اینفوگرافیک و نیوزگرافیک

مولف و مدرس اینفوگرافیک، نیوزگرافیک و دیتاژورنالیسم - کارشناس رسمی دادگستری

بعد از مدتها یک پست جدید در وبلاگم می گذارم. لینک مصاحبه اخیرم با تابناک در ارائه توصیه هایی به کنکوری ها و دانشجویان.

https://www.tabnak.ir/004wPe

+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۴۰۲ساعت 13:29  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

سلام و ارادت. تازه نوشته ام خدمت عزیزان بزرگوار با حال و هوای دنیای متاورس

 *گرد کیک جهان* 

من نه برباد
نه بر غم
که از پس مسافتها
تکیه داده ام انگار
بر شانه های مجازی ات
***
من نه در وهم
نه در خیال
نه در رویا
 همنشینت شده ام
در عالم مجازها
***
رخت زیبا برتن _ آواتارم_
به میهمانی ات می آیم به آنی
نوروزها و یلدا های آتی را، 
چایی قندپهلو بریز
زنگ در را کسی می زند
کسی مثل من
دلتنگ و مشتاق
***
نه در تنهایی
نه در بغض
با تو و پراکنده دوستانم 
در دنیایی "متا" یی
جشن خواهیم گرفت 
دوستی هامان را
 نزدیکتر از همیشه
گرد کیک زیبای جهان! 
***
در بگشای
کسی می آید
کسی از پس کیلومترها
بی مرز و بی روادید 
بی بهانه، با عشق! 

#مریم_سلیمی
#متاورس
#دوستی_های_مجازی

+ نوشته شده در  جمعه ۱۷ دی ۱۴۰۰ساعت 9:9  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

از زمان شیوع همه گیری ویروس کرونا، بازیهای زیادی با هدف آموزش پروتکلهای بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک، شست وشوی دستها، قرنطینه خانگی و... و نیز با رویکرد نجات جامعه بشری و توجه دهی به نقش افراد در تحقق این مهم شکل گرفته اند که بسیاری نیز با استقبال عمومی مواجهه شده است.

اعتقاد بر این است که انجام بازیها به ویژه بازیهای ویدئویی با تأثیر بر افراد، رفتار آنها را در دنیای واقعی تغییر می دهد. از سوی دیگر جنبه سرگرم کننده و فضای گرافیکی و جذاب حاکم بر بازیها، آموزش و فرایند یادگیری را تسهیل  بخشیده و به مراتب از پیامهای دستوری و امری و هشداردهنده اثربخش تر و در ذهن ماندگارتر هستند.

در ادامه به معرفی برخی از بازیهایی که از ابتدای ظهور کرونا در جهان با اهداف آموزشی و آگاهی بخشی و... در ژانرهای مختلفی ساخته شده اند اشاره می شود.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۹ساعت 4:25  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

درس عبرتی که باید از برخورد رسانه‌ها با ترامپ گرفت

یک کارشناس رسانه چهار سال ریاست جمهوری ترامپ را به رینگی برای نبرد با حریفان مختلف تشبیه کرد که یکی از این نبردهای تن به تن، در جدال با رسانه‌ها اتفاق افتاد.

مریم سلیمی ـ مدرس دانشگاه ـ در گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: ترامپ چهار سال به رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای توهین کرد، نادیده‌شان گرفت و آن‌ها را به انتشار و اشاعه دروغ، اخبار جعلی و اطلاعات گمراه‌کننده متهم کرد. حرکت اخیر سه شبکه بزرگ خبری آمریکا ای بی سی‌، سی بی اس و ان بی سی در قطع سخنرانی ترامپ در آخرین کنفرانس خبری‌اش در کاخ سفید به دلیل ادعای تقلب و بیان سخنانی خلاف واقع، در حقیقت واکنشی به دروغ‌پراکنی ترامپ و نیز پاسخی به عملکرد رسانه‌ای او در این چهار سال بود.

این کارشناس رسانه با اشاره به حرکت واشنگتن پست در شناسایی ۲۰ هزار دروغ ترامپ در طول دوره ریاست‌جمهوری و گروه‌بندی این دروغ‌ها و به نمایش گذاشتن آن‌ها در خیابان لافایت نیویورک، این‌گونه حرکت‌ها را نیز واکنشی به ادعاهای نادرست ترامپ دانست.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۹ساعت 3:45  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

کرونا به توسعه ارتباطات سلامت شتاب می‌بخشد

یک پژوهشگر ارتباطی گفت: کرونا در کنار ضرورت بخشیدن به توسعه بیش از پیش سلامت دیجیتال، به توسعه ارتباطات سلامت نیز سرعت و شتاب بیشتری می بخشد.

کد خبر:۱۰۱۳۳۴۲

تاریخ انتشار:۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰06 November 2020

                                                   کرونا به توسعه ارتباطات سلامت شتاب می‌بخشد

یه گزارش «تابناک»، مریم سلیمی با این توضیح که ارتباطات سلامت مطالعه و استفاده از فنون و ابزار‌های ارتباطی به منظور آگاهی دادن و تأثیر بر تصمیم‌های فردی و جمعی افراد جامعه است که موجب تقویت سلامت آن‌ها می‌شود گفت: در آینده سه حوزه سلامت از راه دور، سلامت الکترونیک و سلامت همراه بیش از پیش پیوند خورده و به یاری تراشه ها، نانوماشین‌ها، فناوری‌های پوشیدنی، رباتها، هوش مصنوعی، واقعیت ترکیبی و توسعه یافته، هولوگرافی، چاپ سه بعدی و... تأثیرات شگرفی بر حوزه سلامت و ارتباطات سلامت خواهند داشت.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه ۱۶ آبان ۱۳۹۹ساعت 11:34  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

برای مواجهه با بازی‌های شخصی‌سازی‌شده آماده شویم

چالش «مو مو» کلید واژه ای است که این چند روز در فضای رسانه ای رسمی و غیر رسمی درباره آن بحث شد. چالشی که قربانیان خود را از میان جوانان و نوجوانان انتخاب و استرس و ترس های فراوانی را بر آن ها وارد می کند.

کد خبر:۱۰۱۰۲۶۷

تاریخ انتشار:۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱21 October 2020

                                                   برای مواجهه با بازی‌های شخصی‌سازی‌شده آماده شویم

به گزارش «تابناک» به نقل از شفقنا، در این میان با فراگیر شدن کرونا در کشور و انتقال آموزش از مدرسه به فضای آنلاین و شبکه های اجتماعی، نحوه مدیریت فعالیت فرزندان توسط والدین و نقش رسانه ها در کاهش خطرات احتمالی این فضا، مسئله مهمی است. یک پژوهشگر ارتباطی با بیان اینکه تحولات حوزه تکنولوژیکی، توسعه هوش مصنوعی و سهولت تدریجی بهره گیری از آن، زمینه را برای شکل گیری و طراحی انواع بازی های هوشمند، تعاملی و شخصی سازی، فراهم می کند بر هوشیاری و آگاهی بیش از پیش خانواده ها تاکید می کند.

مریم سلیمی، پژوهشگر ارتباطی با تأکید بر لزوم ارتقای سواد دیجیتال و رسانه ای خانواده ها به شفقنا رسانه می گوید: در پی شیوع همه گیری کرونا و سوق یافتن آموزش به سمت روش های الکترونیک و آنلاین، در عمل شاهد حضور بیش از پیش کودکان و نوجوانان در فضای مجازی هستیم. این اتفاق در شرایطی رخ داد که فرصت کافی برای ارتقای سوادهای دیجیتال و رسانه ای کودکان و نوجوانان فراهم نشد و این مسأله مسئولیت خانواده ها را سنگین تر می کند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ساعت 7:40  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

پژوهشگر ارتباطات مطرح کرد:

زمینه‌سازی ورود کتاب به سبد خانوار؛ ظرفیت جشنواره کتاب و رسانه

زمینه‌سازی ورود کتاب به سبد خانوار؛ ظرفیت جشنواره کتاب و رسانه

تهران- ایرنا- پژوهشگر ارتباطات با اشاره به برگزاری نوزدهمین دوره جشنواره کتاب و رسانه مطرح کرد: این جشنواره می‌تواند با یاری خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، زمینه ورود کتاب را به ترکیب سبد خانوار فراهم کند.

مریم سلیمی دکترای علوم ارتباطات و مدرس دانشگاه روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: جشنواره کتاب و رسانه می‌تواند با یاری خبرنگاران و روزنامه‌نگاران حوزه کتاب در امر فرهنگ‌سازی و معرفی همه جانبه کتاب‌های مفید، اثرگذار و کاربردی بشتابد و زمینه ورود کتاب به ترکیب سبد خانوار را فراهم کند.

سلیمی با اشاره به شیوه‌ها و راهکارهای تداوم رشد کیفی آثار ارسالی به جشنواره کتاب و رسانه، گفت: یکی از عواملی که به حضور در این جشنواره و کیفیت آثار آن قوت می‌بخشد، افزایش اعتبار بیش از پیش جشنواره نزد خالقان آثار، فعالان این حوزه و مخاطبان است. در این میان ارزش و اعتبار جوایز جشنواره، اعتبار داوران که بر عیار حرفه‌ای جشنواره می‌افزایند، معیارها، قواعد و قوانین تعیینی برای آثار ارسالی، ترغیب خالقان آثار به شرکت در جشنواره، اعتبار جوایز و گواهی مربوطه در کارنامه حرفه‌ای آنها و... از این جمله است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۹ساعت 7:34  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

دکتر مریم سلیمی با اخذ پروانه از کانون کارشناسان رسمی دادگستری، کارشناس رسمی دادگستری در امور خبرنگاری و روزنامه نگاری تهران شد.

+ نوشته شده در  سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ساعت 20:58  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

 

طراحی آثار اینفوگرافیک دارای 4 گام کلی و اساسی تبیین، اطلاعات، طرح ریزی و اجراست که عده ای مرحله توزیع و اشتراک گذاری را نیز به عنوان گام پنجم آن برمی شمارند.

در طراحی آثار اینفوگرافیک، پس از طی دو مرحله تبیین (مشخص کردن هدف، موضوع، نوع مخاطب، نوع رسانه و پلتفرم، ابعاد، شیوه نمایش، زمان در اختیار و...) و اطلاعات (جمع آوری، دسته بندی و طراحی اطلاعات، پالایش و خلاصه سازی اطلاعات)، نوبت به ایده پردازی و طرح ریزی می رسد که در این مرحله لازم است تا ماکت و طرح اولیه ای برای اثر اینفوگرافیک تهیه کرد. در این مرحله، باید تصمیم گرفت که اثر ما باید دارای چه ایده کلی، ساختار گرافیکی، لی اوت و اولویت محتوایی باشد. لی اوت در واقع همان چیدمان و عرضه مجموعه ای از انواع محتوا اعم از نوشتاری و تصویری و... در یک سطح یا فضا با محدوده ای از پیش معلوم است و تلاش می شود تا با انتخاب لی اوت مناسب بسته به موضوع، هدف، نوع اطلاعات و محتواهای در اختیار و... اطلاعات به بهترین و ساده ترین شکل به مخاطب منتقل شود، در عین اینکه محتوای ارائه شده از جذابیت لازم برای توجه مخاطب به آن برخوردار باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه ۹ خرداد ۱۳۹۹ساعت 0:39  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

حلقه مفقود ارتباط های انسانی

در خانه تکانی های پارسالمان

بی هوا

تمام آغوشهایمان

دستهای فشرده در هم مان را

به اشتباه !!!

داده ایم به ننه سرما و رفته است انگار

جای آن ماسک و دستکشی مانده

رد الکلی پیچیده در هوا

همصدایی مان چه بی پاسخ است

آی

کجایی ننه سرما!!!!!

ما آغوشهای خودمان را

دستهای فشرده در هم مان را

لذت در کنار هم بودنمان را

پس می خواهیم

خسته ایم از گاردهای بسته برای هم

این فاصله های طولانی و تکراری

بگو کجاست حلقه ای که برده ای

حلقه مفقود ارتباط های انسانی 

 

مریم سلیمی

هشتم اردیبهشت 99

+ نوشته شده در  سه شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ساعت 0:28  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

 

 

مرکزفناوری اطلاعات ورسانه های دیجیتال- آپارات

در زنجیره انتقال اخبار جعلی مشارکت نکنیم

https://www.aparat.com/v/2rkLj/%D8%AE%D8%A7%D9%86%D9%85_%D8%AF%DA%A9%D8%AA%D8%B1_%D8%B3%D9%84%DB%8C%D9%85%DB%8C_%D9%86%D8%B4%D8%B1_%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1_%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%BA_%D8%AF%D8%B1_%D9%85%D9%88%D8%B1%D8%AF_%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7...

 

شفقنا

دو وظیفه جدی رسانه ها برای دوران کرونا و پساکرونا

https://fa.shafaqna.com/news/905474/

 

ایرنا

یک استاد دانشگاه: از شیوه‌های نوین بصری برای اطلاع‌رسانی کرونا استفاده کنیم

www.irna.ir/news/83697881/

متن کامل تر در بولتن نیوز

https://www.bultannews.com/fa/news/656862/%D8%A7%D8%B2-%D8%B4%DB%8C%D9%88%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%86%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B5%D8%B1%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%E2%80%8C%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85

 

 

بولتن نیوز

15 راه تشخیص منابع جعلی کرونایی

https://www.bultannews.com/fa/news/656285/15-%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D8%AC%D8%B9%D9%84%DB%8C-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C

 

خبرگزاری فارس

ضرورت برنامه جامع مدیریت بحران کرونا/ لزوم تعامل میان دولت، رسانه ها و مردم

یک مدرس سواد خبری گفت: رهایی از کرونا، نیازمند عملکرد مؤثر دولت (وزارت بهداشت)، مردم، رسانه ها و مسئولان است. اگر در این میان تعامل مؤثر و اعتماد لازم شکل بگیرد، می تواند ایران را در رهایی از این بیماری یاری کند.

http://fna.ir/dfh2by

 

تابناک

ارتقای آگاهی و اطلاعات به جای ترس از کرونا

https://www.tabnak.ir/fa/news/960897/%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D9%82%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D9%88-%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B1%D8%B3-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7

 

شفقنا

چگونه قربانی اخبار جعلی درباره ویروس «کرونا» نشویم؟ یک مدرس دانشگاه از راهکارهای رسانه‌ای می‌گوید

https://fa.shafaqna.com/news/886355/

 

تابناک

اخبار جعلی مربوط به کرونا بیشتر از ویروس آن می‌کشد

https://www.tabnak.ir/fa/news/956641/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%AC%D8%B9%D9%84%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%A8%D9%88%D8%B7-%D8%A8%D9%87-%DA%A9%D8%B1%D9%88%D9%86%D8%A7-%D8%A8%DB%8C%D8%B4%D8%AA%D8%B1-%D8%A7%D8%B2-%D9%88%DB%8C%D8%B1%D9%88%D8%B3-%D8%A2%D9%86-%D9%85%DB%8C%E2%80%8C%DA%A9%D8%B4%D8%AF

 

+ نوشته شده در  سه شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ساعت 18:13  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

 

الگویی برای روابط عمومی ها در مواجهه و مدیریت اخبار، تصاویر و ویدئوهای جعلی


مقدمه
یکی از معضلاتی که دامن گیر اکثر جوامع و سازمانها شده، معضل تولید و اشتراک گذاری و اشاعه اخبار و تصاویر و ویدئوهای جعلی است که در این میان، عوامل بسیاری زمینه توسعه آنها را فراهم کرده اند که توسعه اینترنت، توسعه رسانه های اجتماعی و نیز پیام رسان های تلفن همراه، توسعه تکنولوژیهای جدید ارتباطی و کمک هوش مصنوعی، سهولت انتقال اخبار و تصاویر جعلی به واسطه حذف دروازه بانان و تنظیم کنندگان خبر و عدم کنترل و ممیزی اخبار و تصاویر، کاهش هزینه دسترسی به اطلاعات، ارتباطات، اخبار و تصاویر، ایجاد فرصت‌های جدید برای مشارکت از طریق ایجاد گروه‌های تازه، تولید انبوه اخبار و تصاویر و کاهش دقت در تمیز واقعی از جعلی، تبدیل رسانه ها به خصوص رسانه های اجتماعی به ابزاری در اختیار همگان برای جهت دهی به افکار عمومی و... از این جمله هستند.


تولیدکنندگان این اخبار و تصاویر با اهداف و اغراض مختلفی به تولید و انتشار اینگونه اخبار و تصاویر اقدام می کنند (اهداف تجاری و اقتصادی، سیاسی، تبلیغاتی، خصمانه، رقابتی و...) و ممکن است سطوح مختلفی از یک سازمان یا سازمانهای هم صنف و... را هدف قرار دهند که قطعاً هر اقدامی در هر سطح، الزامات و اقدامات خاص خود را طلب خواهد کرد.


در این مقاله، پس از تعریفی از اخبار جعلی و درک اهمیت آن، به الزامات مواجهه با اخبار و تصاویر جعلی، سوالات احتمالی روابط عمومی ها در واکنش به این نوع اخبار و تصاویر و توصیه هایی در مواجهه و مدیریت آنها اشاره می شود

 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت 13:36  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

در مواجهه با اخبار بد و ناگوار، مراقب کودکان باشیم

به گزارش «تابناک»، دکتر مریم سلیمی، پژوهشگر ارتباطی و مدرس سواد رسانه ای و بصری با توجه به وقوع حوادث چند روز اخیر در مطلبی با توجه ویژه به کودکان نوشت:

تا قبل از هشت سالگی، کودکان ذهن انتزاعی داشته و امکان درک اخبار بدی هم چون ترور، جنگ و... را همچون بزرگسالان ندارند. در هنگام مطالعه و رصد اخبار بد از طریق رسانه ها، کودکان باید تا حد ممکن از سروصدا دور باشند. در دیالوگهای خانگی به کودکان استرس ندهیم. احساس امنیت کودکان را نباید به خطر بیندازیم.

حتی اگر بناست به دلیل اصرار کودکان، توضیحاتی به او بدهیم، مراقب نحوه بیان و لحن کلاممان باشیم. اجازه دهیم کودک احساساتش را ابتدا بیان و منتقل کند. از ذهنیات او مطلع شویم و سپس در یک تعامل سازنده نکاتی را به او بگوییم. یادمان نرود، هربار به بهانه‌ های مختلف به او اطمینان دهیم که مادر و پدر در کنار او هستند. نحوه توضیح اخبار بد به کودکان می تواند توام با بازی، نمایش، داستان، ساخت کاردستی و... باشد. در یک مکان و زمان و موقعیت مناسب برای کودکان در خصوص حوادث و اخبار بد و ناگوارصحبت کنیم.
دائم تلویزیون منزل در حضور کودک روشن نباشد و او را در مقابل سیلاب اخبار بد قرار ندهیم.
از کودکان بخواهیم هر زمان حس منفی داشتند با ما در میان بگذارند.
هرگز یک کودک را با رسانه های حاوی اخبار بد و ناگوار و منفی تنها نگذارید.

هرگز با بی حوصلگی به احساسات و سخنان کودک در ارتباط با اخبار بد و... پاسخ ندهید. نحوه توضیح حوادث، باید روند و سناریو مناسبی داشته باشد، آغاز و پایان مثبت و ذکر موارد احیانا منفی در لابه لای سخنان.

هرگز گوشی خود را که احیانا حاوی تصاویر یا فیلم‌های منفی و فجیع مرتبط با حادثه است در اختیار کودک قرار ندهید، چنانچه فرزندتان اصرار به داشتن گوشی شما دارد، تبلیتی با محتوا امن در اختیارش قرار دهید. کودکی سواد خواندن و نوشتن دارند را اجازه ندهید بدون اطلاع شما در فضای مجازی به سوالات خودشان پاسخ دهند.
باز هم تاکید می شود، به خصوص در این ایام، مدیریت احساسات و افکار کودکان در این میان ضروری است.

با افزایش و تقویت سواد رسانه ای خود و اطرافیانمان، به نکات مذکور دقت لازم داشته باشیم. اگر کودکمان مهد می رود یا توسط پرستار یا مادر بزرگ و پدر بزرگ و... نگهداری می شود، این حساسیتها به آنها نیز منتقل شود.

نظارت بر محتوای دریافتی کودکان از رسانه ها در قالب‌های بصری، نوشتاری و... بیش از هر زمان در این ایام نیاز به مدیریت و نظارت دارد. این حساسیت در موارد رسانه های تصویری و دیداری - شنیداری بیش از پیش مورد تاکید است.
سعی کنیم در این میان، والدینی مسئول و آگاه و متعهد باشیم.

 

+ نوشته شده در  چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت 10:29  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

 

گزارش برگزاری کارگاه آموزشی "نگاهی به آینده تولیدات و محصولات بصری"
 
"نگاهی به آینده تولیدات و محصولات بصری" عنوان یکی دیگر از کارگاه های آموزشی بود که همزمان با برگزاری شانزدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و در پاسخ به نیازهای جدید شاغلان روابط عمومی از سوی شورای سیاستگزاری کنفرانس طراحی شده و در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی با حضور مدیران و کارشناسان روابط عمومی های نهادها و سازمان های بخش های دولتی و غیردولتی و مدرسی دکتر "مریم سلیمی" پژوهشگر ارتباطی و تصویری در 15 آبان ماه سال جاری برگزار شد.
  

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۸ساعت 10:27  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

چرا مردم از خبر گریزانند؟

فقط اخبار بد مقصر نیستند/اخبار خوب به تنهایی‌ راهگشا نیستند

رسانه

یک مدرس دانشگاه در بررسی دلایل پس‌زدگی مخاطب از خبر به عللی همچون کاهش اعتماد به رسانه‌ها، ورود به عصر پساحقیقت و آثار آن، امکان دسترسی ساده‌تر به اینترنت و رسانه‌های اجتماعی و بروز برخی معضلات همچون انتشار اخبار جعلی و عدم امکان تشخیص آن، غفلت رسانه‌ها از تغییر ذائقه مخاطبان و کاربران، تحولات نسلی، شرایط تحولات نو به نوی تکنولوژیکی و امکانات و سهولت و دسترسی بیشتری که در بستر وب ۳، ۴ و ۵ ایجاد می‌کند و ... اشاره کرد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ساعت 22:48  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

یک نکته و یک نمونه در حوزه سواد رسانه ای و کودکان - قسمت اول 

نمونه: دخترم آوا

https://www.aparat.com/v/7PBLq

ویدئوی مربوطه را در آپارات ملاحظه فرمایید

نکات و نمونه های بیشتری به تدریج منتشر خواهم کرد

 

+ نوشته شده در  جمعه ۶ دی ۱۳۹۸ساعت 9:42  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

📢📻فایل گفت و گوی ویژه برنامه رادیویی 👶📺📱سواد رسانه ای برای كودكان با حضور خانم اسمعیل نژاد(تهیه كننده)، باستانی(كارشناس مجری)، خانم دكتر مریم سلیمی(مدرس دانشگاه، یكی از مولفین كتاب تفكر و سواد رسانه ای آموزش و پرورش و مدرس سواد بصری)، خانم بهاره محمدی(مشاور حقوقی و كارشناس حقوق)، سجاد كرمی(عضو شورای برنامه ریزی گروه كتاب تفكر و سواد رسانه ای)، دكتر مرتضی موسویان(مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران)، دكتر عنایت سالاریان(معاون سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان)، دكتر حجت عرفانیان پور(متخصص آسیب شناسی اجتماعی)، دكتر محمدصادق باطنی(دبیر المپیاد سواد رسانه ای ایران) https://lnkd.in/eEA-AxA

+ نوشته شده در  شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸ساعت 10:42  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

۶ عامل موثر و نقش آفرین در مقابله با اخبار و تصاویر جعلی

500

دکتر مریم سلیمی یکی از پژوهشگران حوزه ارتباطات با ارائه مدلی شش ضلعی از کسانی که می توانند در مواجهه و مقابله با اخبار و تصاویر جعلی نقش آفرین یا موثر باشند گفت: ۶ عامل موثر و نقش آفرین در مقابله با اخبار جعلی عبارتند از : دولتها (دولتمردان، سیاستمداران و...)، انواع رسانه ها و فعالان/گردانندگان/ مالکان آنها، قوای مقننه و قضاییه، مردم (به ویژه کاربران)، نهادها/ احزاب/ شرکتها/سازمانها و فعالان حوزه روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات آنها، نظام آموزشی (در سطوح و قالبهای مختلف)/ کارشناسان و متخصصان و ان جی اوهای تخصصی مرتبط.

وی تأکید کرد: رسانه ها در همکاری با سایر عوامل موثر مذکور می توانند در مواجهه و مقابله با اخبار و تصاویر جعلی نقش آفرین باشند، هرچند مسئولیت اجتماعی و عمل به وظیفه آنها به خصوص در شناسایی و انتشار اخبار واقعی و غیرجعلی مورد تأکید است. در عین حال، هوشیاری و سواد مخاطبان و کاربران و عدم کمک آنها به شکلی مسئولانه به چرخه نشر و بازنشر اخبار جعلی ضروری است.

این دکترای علوم ارتباطات اجتماعی ضمن اشاره به علل رشد و گسترش اخبار و تصاویر جعلی، چالشهای اخبار و تصاویر جعلی، تولید کنندگان این گونه اخبار و تصاویر، عوامل موثر در تولید و انتشار آنها، دلایل پذیرش آنها از سوی مخاطبان و کاربران، عوامل موثر در توان تشخیص اخبار و تصاویر جعلی توسط مردم به تشریح تکنیکهای مورد استفاده در حوزه تصاویر جعلی پرداخت.

 

          تکنیکهای مورد استفاده در حوزه تصاویرجعلی

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه مواجهه با انواع تکنیکها در حوزه تصاویر جعلی ممکن است به یکی از اشکال اعم از «تصاویری که وجود نداشته اند و خلق می شوند»، «تصاویری که وجود دارند ولی دچار تغییر می شوند»، «نسبت دادن تصاویر مرتبط موجود به یک ادعا و یا رویداد جدید» ، «کارگردانی تصاویر» و «بازسازی تصویر/ رویداد» باشد، در بحث تصاویری که وجود نداشته اند ولی خلق می شوند، به نقش هوش مصنوعی در ساخت اینگونه تصاویر و بهره گیری از آنها با اهداف مختلف تجاری، سیاسی و... اشاره کرد.

 وی همچنین در بحث «تصاویری که وجود دارند ولی دچار تغییر می شوند»، تغییر و دستکاری بر روی آنها را به مدد روشهایی همچون مونتاژ، برش و کادربندی و دستکاری (حذف عناصر اعم از نوشتاری و بصری- اضافه کردن عناصر اعم از نوشتاری و بصری- جابجایی عناصر در آن - اضافه کردن افکت، نور، سایه و... به اصل عکس یا تصویر- بزرگنمایی و کوچکنمایی - اعمال برخی تغییرات برای القای نظر و عقیده ای خاص ممکن دانست.

 

دکتر سلیمی در ارتباط با همه تکنیکهای مذکور به ارائه نمونه هایی همراه با توضیحات لازم پرداخت.

 

* روشهای جذابیت بخشی به اخبار و تصاویر جعلی

- بصری سازی اطلاعات و داده ها و چالشهای آن

وی از جمله این روشها به بصری سازی اطلاعات و داده ها اشاره کرد و گفت: هر چه متن به سمت بصری‌تر شدن سیر می‌کند، احتمال انتقاد از آن کمتر و امکان باورپذیری آن بیشتر می‌شود.

این پژوهشگر ارتباطات تصویری با معرفی کتاب اخیر آلبرتو کایرو با عنوان «نمودارها چگونه دروغ می گویند» گفت: کایرو معتقد است نمودارهای خوبی که خوب درک می شوند باعث ایجاد گفتمان می شوند، نمودارهای بدی که بد تعبیر می شوند باعث  نابودی گفتمانها می شوند.

سلیمی با یادآوری اینکه از مرحله تبدیل داده به اطلاعات تا بصری سازی ها آنها در هر مرحله ممکن است داده ها و اطلاعات دچار دستکاری شده یا بد نمایش داده و ارائه شوند ، به نقل از کایرو به چالشهایی در حوزه بصری سازی اطلاعات و داده ها اشاره کرد که خود می توانند زمینه را برای ظهور و بروز تصاویر جعلی فراهم کنند.

وی این ۷ چالش را اعم از ساختارها و الگوها، بی سوادی خوانش گرافیکی و بصری، شفاف سازی به جای ساده سازی پیچیدگیها، جهل نسبت به موارد مشکوک و مورد تردید، تأیید گرفتن، ساده سازی، توجیه و متقاعد کردن و  چشم پوشی از وظیفه اخلاقی.

این مدرس سوادهای بصری و داده ای گفت: کایرو تأکید دارد که ما همه مسئول هستیم که محیط اطلاعاتی بهتری را ایجاد کنیم . دانشمندان روزنامه نگاران و...  همگی باید بکوشند تا نمودارها را تولید کنند که به ایجاد بحثهای مفید کمک کنند نه اینکه گفتمانهای سالم را تخریب کنند. خواننده ها هم تلاش کنند تا  نمودارها را چندین بار بخوانند و ضمن درک آن، در خصوص اشتراک گذاری آن تصمیم بگیرند. 

وی همچنین به دیگر روشهای انتشار و جذابیت بخشی به اخبار و تصاویر جعلی به انتخاب تصاویر عجیب و دستکاری شده، بهره گیری از سلبریتی ها، اعلام دروغ و کشف آن توسط خود منبع، حمله هکرها، انتخاب تیترهای عجیب و هیجان انگیز، ارسال هماهنگ و مکرر اخبار و تصاویر جعلی و... اشاره کرد.

 

       راهکارهایی برای مواجهه و مقابله با اخبار و تصاویر جعلی

وی با ارائه مدلی شش ضلعی، کسانی که می توانند در مواجهه و مقابله با اخبار و تصاویر جعلی نقش آفرین یا موثر باشند را چنین یاد کرد: دولتها (دولتمردان، سیاستمداران و...)، انواع رسانه ها و فعالان/گردانندگان/ مالکان آنها، قوای مقننه و قضاییه، مردم (به ویژه کاربران)، نهادها/ احزاب/ شرکتها/سازمانها و فعالان حوزه روابط عمومی، بازاریابی و تبلیغات آنها،  نظام آموزشی (در سطوح و قالبهای مختلف)/ کارشناسان و متخصصان و ان جی اوهای تخصصی مرتبط.

این مدرس دانشگاه در اشاره به راهکارهایی برای مواجهه با اخبار و تصاویر جعلی گفت: از جمله این راهکارها می‌توان به چک کردن اعتبار و صحت تصاویر و اخبار با استفاده از هوش مصنوعی، موتورهای جستجو، سایتهای چک کننده و تشخیص دهنده، اپلی کیشنها، موتورهای تحلیل گر داده و...، کنترل منبع و اطمینان از مطلب ادعا شده به نقل از آن، بررسی اعتبار منبع، بررسی مستندات منبع و کنترل همخوانی بین خبر و مستندات ( عموماً مردم برای کنترل منبع و صحت اطلاعات و اخبار وقت صرف نمی کنند)، اطمینان از اینکه خبرگزاریهای مستقل به بیان خبر مربوطه پرداخته اند، کنترل صحت اعداد ارقام و... اشاره کرد.

دکتر سلیمی بهره گیری از روشهایی همچون بازیهای دیجیتالی برای کمک به تشخیص اخبار و تصاویر جعلی، استفاده از کارت بازی و... را در تقویت تشخیص اینگونه اخبار و تصاویر موثر برشمرد.

وی اضافه کرد: جستجوی معکوس، توجه دقیق به جزئیات تصویر(توجه دقیق به تمامی جزئیات یک تصویر،توجه به انعکاس اشیاء در سطح براق، اطمینان از درست بودن سایه ها، یافتن اطلاعاتی در مورد وضعیت جوی محل برداشتن عکس، تطبیق زمان و فصلی که عکس ثبت شده با اطلاعات موجود،توجه دقیق به ساختمان ها، نام خیابان ها یا پلاک خودروها و...) و  استفاده از نرم افزار های کنترل اصالت عکس از راههای موثر در تشخیص عکسهای جعلی هستند.

 

    نقش رسانه های اجتماعی

وی که یکی از مولفان کتاب تفکر و سواد رسانه ای است با اشاره به نقش رسانه های اجتماعی در مقابله با اخبار و تصاویر جعلی اظهارداشت: استفاده از برچسب یا نشان برای اخبار جعلی، حذف مشوقهای اقتصادی ، عدم اولویت بخشی به اخبار و تصاویر جعلی، تغییر الگوریتمهای مربوطه در نمایش آنها و... از جمله اقداماتی است که این رسانه ها می توانند صورت دهند.

 

    نقش رسانه ها

این مدرس سواد رسانه ای گفت: تقویت روزنامه نگاری مبتنی بر واقعیت و اهمیت بخشی به واقعیت (تلاش برای انتشار حقایق غیرقابل انکار)، همکاری بهتر و نزدیکتر رسانه ها و دانشگاهها و انجام تحقیقات دانشگاهی موثر در این حوزه، تشکیل گروه‌های تخصصی سنجش اعتبار یا راستی آزمایی در اتاق‌های خبر و تحریریه‌های رسانه ها، بهره گیری از تجارب سایر کشورها، ایجاد برخی اتحادهای رسانه ای به مانند برخی کشورها مانند نیجریه به خصوص در آستانه انتخابات با روشهایی همچون روش کراس چک، همکاری رسانه های جریان اصلی و رسانه های اجتماعی و... از جمله اقداماتی است که رسانه های جمعی می توانند در حوزه مذکور انجام دهند.

دکتر سلیمی همچنین تهیه دستورالعملها و منشورهایی را برای حضور فعالان رسانه ای و روزنامه نگاران در رسانه های اجتماعی و نیز نحوه مقابله با بهره گیری و انتشار اخبار و تصاویر جعلی را در این مسیر ضروری خواند.

     نقش مردم

سلیمی با اشاره به نقش مردم در مبارزه با اخبار جعلی گفت: مبارزه کاربران با اخبار جعلی، لزوم داشتن سوادهای بصری، خبری و رسانه ای، تلاش آنها برای عدم مشارکت در بازی نشر و بازنشر یا مشارکت مسئولانه مبتنی بر کاوش و کسب حداقلی اطمینان از صحت اطلاعات و... از ضروریاتی مهم در این حوزه هستند.

وی همچنین بر لزوم تعیین قوانین و مجازاتهای مرتبط برای ناشران اخبار و تصاویر جعلی، پایبندی بیشتر روابط عمومی ها، بازاریابان و... به تولید و انتشار تصویرسازی درست اطلاعات و اخبار و...، نقش نظام آموزشی  در توجه بیشتر به سوادهای نوین به خصوص سوادهای بصری، رسانه ای و خبری و نقش آفرینی بیشتر کارشناسان و متخصصان این حوزه، ساخت و تولید برنامه های آموزشی و برگزاری دوره های رایگان ویژه گروههای مختلف مخاطبان توسط ان جی او ها و.... تأکید کرد.

دکتر سلیمی با اشاره به برخی نقدها به قوانین غیرشفاف در بحث تولید و انتشار اخبار و تصاویر جعلی گفت:

برخی قوانین مانند قانون مونتانا از آنجا که در بحث تبلیغات انتخاباتی محدودیتهایی تعیین نکرده گویا زمینه را برای گفتن دروغ و انتشار اخبار و تصاویر جعلی باز فراهم کرده اند. لذا با رجوع به انتقادهای وارده به این نوع قوانین، تعیین قوانین مشخص برای درج اخبار جعلی در مطبوعات و انواع رسانه ها و شفاف سازی در قوانین مربوط به تبلیغات انتخاباتی در بحث انتشار اخبار جعلی و... ضروری است.

این مدرس دانشگاه تأکید کرد: به طور کلی اگر از صحت مطلبی مطمئن نیستید؛ از به اشتراک گذاشتن آن خودداری کنید. 

  لزوم آموزش نحوه  مواجهه با اخبار و تصاویر جعلی به کودکان و نوجوانان

وی با تأکید بر اینکه باید نحوه مواجهه با اخبار و تصاویر جعلی را به فرزندانمان بیاموزیم توصیه کرد: فرزندانمان را از عواقب  شخصی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، قانونی و...انتشار یا بازنشر اخبا رو تصاویر جعلی مطلع کنیم. به آنها یادآوری کنیم که انتشار یک خبر یا تصویر جعلی چقدر می تواند به اعتبار آنها در گروه همسالان و... صدمه بزند. زبان آموزش باید متناسب با سن و روحیات آنها باشد. راههای آموزشی سرگرم کننده توأم با بازی و روشهای غیرمستقیم  و عاری از لحن نصیحت گونه اثربخش ترند.

وی در پایان یادآور شد: رسانه ها در همکاری با سایر عوامل موثر مذکور می توانند در مواجهه و مقابله با اخبار و تصاویر جعلی نقش آفرین باشند، هرچند مسئولیت اجتماعی و عمل به وظیفه آنها به خصوص در شناسایی و انتشار اخبار واقعی و غیرجعلی مورد تأکید است. در عین حال هوشیاری و سواد مخاطبان و کاربران و عدم کمک آنها به شکلی مسئولانه به چرخه نشر و بازنشر اخبار جعلی ضروری است.

 

لینک پی دی اف سخنرانی دکتر مریم سلیمی

https://rasaneh.farhang.gov.ir/ershad_content/media/image/2019/12/923953_orig.pdf

+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ساعت 21:17  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

نشست تخصصی رسانه ها و بحران اخبار و تصاویر جعلی در 13 آذر 98 در محل دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه ها به حضور دکتر مریم سلیمی، دکتر نوروزپور و دکتر حسین کرمانی برگزار شد.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ساعت 4:49  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

توسط یک پژوهشگر ارتباطی مطرح شد: معیارهایی برای ارزیابی صفحات اینستاگرام در نبود لایک

شفقنا رسانه–  مریم سلیمی، پژوهشگر ارتباطات معتقد است در صورت حذف لایک در اینستاگرام، کسب و کارها، بازاریابان، اینفلوئنسرها و… یا با تغییر معیارهایی راه خود را خواهند یافت و یا رسانه های اجتماعی امکانات جایگزینی در اختیارشان قرار خواهند داد. او در گفتگو با شفقنا رسانه به ارائه معیارهای جدید جایگزین برای ارزیابی صفحات اینستاگرام در نبود لایک می پردازد.

مریم سلیمی دکترای علوم ارتباطات اجتماعی در گفتگو با شفقنا رسانه می گوید: اینستاگرام از سال ۲۰۱۰ که به وسیله کوین سیستروم و مایک کریگر خلق شد و از ابتدا با تمرکز بر روی اشتراک گذاری عکس شکل گرفت، تحولات بسیاری به خود پذیرفته و شتاب این تحولات از زمانی آغاز شد که فیسبوک در سال ۲۰۱۲ آن را خرید و علاوه بر نسخه وبی از  سال ۲۰۱۴، نسخه موبایلی آن نیز عرضه شد. ایجاد امکان انتشار ویدئو و نیز اضافه شدن امکانات مانند استوری، لایو و… همگی بر محبوبیت روز افزون این شبکه اجتماعی افزوده است.

او می گوید: رشد محبوبیت هر یک از رسانه های اجتماعی قطعاً در پی خود، زمینه های تجاری، اقتصادی و… را نیز همراه دارد. بنابراین معتقدم که آمدن هر تکنولوژی در هر قالب و بستری، فرهنگ و زمینه های عادات و آداب خاصی را ایجاد می کند که افراط و تفریط در بهره گیری از آنها، قطعاً تبعات خاص خود را نیز به دنبال دارد. خب طبیعتاً اینستاگرام و کاربرانش هم از این امر مستثنی نیستند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه ۹ آذر ۱۳۹۸ساعت 23:18  توسط دکتر مریم سلیمی  | 

مطالب قدیمی‌تر