9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

وتوی قطعنامه ضدسوری/ خشم غربی‌ها


روسیه و چین روز شنبه و برای دومین بار قطعنامه غربی و عربی ضد سوریه را در شورای امنیت سازمان ملل متحد، وتو کردند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبری العالم به نقل از منابع خبری، بجز دو کشور چین و روسیه ، 13 کشور دیگر عضو شورای امنیت به قطعنامه ضد سوریه رای موافق دادند.

این قطعنامه توسط کشورهای اروپایی و عربی تهیه شده بود و در آن از طرح اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه حمایت و تجاوزات در این کشور محکوم شده بود.

روسیه و چین پیش از این در پنجم اکتبر، قطعنامه دیگرضد سوریه را وتو کرده بودند و این بار نیز از حق وتو استفاده کردند.

" محمد لولیشکی " نماینده مغرب در سازمان ملل که کشورش نقشی اساسی در تدوین پیش نویس قطعنامه ضد سوری داشت ،از وتوی این قطعنامه توسط چین و روسیه بشدت ابراز خشم و تاسف کرد.

هیات نمایندگی انگلیس و " ژرار آرو " نماینده فرانسه در سازمان ملل نیز وتوی  قطعنامه ضد سوریه توسط چین و روسیه را برنتابیده و خشم خود را از شکست تلاش های ضد سوری خود ابراز کردند.

این در حالی است که وزیر خارجه روسیه ساعتی قبل از رای گیری در باره قطعنامه ضدسوری در شورای امنیت سازمان ملل گفت: در صورتی که غربی ها در قبال قطعنامه  سوریه ، موضعی سازنده اتخاذ کنند، امکان دستیابی به اجماع وجود دارد.

" سرگئی لاوروف " هنگام بازگشت از کنفرانسی امنیتی در مونیخ واقع در جنوب آلمان افزود : اگر همکاران ما موضعی سازنده اتخاذ کنند ، به اجماع در شورای امنیت دست خواهیم یافت و من مطمئنم که همه کشورها بدون استثنا آن را امضا خواهند کرد.

وی خاطرنشان کرد : من با هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا و گیدو وستروله وزیر خارجه آلمان در حاشیه کنفرانس بحث و گفت و گو کردم و اصلاحات مدنظر روسیه در خصوص قطعنامه را به اطلاع آن ها رساندم و آنها وعده دادند آن را بررسی می کنند.

واکنش دمشق به وتوی قطعنامه ضدسوری

نماینده سوریه در سازمان ملل تاکید کرد که قطعنامه برخی کشورهای عربی و غربی علیه کشورش که توسط روسیه و چین وتو شد، تندروی مخالفان و نابودگری آنان را در نظر نگرفته است.

" بشار الجعفری" افزود: این در حالی است که شورای امنیت سازمان ملل باید در قبال  افراد مسلح اقداماتی قاطعانه اتخاذ کند.

وی بر ضرورت حل و فصل بحران سوریه بدست مردم کشورش و همکاری جهان عرب تاکید و خاطرنشان کرد:برخی طرف ها سعی کردند بحران را از طریق مطرح کردن در راهروهای بین المللی حل کنند.

نماینده سوریه در سازمان ملل با تاکید بر اینکه منشور سازمان ملل قائل به حمایت از کشورها در برابر دخالت در امور داخلی و حمایت از ثروت های کشورهاست ، گفت : کشور من قربانی بحرانی شده که بدست کشورهایی  صلاح سوریه را نمی خواهند ، ایجاد شده و آنها با مسلح کردن برخی مزدوران سعی در ویرانگری سوریه دارند.

روسیه و چین ساعتی قبل بار دیگر قطعنامه کشورهای غربی و عربی ضد سوریه را وتو کردند.

مسکو این قطعنامه را غیرعادلانه و غیرمنطبق بر واقع توصیف کرد.

نماینده چین در سازمان ملل نیز با تاکید بر مخالفت کشورش با قطعنامه غرب و اعراب ضد سوریه ، ضرورت پایان درگیری ها در سوریه را یادآور شد.

وی اجتناب طرف های درگیر از مواجهه و درگیری و نشستن پای میز مذاکره را خواستار شد و با تاکید بر ضرورت حفظ وحدت سوریه ، از همگان خواست برای موفقیت گفت و گوهای بین دولت و مخالفان تلاش کنند.

نماینده چین همچنین حمایت خود را از اصلاحات سوریه  در قطعنامه اعلام و تاکید کرد، چین از هر طرحی که به راه حلی فراگیر در سوریه منتهی شود ، حمایت و پشتیبانی خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد