عجیب ترین جاذبه ایران

ایران با جغرافیای متنوع و وسیعش، شگفتیهای طبیعی عجیب کم ندارد. از آتشکوه بوشهر تا جزیره رنگین هرمز پدیده های هستند که در دنیا کم نظیرند. یکی دیگر از این پدیده های طبیعی دره ستارگان عجیب ترین جاذبه ایران است.

دره ستارگان عجایب هفتگانه
اگر بخواهید سفری پر رمز و راز داشته باشید به قشم سفر کنید و سراغ دره ستارگان را بگیرید. قبل از آنکه دلیل پیدایش دره را بدانید، در پیچ و خم های شگفت این دره راه بروید. کم کم متوجه نامتعارف بودن زیبایی و عجیب بودن آن خواهید شد. شما در بین مجسمه های خاکی بلندی قرار گرفته اید که در دستان باد و آب تراش خورده اند. جاهایی دره تنگ و باریک می شود و فقط آسمان را بالای سرتان می بینید. اگر بلیط هواپیما دارید و با سفر هوایی به قشم وارد می شوید لحظاتی کوتاه می توانید نمای بالا از دره ستارگان را ببینید. شما در دره ستارگان یکی از عجایب هفتگانه قشم قرار دارید.

همه چیز درباره دره ستارگان
دره ستارگان قشم نیز حدودا 2 میلیون سال قدمت داشته و مردم محلی منطقه نیز افسانه های گوناگونی از دره ستارگان نقل می کنند. شنیدن برخی از این افسانه ها، ترسناک و بعضی هم فرد را مجذوب خود می کند. یکی از باورهایی که مردم منطقه در مورد دره ستارگان دارند، برخورد ستاره ای از آسمان با این بخش از جزیره و در نتیجه شکل گیری دره ستارگان، می باشد. آنها معتقدند بعداز برخورد ستاره، یک شکاف عظیم در دل زمین به وجود آمده است و همه ماسه هایی که در نتیجه برخورد ستاره، به طرف بالا در حرکت بودند، دیوارهای بلند و شگفت انگیزی را به وجود آورده اند.

شگفتی دره ستارگان و همچنین افسانه هایی که در مورد این دره توسط مردم محلی گفته می شد، زمین شناسان را به سمت جزیره قشم جذب کرد تا بررسی هایی را در این مورد انجام دهند. در مطالعات انجام شده توسط محققان، این نتیجه به دست آمد که علت اصلی شکل گیری دره ستارگان قشم، فرسایش خاک، سنگ و ماسه ناشی از باد، باران و رگبارها بوده و این فرایند در طول 2 میلیون سال اتفاق افتاده و هم اکنون به این شکل در آمده است. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که دره ستارگان قشم، به عنوان بخشی از ژئوپارک قشم و آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت جهانی نیز رسیده است. ژئو پارک قشم به خاطر آثار طبیعی زیاد و شگفت انگیزی که دارد، تنها ژئوپارک خاورمیانه محسوب می شود. زمین شناسان نیز می گویند تمام شکل های دره ستارگان مثل ستون های شنی از دوران سنوزوئیک باقی مانده اند.

دلیل نامگذاری دره ستارگان
بومیان قشم حتی برای ایجاد و نام گذاری دره ستارگان دلیل های قشنگتری از علم دارند. آنها پیدایش این محل را در اثر برخورد ستاره ای به زمین می دانند. به همین خاطر در گویش قشمی به این محل استاله کفته یا استاره می گویند یعنی جایی که ستاره افتاده است. شاید این نامگذاری بومی بهتر از هر چیزی اتمسفر و روح این دره را نشان می دهد.

دره ستارگان کجاست؟
قشم جزیره محبوب گردشگران در جنوب ایران است. در بیشتر مواقع سال می توانید با بلیط هواپیما ارزان به این محل سفر کنید. پیدا کردن دره ستارگان راحت است. کافیست از قشم به سمت سوزا به راه افتید، بین راه به طرف روستای برکه خلف بپیچید. دره ستارگان در شمال غربی روستا قرار گرفته است. در نیمه اول سال از ساعت 8 تا 19 و در نیمه دوم سال از ساعت 8 تا 20 است. دیدن روستای برکه خلف به عناون تمیزترین روستای قشم را هم فراموش نکنید. موقعیت مکانی دره ستارگان قشم در جنوب شرقی جزیره قشم می باشد. دره ستارگان در فاصله کوتاهی با روستای برکه خلف واقع شده است. برای رفتن به دره ستارگان حدود 5 کیلومتر آن طرف تر از قشم، به ورودی دره ستارگان و روستای برکه خلف خواهید رسید. بعد از باید وارد یک جاده خاکی شوید و مستقیم به دره ستارگان برسید. دره ستارگان به راستی یکی از زیباترین جاهای دیدنی قشم محسوب می شود که با بلیط هواپیما قشم می توانید به این جزیره رفته و از آن دیدن کنید.

مسجد جامع یزد

تاریخ ساخت مسجد جامع یزد برای چه سالی است؟ مسجد جامع یزد چند ورودی دارد؟ یکی از بناهای تاریخی شهر یزد، مسجد جامع یزد است که در ادامه این مقاله ما شما را با بافت این بنا و تاریخ ساخت این مسجد بیشتر آشنا میکنیم لطفا با ما همراه شوید:

تاریخچه مسجد جامع یزد
(مسجد جامع یزد به انگلیسی: Yazd Grand Mosque) این بنای باشکوه دارای یک درگاه ورودی کاشی کاری شده (یکی از بلندترین آنها در ایران) است که در کنار آن دو مناره به ارتفاع 48 متر و مزین به کتیبه هایی از قرن پانزدهم است. مسجد جامع یزد، مسجد جامع اصلی یزد است.
سه سلسله اصلی در ساخت مسجد جامع یزد مشارکت داشتند: سلسله بویید (قرن 10)، سلسله ایلخانی/مغول (قرن 13 تا 14) ، سلسله تیموریان (قرن 14 تا 16).
به گفته مورخان، این مسجد در ابتدا در محل آتشکده ساسانی زیر نظر علاءالدوله گرشاسب از سلسله آل بویه ساخته شد. سپس دوبار بین سالهای 1324 تا 1365 ابتدا به دستورعلاءالدوله کلانجر در قرن ششم هجری قمری بازسازی شد. ساخت اصلی ساختمان فعلی به دستور "سید رکن الدین محمد قاضی" انجام شد

نقاشی مسجد جامع یزد
این مسجد شاهد معماران شگفت انگیز گذشته ایران با دانش و تخصص فوق العاده ای است که اگر این شاهکارهای معماری ایرانی و اسلامی را در شهر آجرهای گلی نمی دیدید، تصور نمی کردید.
هنر خوشنویسی و آثار فاخر به همراه نقوش و طرح های زیبا در گوشه های سقف آن در داخل مسجد که نام مقدس علی را به تصویر کشیده است که واقعاً شگفت انگیز و نفیس است.
این مسجد هنوز در حال استفاده است و نمونه خوبی از سبک آذری یا سبک مغولی در معماری ایرانی است که بر ارتفاع متمرکز شده است.
یکی از بزرگترین ویژگی های این مکان شکل مربع مسجد است که آن را شبیه کعبه (مسجد بزرگ مکه) کرده است. تزئینات انجام شده با گچ، کاشی و آجر، آن را به یکی از شگفت انگیزترین مساجد جهان تبدیل کرده است. نورپردازی مسجد به طور غیرمستقیم با انعکاس به گچ بری های سفید گنبد و دیوارها تأمین می شود.

نقشه مسجد جامع یزد
این مسجد زیبا دارای 7 درب ورودی می باشد که در زیر به آنها اشاره شده است.

ورودی های مسجد جامع یزد
مسجد جامع یزد هفت ورودی دارد، اما تنها چهار ورودی آن باز است و درگاه مناره ها اصلی ترین ورودی آن است و حدود 24 متر ارتفاع دارد.
نمای ورودی با کاشی کاری تزئین شده است که در میان آنها نود و نه نام مقدس خدا نوشته شده است. دو مناره بلند حدود 52 متر ارتفاع (با قطر 6 متر) دارند و قدمت آنها به دوران صفویه برمی گردد. این دو مناره در راه پله های خود تفاوت دارند. مناره سمت راست دارای دو راه پله است، اما در سمت چپ تنها یک راه پله وجود دارد.
در پشت ایوان جنوب شرقی مسجد در حیاط، اتاق گنبد وجود دارد که با موزاییک فاینس تزئین شده است. نقوش معرق با نام پیامبر اسلام و جملاتی از کتاب مقدس قرآن پر شده است. مسجد جامع یزد از سنگ مرمر ساخته شده است. اعتقاد بر این است که خاک مورد استفاده در آن خاک مقدس کربلا بوده و به جای استفاده از آب، از گلاب استفاده می شود. نمازخانه مسجد دارای دو بخش است ، یکی در زمستان و دیگری در بهار استفاده می شود.

فضای جلوخان مسجد جامع یزد
فضای جلوخان مسجد جامع یزد که شامل حوضی است که هشت ضلع دارد و روبروی ستون مرمری است و روی آن نقش حیوانات و گیاهان کنده کاری شده است وهمچنین بیتی با خط خوش نسخ نوشته شده است اما به دلیل شکستکی خوانا نیست.

آبشار بیشه لرستان

به آبشار بیشه لرستان با اطلاعات دقیق سفر کنید تا برنامه ریزی بهتری انجام دهید. لرستان با 69 آبشار خروشان پایتخت آبشارهای ایران است. شما به یکی از زیباترین آبشارهای کشور می روید که هیجان انگیز و فراموش نشدنی است.

آبشار بیشه کجاست؟
آبشار بیشه در استان لرستان و نزدیک شهر دورود قرار گرفته است. آبشاری که از دل کوههای وحشی زاگرس می جوشد و با پس زمینه طبیعت زنده آن هر گردشگری را مسحور زیبایی خود می کند. سراسر کوههای بیشه با درختان بلوط پوشیده شده است و چشمه ساران آن در همه فصلها جاری است. اینجا یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی لرستان است که در فصل بهار، اوج طراوت و سرزندگی در آن جریان دارد.

عریض ترین آبشار ایران
آبشار بیشه 48 متر طول و 20 متر عرض دارد که جزو عریض ترین آبشارهای ایران محسوب می شود. آبشار بیشه دایمی بوده و در چهار فصل خروشان است.

روستای بیشه
روبروی آبشار بیشه، روستایی به همین نام قرار گرفته است. به دلیل جاذبه های طبیعی بی نظیر، بیشه از روستاهای هدف گردشگری لرستان است. مردم بیشه از طایفه گراوند و سالاروند هستند و به لهجه لری مینجایی و بختیاری حرف می زنند. شما می توانید در صورت نیاز خریدهای مورد نیاز خود را در روستای بیشه انجام دهید.

خدمات و امکانات رفاهی بیشه
در آبشار بیشه درود امکانات رفاهی شامل ایستگاه راه آهن، پاسگاه انتظامی، بازارچه محلی، خانه بهداشت، مسجد، سکوهای اتراق مسافران، رستوران و سرویس بهداشتی در دسترس گردشگران است.

هتل و محل اقامت در بیشه
اگر می خواهید در هتل بمانید، دورود نزدیکترین شهر به آبشار بیشه لرستان است. هتل ایران زمین و هتل شهرداری از معروفترین هتلهای دورود است. چند ویلا و اقامتگاه کوچک مانند مجتمع خدماتی رفاهی شهدای بیشه نزدیک به اطراف آبشار نیز وجود دارد. شما همچنین می توانید در اقامتگاه های بومگردی روستای بیشه شب‌مانی کنید.

بهترین زمان بازدید از آبشار بیشه
طبیعت زاگرس در فصل بهار بسیار تماشایی است. بهترین زمانی که می توانید در خنکای بهاری از آبشار بیشه دیدن کنید. در نظر داشته باشید چهار فصل سال در این منطقه ملموس است. اگر بخواهید از زیبایی های بیشه لذت ببرید در فصل تابستان و پاییز جلوه دیگری خواهید دید. فصل زمستان در زاگرس بسیار سرد و برفگیر است. شما در فصل پاییز می توانید سفری راحت با تهیه بلیط هواپیما ارزان به لرستان داشته باشید.

مسیر دسترسی آبشار بیشه
شما برای رسیدن به ابشار بیشه درود چندین راه دارید که بر اساس مدت زمان سفر و سبک سفرتان یکی از این راهها را انتخاب کنید:

1. اگر از شهر دورود عازم بیشه هستید باید وارد جاده کوهستانی و پر پیچ و خم شوید که موازی با رودخانه سزار به آبشار بیشه می رسد. این جاده از روستای لنج آباد، چم چیت و چشمه پریان عبور می کند. بین راه آبشار گرمه قرار دارد که برای استراحت و دیدن طبیعت عالی است. دره ای بسیار زیبا همراه با مناظر دیدنی را در این مسیر 35 کیلومتری خواهید دید.

2. اگر با بلیط هواپیما تهران خرم آباد، از این شهر عازم بیشه هستید، نیازی نیست به دورود بروید. شما بعد از پلیس راه باید جاده خرم آباد به ازنا در سمت جنوب را طی کنید. در این جاده روستاهای زیبایی چون رضا آباد و پسیل قرار دارد. این مسیر 70 کیلومتر است.

3.اگر با قطار تهران به سمت لرستان می آیید باید در ایستگاه راه آهن بیشه پوران پیاده شوید. مسیر قطار در لرستان به دلیل عبور از مناطق کوهستانی و چشم نواز زاگرس، تماشایی است. همچنین هر روز دو نوبت قطار محلی از دورود به سمت جنوب حرکت می‌کند که می توانید طبق زمان بندی قطار به آبشار بیشه بروید.

جملات زیبا در مورد برادر زاده

عشق عمه به برادرزاده از جمله زیباترین احساسات بر روی زمین است که نصیب هر خواهری می شود . هر خواهری احساس بی پایان محبت به برادرزاده های خویش دارد .

و تو در من یادآوری خاطرات زیبای برادرم هستی . عزیز دلم ، برادرزاده ی زیبای من تو همیشه در زیباترین جای قلبم جا گرفته ای و می خواهم بدانی که مهر من به تو وصف ناپذیر است .

عشق زیبای من ،تنها برادرزاده ی من بهترین های دنیا را برایت آرزو می کنم که در یاد هیچ کس نگنجد و از خداوند تعالی می خواهم همیشه به تو آن را داد که در خیال داری ، رسیدن تو به آرزوهایت را آرزومندم ‌.

جملات زیبا در مورد برادر زاده

فرزند دردانه برادرم! تو فرشته روی زمینی که خدا به برادر من بخشیده است. تولدت را به تو و پدرت تبریک می‌گویم.

***

دختر/پسر برادرم! روز میلادی سرشار از خوشی و خوشبختی و خوشحالی برایت آرزو می‌کنم.

***

جانان من! تو فرشته‌ای هستی که زمینی شدی تا طعم شیرین عمه/عمو شدن را به من بچشانی. سالگرد زمینی شدنت مبارک باشد.

***

امروز تولد بهترین برادرزاده دنیا است و من چه خوشبختم که تولدت را تبریک می‌گویم.

***

قشنگی نگاه تو که به دلربایی نگاه آهو است و لبخند تو که ناز هزار گل سرخ را در خود دارد، مرا مطمئن می‌سازد که برادرزاده خودم هستی. تولدت مبارک!

***

تولدت را در حالی تبریک می‌گویم که خواسته و آرزویم این است که خدا پشت و پناه تک تک لحظه‌های زندگی‌ات باشد.

***

تولد تو گام نهادن در مسیر زندگی است. آرزو می‌کنم هر باد برایت عطر گل‌های بهاری را بیاورد. آرزو می‌کنم باعث سربلندی خانواده پدری‌ات بشوی.

***  ***

برادرزاده شومبس گومبلی من! تولدت را با تمام وجودم تبریک می‌گویم. از طرف عمه جانت.