9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

هادی محمدی در گفت‌وگو با فارس تشریح کرد

2 سناریوی ترکیه و تروریست‌ها برای آینده سوریه

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به 2 سناریوی ترکیه و تروریست‌ها در مورد سوریه گفت: طی 3 ماه گذشته جبهه مخالف حکومت دمشق در این مسیر حرکت کرده است.

خبرگزاری فارس: 2 سناریوی ترکیه و تروریست‌ها برای آینده سوریه

«هادی محمدی» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌و گو با خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارسبا اشاره به آخرین تحولات میدانی و سیاسی سوریه به سناریوهای پیش روی این منطقه پرداخت که مشروح آن از نظر خوانندگان می‌گذرد.

سیاست حامیان تروریست‌های سوریه در قبال اوضاع میدانی

وی با بیان اینکه در یک برآورد از وضعیت سوریه باید به چند مولفه در عرصه نظامی، سیاسی و رایزنی‌هایی که در خصوص تثبیت وضعیت گروه‌های مدعی معارضه داریم توجه شود، گفت: رایزنی‌های سیاسی به شکل تنگاتنگی وابسته به شرایط میدانی سوریه است، یعنی هرگاه شرایط داخلی نظامی تا حدی به سود گروه‌های تروریستی بوده، تمایل معارضه و حامیان غربی آنها برای کسب امتیاز سیاسی بیشتر می‌شود، اما وقتی شرایط میدانی به زیان گروه‌های تروریستی پیش می‌رود، پروسه سیاسی قفل شده و تلاش برای حمایت بیشتر نظامی از آنها سوق می‌یابد.

محمدی با اشاره به اینکه از نظر نظامی نیز چنین است، اظهار داشت: زمانیکه شرایط سیاسی و نظامی مطلوبیت کشورهای حامی تروریسم را تامین می‌کند، تروریست‌ها تلاش می‌کنند تا مشروعیت و وزن خود را در تحولات ارتقاء دهند و زمانیکه اوضاع به جهت میدانی در مسیر مطلوب حرکت نمی‌کند، این جریانات دستخوش پراکندگی و انشعاب می‌شوند.

2 سناریوی ترکیه و تروریست‌ها برای سوریه

وی به وضعیت نظامی سوریه طی 3 ماه گذشته اشاره کرده و گفت: 3 ماه پیش ترک‌ها و تروریست‌ها تصمیم گرفتند تا یک نوار مرزی آزاد شده ایجاد کنند یا شهر حلب را به تسخیر خود در آورند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: وقتی این 2 سناریو شکست خورد، اقدام جهش گونه در دمشق در دستور کار قرار گرفت، بدین معنا که با تمرکز گروه‌های تروریستی مسلح در پیرامون دمشق امکان یک یورش همه جانبه و اشغال پایتخت سوریه را میسر ‌کند.

تلاش ناکام برای ترور بشار اسد

این کارشناس مسائل خاورمیانه با ذکر این نکته که نگاه گروه‌های تروریستی، ارتجاع عرب منطقه و غرب این است که سقوط سوریه تنها با اشغال دمشق میسر است، خاطرنشان کرد: البته آنها ابتدا تلاش کردند اسد را ترور کنند، اما وقتی آن را غیر ممکن دیدند همه تلاش‌ها را به اشغال دمشق معطوف کردند. به همین دلیل از 2 ماه پیش تعداد زیادی گروه‌ تروریستی تلاش کردند حرکت به سمت دمشق را به عنوان یک راهبرد اصلی نشان دهند.

محمدی با اشاره به پیشرفت‌های نسبی تروریست‌ها در این خصوص گفت: در این راستا برخی مناطق اطراف دمشق به کنترل آنها درآمده و حتی کنترل موقتی فرودگاه دمشق نیز به دست گرفتند.

تاکتیک جدید ارتش سوریه برای جنگ با تروریست‌ها

وی با اشاره به تاکتیک ارتش سوریه برای ناکام گذاشتن نقشه تروریست‌ها اظهار داشت: ارتش اقدام جدیدی را در صحنه میدانی به اجرا گذاشته و برای تامین امنیت این منطقه، یک دایره امنیتی جدید را تولید کرده و با حذف پراکندگی‌های نظامی در جغرافیای گسترده امکان دفاع از مناطق استراتژیک را میسر کرد که آثار میدانی و فراملی خود را در رویکرد بازیگران مداخله‌گر بر جای گذاشت.

چرا «جبهه النصره» در لیست تروریستی آمریکا قرار گرفت

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود:‌ در همین راستا در عرصه میدانی ضربه سنگینی به «جبهه النصره» وارد شده زیرا با توجه به رویکرد سلفی و رفتارهای القاعده‌ای آنها که باعث سرافکندگی غرب در حمایت از آنها شد، آمریکا تلاش کرد این گروه را در لیست تروریستی قرار دهد.

محمدی قرار گرفتن نام گروه سلفی النصره در لیست گروه‌های تروریستی را یک عملیات تبلیغاتی از سوی آمریکا خواند و یادآور شد: جبهه النصره از خاک ترکیه و با نظارت دولت این کشور و با حمایت مالی و لجستیکی آن وارد سوریه می‌شود و این اقدام آمریکا تنها یک ترفند برای شانه خالی کردن از مسئولیت اقدامات تروریستی این گروه است.

وی افزود:‌ شرایط میدانی طی 2 هفته گذشته به نحوی پیش رفته که پاکسازی‌ها در مناطق اساسی، روستاها و شهرهای ریف دمشق به خوبی دنبال می‌شود و تغییر شرایط امنیتی و نظامی به نفع حکومت سوریه به نحوی بوده که آمریکایی‌ها بهانه‌سازی موضوع سلاح شیمیایی را کنار گذاشته و موضوع احتمال حمله نظامی غرب نیز بشدت کاهش یافته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه از آنجایی که ارتقاء وضعیت میدانی گروه‌های تروریستی به غرب کمک می‌کند تا در عرصه سیاسی امتیاز بگیرند، تصریح کرد: رویکرد فعال غرب در آینده نزدیک این خواهد بود که با تقویت حمایت‌های نظامی، شرایط انفعالی و شکست‌هایی که هزاران کشته روی دست گروه‌های تروریستی در پیرامون دمشق داشته را تبدیل به یک وضعیت جدید کنند.

محمدی به مهلت 2 ماهه آمریکا به گروه‌های تروریستی برای تغییر اوضاع داخلی سوریه به سود خود اشاره کرد.

وی با اشاره به وجود اختلافات عمیق بین گروه‌های معارض در عرصه سیاسی گفت: علیرغم تمایل برای نشان دادن یکپارچگی، همان حساسیت‌های گذشته بین کردها، سنی‌ها و لائیک‌ها وجود دارد و آنچه این گروه‌ها را در کنار هم قرار داده پول‌های فراوانی است که توسط قطر و عربستان هزینه می‌شود.

چشم انداز تحولات سوریه

وی در خصوص چشم‌انداز تحولات سوریه نیز گفت: از یک سو نظام سوریه به دنبال تکمیل گام‌های نظامی و امنیتی است و به جز طرح فعلی که در پیرامون دمشق اجرا می‌شود، طرحی به نام مربع‌های امنیتی برای نقاط مختلف تعریف می‌شود که در آن با ایجاد این مربع‌ها اقدامات ضربتی و واکنش سریع در داخل مناطق مشخص به گروه‌های تروریستی وارد شده و سرعت پاکسازی در مناطق پیرامونی شهرهای بزرگ افزایش خواهد یافت.

این کارشناس مسائل خاورمیانه افزود: اگر روند پیش‌بینی برنامه‌های دفاعی سوریه با مسیری که طراحی شده دنبال شود، زمان طولانی برای این پاکسازی سریع لازم نیست.

محمدی با اشاره به وضعیت جبهه مقابل حکومت سوریه گفت: در طرف مقابل، گروه‌‌های مسلح و حامیان خارجی آنها هستند که امکان مداخله مستقیم نظامی در داخل سوریه ندارند و اختلاف نظر بین بازیگران مختلف غربی از یکسو و اختلاف نظر در درون دستگاه‌های مختلف امنیتی، سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی از سوی دیگر و اختلاف نظر بین این رژیم و آمریکا در خصوص یک حمله نظامی خارجی موجب شده تا آنها برای براندازی نظام سوریه تنها به عنصر گروه‌های تروریستی مسلح تکیه داشته باشند.

وی به چشم انداز تحولات سوریه طی چند ماه آینده اشاره کرد و گفت: با حذف گروه‌ جبهه نصره، عرصه اقدامات میدانی کاملاً به زیان این گروه‌های تروریستی و مسلح خواهد بود و چشم‌انداز تحولات سیاسی ناگزیر در یک شیب مشخص پس از چند ماه شدت درگیری به سمت نوعی ثبات و آرامش پیش می‌رود، و پروسه سیاسی پررنگ‌تر خواهد شد. اما اگر اقدامات پیش‌بینی نشده‌ای در مواضع کشورهای غربی و عربی شکل بگیرد و دستجات و گروه‌هایی با عناوین مختلف وارد بازی سوریه شوند، این بحران عمر طولانی‌تری را به خود اختصاص خواهد داد.

نظرات 1 + ارسال نظر
AMIR شنبه 25 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 19:39 http://packman.blogsky.com/

سلام
از وبلاگ شما دیدن کردم مطالب خوبی داری و ارزش باز هم سر زدن را دارد.
شما هم از وبلاگ من دیدن کنید
بازم پیشتون میام

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد