوری را به رسمیت شناخته اند 120 کشور از 224 کشور در جهان هستند.

خبرگزاری فارس: ۱۲۰ کشور در سوریه دخالت دارند/جنگ تروریست‌ها با یکدیگر

«حکم امهز» کارشناس لبنانی مسائل استراتژیک خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل فارس به دخالت های کشورهای مختلف در سوریه اشاره کرد و گفت:بیش از 120 کشور در سوریه دخالت می کنند زیرا کشورهایی که ائتلاف جدید مخالفان سوری را به رسمیت شناخته اند 120 کشور از 224 کشور در جهان هستند. در رأس کشورهایی که در سوریه دخالت می کنند. آمریکا،فرانسه،انگلیس و حتی رژیم صهیونیستی و نیز برخی کشورهای عربی از جمله قطر و عربستان سعودی که تروریسم را در سوریه تامین مالی می کنند.

امهز افزود: این کشورها ابایی از کشتار جمعی مردم سوریه از طریق تروریست ها ندارند.آنها به طور مستقیم فن‌آوری و تسلیحاتی را در اختیار تروریست ها قرار می دهند و نیز خدمات لجستیکی بسیار پیشرفته ای را به تروریست ها ارائه می دهند،به طوری که بیشتر مردان، زنان و کودکانی که در سوریه کشته می شوند از مردم سوریه هستند.این حمایت لجستیکی شامل ارسال مقادیر بسیار زیادی تسلیحات و ارسال هزاران تروریست به سوریه می شود.

کارشناس مسائل استراتژیک خاورمیانه در ادامه به تلاش غرب برای رهایی از تروریست هایی که خود پرورش داده اشاره و تصریح کرد: اکنون خاک سوریه تبدیل به دامی برای تروریست هایی شده است که کشورهای غربی و دیگر کشورها تلاش می کنند که از شر آنها راحت شوند و برای آنها مشکلات و دردسرهایی امنیتی دارند. بویژه آنکه برخی از این تروریست ها را آمریکا پرورش داد و برایش مشکل ساز شدند مثلا برج های دوقلو را در نیویورک منفجر کردند.

وی افزود: آمریکا دیگر نمی توانست بر گروه القاعده که تا پیش از این و در جنگ افغانستان با اتحاد جماهیر شوروی سابق آنها را مجاهدان عرب می نامید و از آنها حمایت می کرد،کنترلی داشته باشد.کشورهای غربی نظیر آمریکا مار در آستین خود پرورش می دهند و می خواهند از شر آن رها شوند، آنها در ابتدا تروریست تربیت می کنند و پس از آن بهای گرانش را می پردازند و سپس می خواهند از شر این تروریست ها راحت شوند.این تروریست ها پیش از این توسط کشورهای غربی وارد لیبی شدند و در پی آن سفیر آمریکا را کشتند.از آنها حمایت کرد و آنها نیز آمریکا را در نیویورک زمین گیر کردند و به این کشور ضربه زدند.

رقابت عربستان سعودی و قطر/ جنگ بین تروریست ها در سوریه

وی در مورد حمایت تسلیحاتی و مالی کشورهای عربی نظیر قطر و عربستان سعودی و همپیمانان آنها از تروریست ها در سوریه گفت:کشورهای عربی کارهایی می کنند که پیامدهای آن را پیش بینی نمی کنند.عربستان و قطر در صحنه عربی با هم دیگر رقابت آشکاری دارند و همه آن را می داند،هر کدام از آنها تلاش می کنند که بر کشورهای عربی غلبه و سیطره داشته باشند.این مساله را ما در جریان انقلاب های  کشورهای عربی بویژه  تونس،لیبی و مصر و یمن دیدیم به طوری که هر کدام از آنها برای کسب نفوذ و سلطه در این کشور با هم مسابقه داشتند و تلاش می کردند که در زمینه سیاسی و اقتصادی در این کشورهای عربی نفوذ بیشتری داشته باشند.همچنین جنگ مخفی میان گروه های مسلح در سوریه که این دو کشور آنها را تامین مالی می کنند در جریان است.برخی از گروهها را عربستان و برخی دیگر را قطر مورد حمایت قرار می دهند و اینها با هم جنگ مخفیانه دارند.

امهز افزود: رقابت عربستان و قطر بر برخی کشورهای غربی نیز تاثیر گذاشته است ، کشورهای که دارای واحدهای ویژه در سوریه هستند،همچنین بر متحد نشدن گروه های مسلح مخالف نیز تاثیر گذاشته است و این گروه ها نتوانسته اند جبهه متحدی را برای تصمیم گیری در سوریه تشکیل دهند. همه اینها باعث ناکامی گروه های مسلح می شود که در سوریه حضور دارند و علاوه بر آنکه با دولت سوریه می جنگند با همدیگر نیز در جنگ هستند.

کشورهای عربی از سوریه می ترسند

کارشناس لبنانی مسائل استراتژیک خاورمیانه با اشاره به ترس کشورهای عربی از نظام سوریه عنوان کرد: ما این را دور از نظر نداریم که کشورهای عربی از نظام حاکم بر سوریه می ترسند ؛ زیرا این نظام در محور مقاومت قرار دارد  و این را در گذشته با قرار گرفتن در کنار مقاومت لبنان و فلسطین، ثابت کرده است. دستاوردهای مقاومت در لبنان و فلسطین بخشی از آن به خاطر حمایت سوریه از آنهاست،بنابراین کشورهای عربی از این نظام قدرتمند می ترسند.این کشورها برای تسلیم شدن خلق شده‌اند و نه برای ایستادگی و مقاومت.آنها دنباله رو آمریکا،غرب و رژیم صهیونیستی هستند و کسی که روی پا خود ایستاده کسی است که از مقاومت حمایت می کند و در برابر غرب و رژیم صهیونیستی می ایستد و این کشورها ایران و سوریه هستند.

اهداف ترکیه از حمایت تروریست ها در سوریه

امهز درباره اهداف ترکیه از دخالت در امور داخلی سوریه و حمایت همه جانبه از تروریست ها در این کشور گفت: یکی از اهداف ترکیه از حمایت از مخالفان و تروریست ها درسوریه نشان دادن حسن نیتش به غرب برای پذیرش این کشور به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپاست،که به این خواسته نخواهد رسید.

 

وی افزود: ترکیه همچنین تلاش می کند که سلطه سیاسی و اقتصادی بر کشورهای عربی داشته باشد ؛این کشور پیش از وقوع انقلاب های عربی و طی آن نقش ویژه ای را بازی کرد و به گونه ای خود را نشان داد که در کنار ملت های عربی و حامی مساله فلسطین است؛اردوغان نخست وزیر ترکیه در کنفرانس داووسکه در آن شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی حضور داشت ترک کرد. همچنین حمله رژیم صهیونیستی به کشتی مرمره و شهادت تعدادی از شهروندان ترک را دیدیم که ترکیه هیچ اقدامی که در حد و اندازه های خود باشد علیه رژیم صهیونیستی انجام نداد.

ترس رژیم صهیونیستی از نظام سوریه

کارشناس لبنانی در ادامه به ترس رژیم صهیونیستی از سوریه اشاره و عنوان کرد: تنها نظامی که در برابر رژیم صهیونیستی ایستاد و اسطوره شکست ناپذیری اش را پایان داد و ترس از این رژیم را از بین برد، نظام سوریه است. رژیم صهیونیستی به علت حمایت و همکاری سوریه با مقاومت از این نظام  می ترسد.اکنون بهترین وضعیت برای کشورهای غربی،رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حامی تروریست ها در سوریه این است که این کشور بی ثبات باقی بماند و طرف های مختلف در سوریه با همدیگر نزاع داشته باشند.

بی‌ثباتی سوریه به نفع غرب و رژیم صهیونیستی است

امهز با اشاره به تمایل غرب و رژیم صهیونیستی و همپمیانان عرب آنها به ادامه ناآرامی در سوریه گفت: هرگز به مصلحت غرب، رژیم صهیونیستی و همپمیانان عرب آنها نیست که سوریه آرام باشد و دولت زمام امور را به دست داشته باشد و به مصلحت آنها نیز نیست که تروریست ها قدرت را به دست بگیرند،زیرا در صورت به قدرت رسیدن تروریست ها مرزهای سوریه ناآرام می شود و در منطقه نیز هیچ ثباتی وجود نخواهد داشت و کشورهای غربی و بویژه آمریکا و نیز رژیم صهیونیستی نیز نمی توانند بر این گروه های تروریستی کنترلی داشته باشند.بنابراین هدفی که حامیان تروریست ها در سوریه دنبال می کنند ادامه خونریزی و بی ثباتی این کشور است.

 

این کارشناس مسائل خاورمیانه تنها راه حل بحران سوریه را مذاکره و گفت‌وگو میان طرف های درگیر دانست و گفت: هیچ راه حلی به جز این وجود ندارد ،زیرا جنگ های مختلف در تاریخ نشان داده است که پس از کشته شدن هزاران و میلیون‌ها نفر، سرانجام همه به پای میز مذاکره آمدند و به راه حل های مسالمت آمیز رسیدند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد