یه کم فکر کنیم

خوب بعد از انتخابات پرشور رئیس جمهورمون هم تعیین شد .

ما هم به آقای دکتر روحانی تبریک می گیم وامیدوارم که که با کمک مردم ایرانی پیشرفته تر و آبادتر بسازند 


ولی یه حرفی دارم . قبل انتخابات شایعاتی گسترش پیدا کرده بود که می گفتن برای چی توی انتخابات شرکت کنیم وقتی نتیجه اش معلومه و کسی به حرف ما گوش نمیده و آزادی نیست 

بیاید با هم فکر کنیم چرا ما ها به خصوص جوان ها زود شایعات رو باور می کنیم و به این اون تهمت می زنیم 

مثلا ماها آینده ساز های این کشورهستیم آیا این رفتار درسته 

نتیجه هم که دیدی دقیقا برعکس اون شایعات بود گر چه الان اونایی که همیشه دنبال بهانه هستن یه بهانه دیگه میارن 

ولی بیایید یه کم عاقلانه تر فکر کنیم .... 

حماسه سیاسی

همه می آییم و حماسه ای دیگر در صفحه

 تاریخ به جا می گذاریم ...





همه برای سربلندی کشور عزیزمان شرکت خواهیم کرد  


فراز هایی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با مردم

من همين جا وارد مسئله‌ى انتخابات بشوم. گفتيم "حماسه‌ى سياسى"؛ اين حماسه‌ى سياسى امروز شروع شده است. البتّه روز جمعه نقطه‌ى اوج اين حماسه است؛ امّا امروز بحمداللّه انسان ميبيند در كشور حماسه‌ى سياسى شروع شده است. انتخاباتْ امسال رنگ و بوى ديگرى دارد. همه‌ى دنيا چشمها را دوخته‌اند به اين انتخابات؛ دشمنان ملّت ايران چشمشان به اين انتخابات است، دوستان ملّت ايران هم همين‌طور؛ ميخواهند ببينند ملّت ايران چه خواهد كرد. دشمنان پولها خرج كردند، زحمتها كشيدند، سياستها به كار بستند، به قول خودشان اتاقهاى فكر تشكيل دادند، براى اينكه راهى پيدا كنند تا ملّت ايران را از نظام اسلامى جدا كنند. ملّت ايران با حضور در پاى صندوقهاى رأى، با شركت در رأى دادن، ارتباط و اتّصال مستحكم خودش را با نظام اسلامى دارد اثبات ميكند. اين جلوى چشم مردم است. ملّت ايران با اين شور و شوقى كه امروز مشاهده ميشود - كه خب بحمداللّه شور و شوق مباركى است - به اميد خدا، با توكّل به پروردگار، با همّت ملّت عزيز، اين حماسه به معناى واقعى تحقّق خواهد يافت؛ يك نمايش قدرتى است، هم براى ملّت ايران، هم براى نظام جمهورى اسلامى، در مقابل چشم دشمنان. اين‌همه تلاش كردند ملّت را جدا كنند، بى‌تفاوت كنند، نسبت به انتخابات بدبين كنند، نسبت به دستگاه برگزاركننده‌ى انتخابات بدبين كنند، امّا ناكام شدند و ان‌شاءاللّه ناكام خواهند شد. اين يك تجربه‌ى مهم و بزرگى است در مقابل ملّت ايران. بنده اصرارم بر حضور حدّاكثرى و عمومى ملّت ايران به‌خاطر اين است كه مى‌بينم و ميدانم كه حضور يكپارچه‌ى مردم، حضور پرشوق و اميدوارانه و قدرتمندانه‌ى مردم موجب ميشود كه دشمن مأيوس بشود؛ وقتى دشمن مأيوس شد، كارآيى خود را از دست خواهد داد. اينكه ملاحظه ميكنيد دشمن در عرصه‌هاى مختلف، از زاويه‌هاى مختلف، گاهى تعرّضى، تجاوزى، پيش‌رفتى انجام ميدهد، به‌خاطر اين است كه كسانى به او چراغ سبز ميدهند، دشمن را اميدوار ميكنند. بعضى از حرفها دشمن را اميدوار ميكند؛ بعضى از قيافه‌گرفتن‌ها و رفتارها دشمن را اميدوار ميكند. وقتى دشمن اميدوار شد، بر فشار خود مى‌افزايد؛ وقتى دشمن نااميد شد، طبعاً خواهد ديد فشار فايده‌اى ندارد، راه ديگرى را دنبال ميكند. مصونيّت كشور، وابسته‌ى به حضور مردم است؛ كم شدن فشارهاى دشمنان، وابسته‌ى به حضور مردم است، وابسته‌ى به اتّحاد و انسجام مردم با نظام و با دستگاه جمهورى اسلامى و حسّ اعتماد متقابل بين مردم و مسئولين است. اين حسّ بايد روزبه‌روز تقويت بشود.

 يك نكته‌ى مهمّ ديگر اين است كه با حركتى كه صداوسيما انجام داد - اينكه نامزدهاى مختلف، با گرايشهاى مختلف، هشت نفر با هشت گرايش، با هشت نوع نگاه نسبت به مسائل گوناگون كشور، آمدند در مقابل چشم مردم نشستند حرفهايشان را زدند - يك عدّه‌اى كه سالها است نعره ميكشند كه در اين كشور آزادى بيان نيست، خجالت‌زده شدند. اين كارى كه صداوسيما كرد، مردم را در جريان افكار و آراء و نظرات و نگاه‌هاى نامزدها به صورت روبه‌رو قرار داد، اين خيلى كارِ به نظر من مفيد و باارزشى بود. يك عدّه‌اى سالها مرتّب نعره ميزدند: آقا نميگذارند، تريبون نميدهند! بفرماييد، اين هم تريبون، اين هم حرف؛ نه براى يك گرايش خاص، براى هشت گرايش؛ آقايان هشت نفر بودند آن روز، هشت جور نسبت به مسائل كشور حرف زدند - تحليلهاى گوناگون، نظرات گوناگون - خب نظرات اشخاص محترم است. البتّه بنده حرفهايى دارم، در زمينه‌ى مسائلى كه آن آقايان گفتند بنده مطالبى دارم، وقتش حالا نيست؛ ان‌شاءاللّه بعد از انتخابات اگر من زنده بودم، حقايقى را به ملّت ايران عرض خواهم كرد - در پيرامون مطالبى كه آن آقايان محترم بيان كردند، حرفهاى گفتنى‌اى وجود دارد - لكن اين خيلى خوب بود، براى ما خوشحال‌كننده بود. دشمنان جمهورى اسلامى، تهمت‌زنندگان به جمهورى اسلامى، خجالت‌زده شدند؛ ديدند اين‌جور راحت، آزاد، نامزدها مى‌آيند حرف ميزنند، به يكى حمله ميكنند، از يكى دفاع ميكنند، سياستى را محكوم ميكنند، جريانى را اثبات ميكنند. جريانهاى فكرى و سياسى كشور به طور كامل، در اين مناظرات حضور داشتند؛ اين يكى از نقاط قوّت انتخابات امسال بود. مردم هم احساس گرايشهاى پرشور در خودشان ميكنند، بدون اينكه تعرّضى وجود داشته باشد. سال ۸۸، آن روز هم شور و هيجان بود منتها همراه با فحش و فضيحت! در اين شهر تهران - حالا شهرستانها كمتر - مردم در اين خيابانها راه ميرفتند، يك عدّه به اين يك عدّه به آن، يك عدّه عليه اين يك عدّه عليه آن، شعار ميدادند، حرف ميزدند، به همديگر ميپريدند، بعضى‌ها در اين بين پيدا ميشدند بددهنى ميكردند، فحش ميدادند؛ در اين انتخابات نه، شور و هيجان هست، احساسات هست، امّا بى‌ادبى نيست، بى‌احترامى نيست. اين خيلى باارزش است؛ ما در چهار سال اين‌قدر پيشرفت كرديم؛ خدا را شكر بر اين پيشرفت و بر همه‌ى پيشرفتهاى فراوان ديگرى كه در اين سالها بحمداللّه براى كشور پيش آمده است.

 من توصيه‌ى اوّل و اهمّم حضور در پاى صندوقهاى رأى است؛ اين از همه چيز مهم‌تر است براى كشور. ممكن است بعضيها - حالا به هر دليلى - نخواهند از نظام جمهورى اسلامى حمايت بكنند امّا از كشورشان كه ميخواهند حمايت كنند، آنها هم بايد بيايند پاى صندوق رأى. همه بايد بيايند پاى صندوقهاى رأى، حضور خودشان را اثبات كنند.



برای خواندن متن کامل بیانات مقام معظم رهبری می توانید به لینک زیر مراجعه فرمائید .

دفتر مقام معظم رهبری


میلاد اختران آسمان ولایت و امامت

میلاد با سعادت اختران تابناک امامت و

 ولایت و مظهر ایثار و شهادت بر حامیان

 ولایت ایران زمین مبارک باد 


آیت‌الله مصباح: فتنه با برنامه‌ریزی بود نه یک اتفاق

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: هنوز بسیاری از ابعاد فتنه پیچیده بزرگ 88 شناخته نشده است.
 
به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی ظهر امروز در یادواره شهدای بی‌سیم‌چی و مخابراتی استان قم اظهار داشت: شهدا در عرصه جنگ سخت تمام تلاش خود را به کار گرفتند اما امروز فضا تغییر کرده و جنگ نرم آزمون امروز مردم است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر فتنه 88 یکی از عرصه‌هایی بود که نتیجه جنگ نرم دشمن به حساب می‌آمد.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: بسیاری از مسائل در این حادثه وجود دارد که هنوز برای مردم باز نشده و افکار عمومی نسبت به آن روشن نشده است.

وی با بیان اهمیت وقایع انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ابراز داشت: برخی هنوز می‌گویند این وقایع اتفاقی بوده در حالی که دشمن از مدت‌ها قبل برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده بود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه تمام مهره‌های این بازی از سال‌ها قبل انتخاب شده و نقشه‌های دقیقی برای آن کشیده شده بود ادامه داد: روزی که پرده‌ها کنار برود، همه متوجه می‌شوند که این فتنه چگونه شکل گرفت و چه افرادی در این عرصه به کشور خیانت کردند.

وی افزود: کسانی که این فتنه بزرگ را علیه کشور و انقلاب اسلامی طراحی می‌کردند، اطمینان داشتند که این فتنه آخرین تیر به پیکر جمهوری اسلامی خواهد بود و پس از آن اثری از انقلاب نمی‌ماند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) تصریح کرد: شکست این فتنه به خواست خدا و دعای خالصانه مؤمنانی بود که قلبشان برای انقلاب و اسلام می‌تپید.

وی گفت: مانند داستان موسی در قرآن و طبق وعده‌های الهی در فتنه 88 عصای موسی تمام مکرهای دشمنان را بلعید و فتنه‌گران را به زباله‌دان تاریخ فرستاد.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به اینکه جنگ نرم از جنگ سخت خطرناک‌تر است، ابراز داشت: در جنگ نرم اگر شکست بخوریم در نهایت تکه‌ای از سرزمین خود را از دست داده‌ایم یا مقداری خسارت مالی و دنیایی به ما وارد شده است اما شکست خوردن در جنگ نرم معنای دیگری دارد.

آیت‌الله مصباح یزدی ادامه داد: اگر در جنگ سخت شکست می‌خوردیم، پاداش اخروی در انتظارمان بود اما شکست خوردن در جنگ نرم به معنای از دست دادن سعادت دنیا و آخرت است.

وی با اشاره به اینکه دشمن در جنگ نرم به دنبال این است که ولایت فقیه را یک تئوری باطل شده و اسلام را دینی ناکارآمد جلوه دهد، گفت: شکست در این جنگ به معنای ضربه زدن به اسلام است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در جنگ نرم دشمن قلب جوانان را هدف قرار داده و قلب نیز خانه باور، ایمان و عواطف دینی است.

وی با بیان اینکه جنگ نرم از تمام اقشار قربانی می‌گیرد اظهار کرد: در این جنگ کسانی قربانی می‌شوند که شاید پیش از آن نمی‌شد باور کرد که این افراد وارد جبهه دشمن شوند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تلاش‌های دشمن در سال‌های اخیر برای از بین بردن ارزش‌ها در جامعه اسلامی ابراز کرد: با این حال جوانان به گونه‌ای به سوی ارزش‌ها سمت و سو پیدا کرده‌اند که پیش از انقلاب حتی گمان نمی‌کردیم روزی جوانان کشور وارد این فضا شوند.

وی گفت: امروز جوانان با وجود نفوذی که ابزارهای دشمن در تمام کشور دارند، طوری به اسلام و انقلاب علاقه نشان می‌دهند که این علاقه را تنها می‌توان با نقش آفرینی دست قدرت الهی تفسیر کرد.
 
سایت تابناک

حجاب و جنگ نرم

جنگ نرم عملیاتی فکری ، فرهنگی و خصمانه است که دشمن برای سلطه سیاسی و اقتصادی بر ملتی از طریق تغییر اساسی در اعتقادات و باورهای ملتها انجام مید هد .

از خصوصیات فعالیتهای فرهنگی این است که بصورت آهسته و آرام – بی هیاهو و با روشهای جذاب انجام میشود.

اسلحه پر قدرت مورد استفاده در این جنگ انواع مختلف رسانه ها و وسایل ارتباطی است .

نتیجه و بهره این عملیاتها فوری وسریع نیست بلکه در یک دوره طولانی حاصل میشود .نتیجه و بهره این عملیاتها کلی و همه جانبه نیست بلکه بصورت جزء جزء و بخشی حاصل میشود .

درجنگ نرم افکار و اعتقادات مردم با ظرافت و نامحسوس . تضعیف – منحرف و تخریب میشود .

در جنگ نرم هیچ تاسیساتی و سرمایه مادی تخریب نمشود و حتی خونی ریخته نمیشود اما افکار و اعتقادات مردم با ظرافت و نامحسوس تضعیف – منحرف و تخریب میشود .

در نتیجه جنگ نرم ارزشها و ضد ارزشها جابجا میشوند.

در جنگ نرم دشمن برای رسیدن به نتیجه مطلوب سربازانش را از میان ملت مورد هدف ، استخدم میکند . البته به نحوی که خودشان هم بعضاً متوجه نمیشوند.

در جنگ نرم دشمن با هزینه بسیار کمتر از جنگهای سخت ، بدون تحمل تلفات و تنها با کمکهای مالی و سیاسی به اهداف خود میرسد .

کلید رمز پیروزی و موفقیت دشمن در جنگ نرم ، غفلت – بی تفاوتی – ساده انگاری و سستی در مقابل حملات دشمن است.

حجاب هم یکی از اهداف جدی و مهم است که دشمن در جنگ نرم به شدت برعلیه آن اقدام میکند . زیرا حجاب بدلیل تاثیر و نقش مهم آن در حفظ سلامت جوامع اسلامی بعنوان یک نماد ظاهر و آشکار و یک سلاح قدرتمند اسلام است .

البته باید اقرار کنیم که بدلیل حاکمیت دولتهای غیر اسلامی ، دشمن در طول تاریخ حملات زیادی به حجاب داشته و نتایج مهمی را هم کسب کرده است اما در طول انقلاب اسلامی ایران علیرغم اینکه حکومت رسماً از اعتقادات و ارزشهای اسلامی دفاع میکند ولی به دلیل سستی و کوتاهی بعضی از مسولین فرهنگی و همچنین بی تفاوتی عمومی مردم در انجام وظیفه واجب ” امر به معروف و نهی از منکر “، تهاجم نرم دشمن به این بخش از اعتقادات اساسی و اسلامی ، متاسفانه به پیروزی های بزرگی دست یافته است .

این پیروزی دشمنان در جامعه اسلامی به وضوح قابل مشاهده است ، نمونه آنها وضع ظاهری خانمها در کوچه و خیابانها ، در مجالس جشن و عروسیها و حتی مجالس ختم و عزاداریها و…. است .

اگر قدری در اعمال و اعتقادات فعلی مان در خصوص فریضه حجاب تفکر کنیم متاسفانه انحرافات وحشتناکی را نسبت به اعتقاد اصیل اسلام در خصوص حجاب را متوجه خواهیم شد . و می بینیم که بدون اینکه متوحه باشیم چکونه مغلوب حملات دشمنان شده ایم و با عرض شرمندگی بخش عظیمی از این موفقیت دشمن هم با دستان خودمان بوده است.

در اینجا ما به شما کمک میکنیم تا بخشی از این انحراف را ببینیم .

بی تفاوتی مردان نسبت به حجاب همسران و دختران خود .

بی تفاوتی همگانی نسبت به وضعیت ناهنجار زنان در کوچه و خیابان و مجامع عمومی.

پذیرفتن بدحجابی و بی حجابی در مجالس جشن و عروسی و حتی متاسفانه در مجالس مربوط به برخی ار متدینین ، با توجیه اینکه یک شب است و همیشگی که نیست .

بی تفاوتی در استفاده از فیلمها و برنامه های غیر اخلاقی ( ماهواره ها و اینترنت و…) در منازل که متاسفانه خانواده های بسیاری را نیز تاکنون متلاشی نموده است .

و موارد و مصادیق زیادی که شما نیز سراغ دارید.

و اما عاقل آن کسی است که از گذشته عبرت گیرد و وضعیت حال را اصلاح کند تا در آینده رستگار گردد.

بیاید همگی باهم در این جهاد بزرگ شرکت کنیم و لی بدون اینکه منتظر کسی باشیم و هر کس به تنهایی مبارزه را از هرجا که هست و از خود و خانواده خود شروع کنیم .

بدانیم که در پیشگاه خداوند هر کس جوابگوی اعمال خود است و بس.

بدانیم که خداوند از ما انجام واجبات و ترک محرمات را خواسته است .

بدانیم که نصرت و پیروزی الهی برای مومنین است .

سید حمید موسوی شبستری ( حجاب برتر )

انسان دنیاطلب، خود متولی جنگ نرم می شود

امروز اگر بخواهیم در جنگ نرم خود و نسلمان را بیمه کنیم، باید اطلاعات دینی خود را از خرافات پیراسته و اندیشه دینی خود را عمیق کنیم تا ایمان قلبی نباشد انسان از جنگ نرم مصون نیست، چون جنگ نرم اغواگر و وسوسه گر است و تزیین در آن است و مطابق میل منفی نفس انسانی است، چون انسان دارای غرایز گوناگون است که از این طریق وارد می شود.

نکته سوم اینکه ما باید ریشه دنیاطلبی را از درون برکنیم چون اگر این مسئله در کام انسان شیرین بیفتد دیگر این انسان نه تنها در جنگ نرم شکست می خورد، بلکه خود متولی جنگ نرم می شود چنانکه آیه ۱۱۳ سوره انعام خود بهترین نمونه ای است که در این باب می توان بدان اشاره کرد.

خداوند در این آیه می فرماید: «وَلِتَصْغَى إِلَیْهِ أَفْئِدَةُ الَّذِینَ لاَ یُؤْمِنُونَ بِالآخِرَةِ» وقتی انسان سر خود را می گرداند که چیزی را گوش دهد می گویند "اصغاء" که بالاتر از "استماع" و گوش دادن است. به این وسوسه های جنگ نرم چه کسانی گوش می دهند؟ دل کسانی به این سمت منحرف می شود که ایمان به آخرت ندارند. شاید برخی از حیث اندیشه ای به آخرت معترف باشند اما باور عملی به آخرت ندارند و این آدم دیگر بیمه نیست و اگر از لحاظ اطلاعات دینی و قرآنی هم بالا باشد اما چون مشکلی از این دست داشته باشد حتما او در این جنگ نرم شکست می خورد.

http://www.eshgherahbar.blogfa.com/

راهکارهای مقابله با جنگ نرم

یکی از مهمترین مسائل برای مصونیت انسان در برابر این هجمه ها، بالا بردن سطح معلومات دینی است و بارها قرآن می فرماید «الذین لایعلمون» و آنهایی که نمی دانند فریب می خورند. جهل و ناآگاهی مایه ای برای فریب انسانها است.

بالابردن دانش دینی و تقویت ایمان در مقابل این جنگ نرم بسیار مؤثر است چراکه قرآن می فرماید: «إِنَّهُ لَیْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِینَ آمَنُواْ وَعَلَى رَبِّهِمْ یَتَوَکَّلُونَ» (نحل ۹۹)؛ شیطان را بر کسانی که ایمان آورده و بر خدا توکل می کنند تسلطی نیست. در ادامه می فرماید: «انَّمَا سُلْطَانُهُ عَلَى الَّذِینَ یَتَوَلَّوْنَهُ وَالَّذِینَ هُم بِهِ مُشْرِکُونَ» یعنی تسلط شیطان (اعم از شیاطین جن و انس) تنها بر کسانی است که ولایت او را پذیرفتند. پس انسان است که اگر سطح آگاهی دینی خود را بالا ببرد و باور و ایمان خود را تقویت کند در برابر تزویر، تزیین، تلبیس، اغواگری و… که از ابزارهای جنگ نرم شیطان است مصون می مانند.

نکته بسیار مهمی که قرآن از آن به عنوان مرکز خطر در حوزه جنگ نرم شیطان یاد می کند "حب دنیا" است. کسانی که حتی اطلاعات دینی و باور ایمانی بالا داشته باشند اما اگر مشکلی به عنوان حب دنیا و نفس داشته باشند آن باور قلبی دیگر نمی تواند به تنهایی او را مصون بدارد.

داستان "بلعم باعورا" از علمای قوم یهود و تشبیه او به سگ است که خداوند در آیه ۱۷۵ و ۱۷۶ سوره اعراف نقش حب دنیا را در باخت او در جنگ نرم شیطان نشان می دهد و می فرماید: خبر آن مرد را برایشان بخوان که آیات خویش را به او عطا کرده بودیم و او از آن علم عاری گشت و شیطان در پی اش افتاد و در زمره گمراهان در آمد. و اگر مى‏خواستیم قدر او را به وسیله آن [آیات] بالا مى‏بردیم اما او به زمین [=دنیا] گرایید و از هواى نفس خود پیروى کرد.

http://www.eshgherahbar.blogfa.com

شیطان در جنگ نرم در پی برکندن لباس تقوا از آدمی است

از حضرت آدم ابوالبشر تلاش بیگانه و دشمنی به نام "ابلیس" وجود دارد که قرآن از آن پرده برداری کرده و در آیات مختلف نسبت به حیله های او هشدار می دهد و به بنی آدم در بیان داستان حیله شیطان نسبت به آدم خطاب می کند: «یا بَنی آدَمَ لایَفتِننّکُمُ الشیطان کَما ﺃخرَجَ اَبَوَیکُم مِنَ الجَنةِ» ای فرزندان آدم، زنهار تا شیطان شما را مفتون نکند، آنگونه که پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند. در ادامه همین آیه قرآن می فرماید: «یَنزعُ عَنهُمَا لِباسَهُمَا…» یعنی شیطان می خواهد لباس انسان را در آورد و آدمی را از تقوا عریان کند اینجا لباس نمادی از ایمان و تقواست.

تمام آیات قرآن به شیطان و قبیله اش اشاره کرده است و حتی از یک حقیقت دیگری پرده بر می دارد و در آیه ۱۱۲ سوره انعام می فرماید: «وَکَذَلِکَ جَعَلْنَا لِکُلِّ نَبِیٍّ عَدُوًّا شَیَاطِینَ الإِنسِ وَالْجِنِّ…» ما برای هر پیغمبری دشمنی را از شیاطین انس و جن قرار دادیم. اینجا شخص پیغمبر مطرح نیست، بلکه هر دین و تبلیغی که هر پیامبری می آورد مورد این هجمه شیطانی است و هر حلقومی که ندای حق طلبی سر می دهد قرآن می فرماید کنار آن دشمنش هم هست و می خواهد آن لباس معنوی که بر بدن انسان شایسته قامت وجود انسانی است را برکند.

ابزار شیطان در جنگ نرم
قرآن به ابزار، سربازان، جهت‌های شیطان هم اشاره دارد و در آیه ۱۷ سوره اعراف از قول شیطان آمده است: «ثُمَّ لآتِیَنَّهُم مِّن بَیْنِ أَیْدِیهِمْ وَمِنْ خَلْفِهِمْ وَعَنْ أَیْمَانِهِمْ وَعَن شَمَآئِلِهِمْ» یعنی انسان از هیچ جهتی مصونیت ندارد و یک دعوای همه جانبه و بدون مرز است و انسان در معرض این میدان گسترده درگیری است.

با توجه به آیات ۶۱ تا۶۴ سوره اسراء، شیطان در اعتراض به خداوند می گوید که همه فرزندان آدم مگر تعداد اندکی را (مخلصین) گمراه می کنم و خدا هم می گوید تو هم برو هر مقدار که می توانی با هر ابزاری این کار را بکن اما بدان من، تو را و پیروانت را فردای قیامت به جهنم می اندازم و سخن خدا این است که من تو و ابزار و راههایت را به بشر معرفی می کنم.

ابزار شیطان به قدری گسترده است که از سوژه های مذهبی هم نمی گذرد و از مذهب علیه مذهب خرج می کند همانطور که خود شیطان برای گمراه کردن آدم و حوا قسم یاد می کند که من از ناصحین هستم «وَ قاسَمَهُمَا إِنِّی لَکُمَا لَمِنَ النَّاصِحِینَ» (اعراف ۲۱). یکی دیگر از ابزار جنگ نرم شیطان، تزیین و تبلیغ است؛ وقتی خدا می فرماید با صوت و حرفهایت جذب بکن، یعنی صوت نماد تبلیغ است و با حرفهایت آنها را بخوان.

مسجد "ضرار" نمونه ای از این جنگ نرم شیطان بود. این مسجد را کمینگاهی علیه خدا و پیامبر قرار دادند که قرآن در آیه ۱۰۷ سوره توبه بدان اشاره کرده است و آن مسجد را مایه زیان و کفر و پراکندگى میان مؤمنان می خواند و می فرماید: این مسجد کمینگاهى است براى کسى که قبلا با خدا و پیامبر او به جنگ برخاسته بود و سخت ‏سوگند یاد مى‏کنند که جز نیکى قصدى نداشتیم [ولى] خدا گواهى مى‏دهد که آنان قطعا دروغگو هستند.
http://www.eshgherahbar.blogfa.com

هدف از جنگ نرم

ترديد در شيوه زندگي و نظام سياسي، ايجاد بدبيني نسبت به مسئولان، ايجاد اختلاف و تفرقه براي تسلط بر جامعه و منابع آن از جمله اهداف جنگ نرم مي باشد. در اين روش دشمن به سادگي و آساني بي آن كه حتي هزينه هاي سنگين نظامي و جاني و مالي را تحمل كند، با بهره گيري از احساسات و عواطف جامعه مي كوشد تا مقاصد شوم خود را تحقق بخشد.

قرآن و ضرورت آمادگي دائمي براي جنگ نرم و سخت

حفاظت از منافع مادي و معنوي فرد و اجتماع در آموزه هاي دستوري قرآن مورد توجه بوده و بر آن تاكيد شده است. از آن ميان مي توان به آموزه هاي دستوري قرآن به جنگ هاي رواني و ترساندن دشمن از هرگونه تحركات مخرب و ايجاد تنش در جامعه اشاره كرد. بسياري از آيات قرآن كه به شكل انذار وارد شده است نوعي جنگ رواني را مدنظر دارد.

چنان كه گفته شد در آيه 06 سوره انفال، قرآن به مسئله جنگ رواني اشاره داشته و مي فرمايد: ترهبون به عدوالله و عدوكم؛ تا دشمنان خدا و خودتان را بترسانيد.

در حقيقت قرآن آمادگي نظامي را كه به دو شكل شمار كمي نظاميان آموزش ديده و آماده و تهيه تجهيزات نظامي پيشرفته صورت مي گيرد، به عنوان عوامل موثر در حوزه جنگ رواني مورد ارزيابي و تحليل قرار مي دهد و به نقش بازدارنده آن اشاره مي كند. روشن است كه آمادگي در همه جهات مي تواند دشمنان را از تجاوز به مرزهاي جغرافيايي و معنوي مسلمانان باز دارد. در آيات قرآن با تاكيد بر جنگ رواني اين مسئله نمايانده مي شود كه انسان ها به طور طبيعي گرايش به روحيه تجاوزگري دارند و براي خاموش كردن و از ميان بردن بسترهاي مناسب آن بايد همه امكانات پيشرفته و سلاح هاي بازدارنده فراهم آيد. هدف از تهيه نفرات و تجهيزات آن است كه به دشمن هشدار داده شود كه هرگونه جنگ و دامن زدن به آن نه تنها براي او منافع اقتصادي و يا معنوي نخواهد داشت بلكه منافع مهم تري از دست خواهد داد.

در حقيقت قرآن بيان مي كند كه آمادگي نظامي مسلمانان نه براي تهاجم و تجاوز بلكه براي دفاع از منافع امت است به گونه اي كه رويارو نشدن دشمنان با چنين مسلمانان آماده اي به نفع دشمنان خواهد بود.

آمادگي نظامي به گونه اي بايد باشد كه هم دشمنان ظاهر و آشكار از هرگونه تجاوز و جنگي پرهيز كنند و هم دشمنان پنهان و منافقان، هوس حمله و تجاوز به حقوق مسلمانان واقعي و همكاري با دشمنان را نكنند؛زيرا منافقان هرگاه مسلمانان را از نظر دفاعي و آمادگي، ناتوان ببينند هوس همكاري با دشمنان را در سر مي پرورانند، ولي آمادگي مسلمانان، منافقان را وا مي دارد تا براي منافع زودگذر خود هم شده از همكاري با دشمنان پرهيز كنند.

بنابراين هدف از آمادگي هميشگي، جلوگيري از تجاوز و حمله دشمنان شناخته شده و ناشناخته به حريم امت و جامعه اسلامي است.

ابعاد آمادگي نظامي و جنگ رواني

يكي از مهم ترين ابزارهاي بازدارنده از هرگونه تجاوز دشمنان، جنگ رواني است كه با كم ترين هزينه بيشترين بهره و منافع به دست مي آيد. آيات قرآني در همه مواردي كه با دشمنان مشرك و منافق و كافر سخن مي گويد از حربه جنگ رواني بهره مي برد. در آخر اين آيات ما با كلمات تند و انذار و هشدارهاي سختي مواجه مي شويم كه روحيه دشمن را خرد مي كند. خداوند پس از بيان هر مطلبي كه درباره دشمنان اسلام است آنان را به عذاب سخت، بدبختي، بدفرجامي و آتش دوزخ و مانند آن مژده مي دهد و بيان مي كند كه رفتار دشمنان نه تنها براي آنان نفعي نخواهد داشت بلكه موجبات بدبختي آنان را فراهم مي آورد. تخطئه و درهم شكستن روحيه آنان، از اهداف اين جنگ رواني است.

دشمن پيش از آن كه واقعا با عذاب آخرتي مواجه شود، از هجوم بي وقفه آيات كوبنده، نابود و سست مي گردد و روحيه تهاجمي و هدفمند خود را از دست مي دهد. دشمن در مي يابد كه به جاي آن كه منفعتي از حمله به دست آورد، همه چيزش را از دست داده است. توهم و تخيل از دست دادن، وي را به كنجي مي كشد و توان حركت و تهاجم را از او سلب مي كند. خرد كردن روحيه دشمن و ايجاد جنگ رواني، اصل راهبردي بسياري از آيات قرآن است.

اصل هراس انگيزي و بازدارندگي

براي رسيدن به اين هدف، قرآن به مسلمانان شيوه هاي ديگري مي آموزد تا به كمك آن جنگ رواني را تشديد كنند و با متزلزل كردن روحيه دشمن، هرگونه تحرك تنش آفرين و خشونت باري را از آنان سلب نمايد.

از آن ميان مي توان به ساخت هرگونه ابزار و ادوات جنگي و غيرجنگي كه نقش دفاعي و بازدارندگي را دارند، اشاره كرد. در آيات قرآن به ويژه در آيه 06 سوره انفال به اصول كلي توجه شده و تنها براي بيان نمونه عصري، از برخي از مصاديق نام برده شده است. اصل كلي كه قرآن به صورت آموزه اي دستوري به مسلمانان آموزش مي دهد، فراهم آوري توان و نيرو است. توان شامل هرگونه ابزار و آلات بازدارنده و يا هجومي و يا دفاعي است. ازاين رو تنها به سلاح اشاره نشده است. تهيه هر چيزي كه قدرت امت و دولت اسلامي را افزايش مي دهد امري لازم و ضروري است و باتوجه به شرايط مكاني و زماني تغيير مي كند. ممكن است چيزي در زماني ابزار جنگي مناسبي باشد ولي در عصر ديگري نه تنها مفيد نباشد بلكه زيانبار به قدرت اسلام و مومنان باشد. در زمانه ما رسانه ها به عنوان يكي از ابزارهاي جنگي قوي مطرح هستند، بنابراين بر امت است كه از اين توان نيز برخوردار گردند. چنان كه فراهم آوري نفرات و نيروي انساني زبده و كارآمد امري است كه هرگز نبايد آن را دست كم گرفت. در زماني نيروي زبده كسي است كه سوار بر اسب، تيراندازي مي كند و در زماني ديگر كسي است كه در پس شبكه جهاني اينترنت و يا حوزه خبري و رسانه ها به جنگ رواني مي پردازد. فراهم آوري و آموزش نيروي زبده به معناي آن است كه در همه زمينه ها (توان و نيرو) از آمادگي لازم و بازدارنده برخوردار باشيم. در همه اين ابزارها و نيروها آن چه مهم و اساسي است اصل هراس انگيزي و ايجاد بازدارندگي است. (نگاه كنيد: مجمع البيان، ج 3 ص 211 و نيز جامع البيان مجلد 4 جلد 4 ص 722)

آگاهي از نقاط ضعف و قوت دشمن يا امور دفاعي، جزيي از اين آمادگي است كه مفسران در بيان اين آيه آورده اند. آيات ديگري از قرآن بر اين جنبه از آمادگي دفاعي تاكيد دارند كه از آن ميان مي توان به آيه49 سوره نساء اشاره كرد؛ زيرا از لوازم مصونيت يافتن از دشمن، شناخت دقيق موقعيت جغرافيايي و توان و قوت و قدرت دشمن است. چنانكه شناخت نقاط ضعف و اختلاف فكري و يا روشي نيزاز ابزارهاي مهم است كه در ايجاد قوه بازدارندگي نقش مهمي را ايفا مي كند.

رزمايش هاي مختلف در حوزه هاي موثر و كاربردي، از ديگر ابزارهاي جنگ رواني است. افزون بر اين كه در اين رزمايش ها، نيروهاي نظامي با توان و امكانات خود به صورت علمي آشنا مي شوند و مهارت آنان افزايش مي يابد، تاثير مهمي در روحيه دشمن نيز به جا مي گذارد. نمايش قدرت و توان نظامي به معناي ايجاد رعب و هراس در دل دشمن است تا فكر تجاوز را به ذهن خود راه ندهد. برخي از مفسران در بيان شدت عملي كه در آيه 321 سوره توبه آمده است گفته اند: مراد از آن ضرورت نمايش قدرت و روحيه جنگاوري سپاهيان اسلام است. (تفسير نمونه ج 8 ص 791)

بنابراين بر دولت و امت اسلامي است كه به روش هاي جنگ نرم و جنگ رواني آشنا شوند و با به كارگيري شيوه هاي نوين، هر گونه تحرك را از دشمن سلب كنند. تحقق اين هدف جز با آشنايي با ابزارهاي عصري ممكن نيست. از اين رو گفته شده است كه بايد فرزند زمان خويش بود و كسي كه به زمانه خود آگاه است و ابزارهاي آن را مي شناسد هرگز دچار ترديد نمي شود، در عمل درمانده نخواهد شد.

http://www.eshgherahbar.blogfa.com

جنگ نرم از نظر قرآن کریم  

 
يكي از شيوه هاي جنگي، جنگ نرم است كه جنگ رواني شاخه اي از آن به شمار مي آيد. در جنگ نرم، به جاي ابزارهاي جنگي متعارف چون توپ و تانك، از ابزارهاي فرهنگي تاثيرگذار بر فكر وانديشه و عواطف و احساسات انساني بهره گرفته مي شود.

با نگاهي به جريان شناسي جنگ نرم مي توان گفت كه اين شيوه جنگي، از ديرباز مورد استفاده قرار گرفته و همواره از سوي انسان ها در جنگ ها به عنوان يك ساز و كار موثر مورد توجه بوده است. تنها تفاوتي كه مي توان در ميان جنگ هاي نرم در دوران گذشته و عصر معاصر يافت، تفاوت در ابزارها و روشهاي آن است و اصولا بهره گيري از هر نوع ابزاري در جنگ نرم بر اين پايه و محور قرار مي گيرد كه بر انديشه و احساسات مخاطب تاثيرگذاشته و او را مرعوب خود سازد و بي آن كه واكنشي از خود نشان دهد، تسليم دشمن شده و يا در مسير خواسته هاي او گام بردارد.

براساس اين فرضيه مي توان به سراغ آموزه هاي قرآني رفت و تحليل قرآن را از جنگ نرم و مسايل و مباحث مربوط به آن را استخراج كرد. نويسنده در اين مطلب با توجه به چنين پيش فرضي به سراغ آيات قرآني رفته تا نگرش قرآن را در اين موضوع ارائه دهد. با هم اين مطلب را از نظر مي گذرانيم.

جنگ نرم و حدود و مرزهاي آن

دشمن در جنگ نرم تلاش دارد با استفاده از ابزارهاي فرهنگي و ارتباطاتي پيشرفته و با شايعه و دروغ پراكني و استفاده از برخي بهانه ها، ميان آحادمردم ترديد، بدبيني، و اختلاف ايجاد كند. (رهبر معظم انقلاب)

آموزه هاي قرآني به جنگ نرم در حوزه دشمن شناسي و مقابله با دشمن، توجه داشته است. آيات بسياري به اين مسئله از دو زاويه ديد مختلف نگريسته است. به اين معنا كه اگر دشمن برخي از سازوكارهاي جنگ رواني را در جنگ نرم به كار مي گيرد، جامعه اسلامي نيز در دفاع و مقابله با دشمن مي بايست از همه امكانات بهره گيرد و در جنگ نرم، به حكم مقابله به مثل «فمن اعتدي عليكم فاعتدوا عليه بمثل ما اعتدي عليكم و اتقواالله و اعلموا ان الله مع المتقين» عمل نمايد. (بقره، آيه 194)

البته در اين آيه و آيات ديگر بر اين مهم توجه و تاكيد شده است كه مومنان به حكم تقواي الهي، از هرگونه رفتارهاي ضد اخلاقي و عقلاني كه هنجارها و ارزش هاي اساسي بشريت را تضعيف مي كند و يا از ميان برمي دارد بايد پرهيز كنند. بنابراين خطوط قرمزها و محدوديت هايي را براي اين مقابله به مثل در همه حوزه ها از جمله جنگ نرم معين كرده است كه مومنان نمي توانند از آن مرزها گذر كنند و همانند دشمنان خدا و دين، عمل نمايند؛ به عنوان نمونه قتل و غارت بي گناهان و زنان و كودكان در فرهنگ ضدبشري دشمنان اسلام صورت مي گيرد ولي مومنان مجاز نيستند اين گونه رفتار كنند. در جنگ نرم نيز دشمنان به شيوه هاي زشت و ناپاكي رو مي آورند كه حريم هاي انساني و نيز قداست و كرامت بشري را مي شكند و به تهمت و افتراهاي ناموسي و همانند آن رو مي آورند، در حالي كه مومنان براساس آموزه هاي اسلامي و محوريت تقواي عقلاني و عقلايي و شرعي نمي تواند در جنگ نرم از آن ها بهره گيرند.

ادامه نوشته

تاریخچه جنگ نرم در قرآن مجید

از دیر باز این شیوه ی جنگی مورد استفاده قرار گرفته و همواره از سوی انسان ها در جنگ به عنوان یک ساز و کار مناسب ، مؤثر و به مراتب کم هزینه مورد توجه بوده است . تنها تفاوتی که می توان در میان جنگ های نرم در طی دوران گذشته تا عصر حاضر یافت تفاوت در ابزارها و روش های ان است و اصولا بهره گیری از هر نوع ابزاری در جنگ نرم بر این پایه و محور قرار می گیرد که بر اندیشه و احساسات مخاطب تأثیر گذاشته و او را مرعوب خود سازد و بی آن که واکنشی از خود نشان دهد تسلیم دشمن شده و در مسیر خواسته های او گام بردارد .

از دیدگاه قرآن جنگ نرم از لحظه ی سرکشی و بیرون راندن شیطان از درگاه خداوند آغاز گردیده و « الی یوم الوقت المعلوم » ادامه خواهد  داشت . پیشینه ی جنگ نرم به آغاز تقابل حضرت آدم ( ع ) و حضرت حوا ( س ) با شیطان بر می گردد . شیطان در گمراه نمودن انسان از همه ی امکانات و راهکارهای خود نظیر سیاست در کمین ، سیاست گام به گام ، سیاست پیگیری مداوم و سیاست هجوم جمعی و همه جانبه و افراد جنی و انسی خود استفاده می کند . « من شر الوسواس الخناس الذی یوسوس فی صدورالناس من الجنه والناس » [1] آن چه در این میان جلب توجه می نماید پیچیده تر شدن جنگ نرم در گذر زمان است . در زمان پیامبر ( ص ) شیطان از همه تجربیات و ابزارهای خود برای مقابله با پیامبر ( ص ) و اصحابش استفاده می نماید .

 خداوند در قرآن مجید وجود جنگ نرم و تلاش خزنده و آرام دشمن را برای راه اندازی آن را به مؤمنان هشدار می دهد و فرماندهان و سردمداران جنگ نرم را معرفی می نماید و سرانجام راههای مبارزه با آن و همچنین چگونگی در امان ماندن از نتایج شوم جنگ نرم را به ما نشان می دهد . از دیدگاه قرآن شیطان منشاء تمام دشمنی ها و دسته بندی ها ، جناح سازی ها و مدیریت پنهان جریان باطل در برابر انبیاء و اولیاء الهی بوده است و هدف او راهبری و پیشبرد بشریت به سوی ظلم و فساد و جلوگیری از تحقق رخداد ظهور مهدی ( عج ) بوده است .

کفار همیشه تمام راه های ممکن را علیه مؤمنان استفاده کرده اند . بنابراین قرآن در آیات جهاد و دفاع موضعگیری سختی علیه دشمنان دارد . مشرکان و منافقان در جنگ نرم هر چند از ابزار غیر خشونت آمیز استفاده می کنند اما همان اهداف سلطه گری خود را دارند .

http://www.eshgherahbar.blogfa.com