9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

متن زیر با عنوان «دین همه دین است» گفتاری از دکتر سعید جلیلی است که چندی پیش در جمع فعالان فرهنگی و اجتماعی ارائه شده است. این سخنرانی آسیب‌شناسی از فعالیت‌های اجتماعی جبهه حزب‌الله است که غفلت از بعد فردی اسلام است. این متن برای اولین بار در تریبون مستضعفین منتشر شده است.

***سعید جلیلی

بسم الله الرحمن الرحیم الحمدلله رب العالمین و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

اینکه می‌گویند «دین همه دین است» بحثی جامع و کامل است. نمی‌شود دنبال یک جنبه از دین را گرفت و ابعاد دیگر را‌‌ رها کرد. امروز این بحث در حوزه‌های مختلف اجتماعی بسیار مطرح می‌شود. بعضی‌ها دین را گزینشی انتخاب می‌کنند. مقداری را خوششان می‌آید و مقداری را خوششان نمی‌آید. یک عده بحث دین حداقلی و حداکثری را مطرح می‌کنند. یکی از ایرادهای جدی این است که، دین فقط یک مقوله? فردی نیست، دین وجوه اجتماعی هم دارد و از کسانی که فقط به دین فردی قائلند، ایراد می‌گیریم که دین و خیلی از دین را نفهمیدند و متوجه نشدند و آسیب‌های جدی همچون جدایی دین از سیاست، عدم حضور اجتماعی دین و… است که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم.

اما یک آسیب دیگر هم هست که همانطور که می‌گوییم دین فقط وجوه فردی ندارد از آن طرف هم دین همه دین است. دین فقط وجوه اجتماعی نیست، وجوه فردی هم دارد و اتفاقاً خیلی از حرکت‌ها که شما می‌بینید استمرار پیدا نمی‌کند، ریشه پیدا نمی‌کند و عمق نمی‌یابد. این به خاطر این است که در خود فرد، دین ریشه ندوانده است و بعد می‌خواهد اجتماعی بشود. طبیعتاً وقتی که این ریشه در خود فرد ایجاد نشود در بحث‌های اجتماعی‌اش هم خیلی زود و به اندک چیزی سرد می‌شود، یخ می‌شود، پژمرده می‌شود، به یک باد هم می‌بینی کنار زده می‌شود، یخ می‌شود و سرد می‌شود.

در دهه‌های اخیر که آدم نگاه می‌کند می‌بیند از میان کسانی که دین را در وجوه اجتماعی پیگیری کردند، کسانی به صورت صادق، مستمر و عمیق و ریشه‌دار پیش بردند که به لحاظ فردی هم قوی بودند و از این موضوع غافل نشدند. این آسیب است که یک عده از این طرف می‌افتند و یک عده از آن طرف. یک عده می‌گویند: دین یک دین مناسکی و فردی نیست! یا می‌گویند دین فقط در عرصه اجتماع است. اما ما می‌گوییم دین همه دین است. نه اینکه دین فردی است و مثلا بیشتر وجوه فردی دارد و یا بالعکس.

در طول تاریخ عارف زیاد داشتیم، اما هیچکدام امام خمینی نشد

اگر می‌گوییم دین همه دین است سعی کنیم که انشاءالله توی همه وجوهش پایدار باشیم. در طول تاریخ خیلی عارف داشتیم، اما هیچکدام امام خمینی نشد. راست هم می‌گویند. افراد بزرگ خیلی بودند، اما کسی امام خمینی نشد. کسی که دین را بیاورد در صحنه اجتماع نبود. خیلی‌ها بودند که بر مبنای وجوه اجتماعی دین در عرصه‌های مختلف وارد شدند، ولی نتوانستند کاری از پیش ببرند. این‌ها را هم باید دید.همین بود که امام که قبلا دین را در خودش بسیار عمیق کرده بود، توانست شکل دهد و جلو رفت. اینکه ما می‌گوییم امام یک الگو است. یک جنبه‌اش همین جنبه‌های این چنینی و فردی است. بعضی وقت‌ها آدم نگاه می‌کند که نکند که ما دچار این آسیب بشویم. البته دچار کاستی‌ها و کوتاهی‌ها هستیم، ولی باید این جنبه‌های فردی را هم تعریف کنیم و به آن‌ها توجه داشته باشیم. در مورد امام گفته شده که نماز شبش ترک نشد، 15 سال زیارت جامعه‌اش ترک نشد. این مال زمان قبل حکومت است، زمان حکومت هم همین طور بود. امام مثلا مقید بود زیارت عاشورایش را بخواند؛ با صد لعنش هم بخواند. این جنبه‌ها هم بود.

چون دین همه دین است، همین دین که می‌گوید باید فلان کار اجتماعی را انجام بدهید، همین دین هم می‌گوید باید فلان کار عبادی و فلان اعمال را باید انجام بدهید. عاملان دین اجتماعی هم همین افرادند و این افراد اگر نتوانند خودشان در عرصه‌های و بحث‌های فردی موفقیت داشته باشند، طبیعتاً آن موفقیت لازم را در عرصه? اجتماعی نخواهند داشت.

در مسجد فعالیت اجتماعی می‌کنیم؛ اما نماز اول وقت نمی‌خوانیم

گاهی اوقات یک کار فردی و پرداختن به جنبه‌های فردی دین، ممکن است شما را از وجوه اجتماعی غافل کند. عکسش هم هست و آن اینکه پرداختن به جنبه‌های اجتماعی دین شما را از روی جنبه‌های فردی‌اش غافل کند. مثلا سال‌های 60 که فعالیت‌های انقلابی در مساجد زیاد بود و خوب هم بود بعضی افراد آخر شب می‌آمدند و می‌گفتند خوب حالا نماز مغرب و عشاءمان را هم بخوانیم. می‌گفتند ما که کار انقلابی می‌کنیم و توی مسجد هستیم دیگر حالا اگر نمازمان را هم 3 ساعت بعد از اذان بخوانیم عیبی ندارد دیگر! هر دوتایش آسیب هست.

دین همه دین است در همه شمول. شمول فردی، شمول اجتماع، امور عبادی و امور اجتماعی. این بحث‌ها همه‌اش با هم هست می‌تواند جواب بدهد. آن بحثی که یکی گفت «کربلا را بگذارید حج را بچسبید» یک بحث تاریخی بود. خیلی‌ها این بحث را داشته‌اند. عده‌ای به جنبه‌های عبادی می‌پرداختند، عده‌ای به جنبه‌های اجتماعی دین. جمع بین اینهاست که آن الگو‌ها را درست می‌کند. در زمان ما کسی مثل حضرت امام بود و البته ائمه هم نمونه کامل این بحث‌ها هستند.

شما در تاریخ می‌بینید که امام سجاد (ع) داشند زیارت می‌کردند، در طواف حج بودند. یکی از همان‌هایی که در کربلا حضرت را تنها گذاشته بودند، آمد به امام سجاد کنایه زد و گفت: «آمدی حج، جهاد را‌‌ رها کرده‌ای؟!» (البته جنبه‌های شعاری را که می‌گویند فرق می‌کند که «کربلا را بگذارید که حج در پیش است») او هم آمد به امام سجاد (ع) یک همچین حرفی را زد و گفت آیا نشنیدی که قرآن می‌فرماید: «ان الله اشتری من المومنین…» امام سجاد (ع) فرمودند خب آن را هم ما شنیده‌ایم. اما یک آیه هم بعدش دارد. آن آیه? بعدش را هم بخوان چه کسانی؟! می‌فرمایند آیه? بعدش این است «التائبون العابدون و…» همه? چیز‌ها کسانی که این ویژگی‌ها را داشته باشند ارزشمند است. این‌ها وقتی ارزشمند است که آن جنبه‌های دیگر هم باشد.

خدا کند تک بعدی نشویم

حالا که در ماه مبارک رمضان هستیم چیزی که همه است این است که خدای ناکرده پرداختن به عرصه‌های دیگر ما را تک بعدی نکند. اگر حرکت‌های اجتماعی دینی ما مبتنی بر این مبانی نباشد باعث می‌شود که شما توفیقات عبادی‌تان هم کم بشود. دعای ابوحمزه را وقتی در ماه رمضان می‌خوانید، (جدا از اینکه دعا هست) خیلی از جاهاش فرمولهایی هم هست. خیلی وقت‌ها می‌شود که آدم می‌گوید امشب بریم حرم، امشب دعایی بخوانیم، نمازی بخوانیم و… بعد می‌بینیم نشد. می‌گوییم امروز خسته بودیم که خوابیده بودیم. ولی بعضی وقت‌ها می‌بینیم ظهر خوب خوابیده‌ایم که امشب فلان حرکت عبادی را انجام بدهیم، ولی باز بعد می‌بینیم این توفیق را پیدا نمی‌کنیم. سرحال هستیم سریال می‌بینیم حرف می‌زنیم و… سرحالیم، اما به محمض اینکه می‌خواهیم شروع کنیم خواب‌مان می‌گیرد. این یک حالت فیزیکی تنها نیست که بگوییم ناشی از کم خوابی یا اینجور چیزهاست.

آسیب‌شناسی امام سجاد از نداشتن حال دعا

امام سجاد (ع) دقیقاً همین جمله را دارند «الهی حالی کلما قلمت…» در دعای ابوحمزه می‌گویند خدایا هروقت خودم را بسیج کردم و آماده کردم خودم را که حالا بتوانم دعایی را بخوانم بعد یک دفعه خوابم گرفت و حالت من رفت. در این دعا شروع می‌کنند به آسیب‌شناسی که چرا حالت خواب پیش می‌آید در صورتی که همه شرایط پیش آمده است. در آنجا حدود 7-8-10 تا دلیل می‌آورند که شاید که این بود که اینگونه شد، این بود که اینگونه شد. حدود 10 تا دلیل می‌آورند این دلایل که می‌آورند بعد شما می‌بینیدکه «لعلک رایتنی مجالس البطالین» می‌گوید که نکند که تو من را یک کسی دیدی که خوب بالاخره در جلسات «بطالین» که به بطالت می‌گذرد بوده‌ام که آثار وضعیشان این بوده است. «لعلک رایتنی مستخلفا لامرک» «لعلک رایتنی فی الکاذبین» پس چنین شد. بعضی وقت‌ها بعضی رفتار‌ها شده که بعد آن آثار بر آن مترتب شده و بعد یک دفعه آن حالت از شما گرفته می‌شود علی رغم اینکه خودتان را بسیج می‌کنید، آماده می‌کنید و….

این جمله شهید دیالمه خیلی مهم است که گفت: «فریادهای امام خمینی انعکاس ناله‌های شبانه امام است» شما ببیند اگر امام فریاد می‌کند, ریشه در ناله‌های شبانه دارد که این فریاد از درونش بیرون می‌آید. همین طور راحت نیست. خیلی‌ها فریاد می‌زنند هر فریادی اثرگذار نیست. ان شاءالله خداوند به همه ما نیز این توفیقات را هم بدهد.

چرا سعید جلیلی آری کامران لنکرانی ، نه!

بسم الله الرحمن الرحیم

این روزها در بین دوستان معتقد به گفتمان آرمانی و ایدئولوژیک امام راحل و رهبری عزیز که مبتنی است بر پیاده شدن مبانی اسلام ناب محمدی با مؤلّفه هایی نظیر استکبار ستیزی ، برقراری عدالت اجتماعی، و ساختن جامعه ای با فرهنگ متعالی شیعی که تمامی امکانات خود را در خدمت محرومین و مستضعفین جامعه ی جهانی بکار می گیرد و روزی خود را در خدمت حضرت صاحب العصر و الزمان قرار می دهد که آن دوران ، دوران شکوفایی بشریت است ،بر سر انتخاب کاندیدای ریاست جمهوری که اصلح از سایرین باشد اختلاف بوجود آمده است . اختلافی که ناشی از عملکرد نا صحیح جبهه ی پایداری بوده در انتخاب و اعلام کاندیدای اصلح که به زعم بسیاری از دوستان شائبه ی حزبی گری از آن به مشام می رسد و حزبی گری هم  بواسطه ی سهم دادن پیش از مسئولیت به اعضای حزب و نیز انتخاب کاندیدایی برای حزب که احیاناً اصلح در میان رجال سیاسی مذهبی کشور نیست ، می باشد که این اصلح نبودن را به خوبی می توان از گفنار حضرت آیت الله مخصباح یزدی در دوزی که جبهه ی پایداری رسما کاندیدای خود را معرفی کرد فیهمید. ایشان خطاب به دکتر جلیلی فرمودند که  دوستان در جبهه پایداری ایشان را اصلح شناختند اما "اگر گزینه‌ای بهتر از فرد مورد نظر این جبهه پیدا کردید واجب است به او رای دهید ."

 از طرفی از مدتها قبل که بحث مذاکرات هسته ای توسط دبیر جدید شورای عالی امنیت ملی انجام میشد و اخباری که از عملکرد دکتر جلیلی  به عنوان رئیس هیئت مذاکره کننده در صداو سیما و جراید منتشر می شد ، بسیاری از اذهان امت حزب الله ایران را به سوی تواناییها و قوت های ایشان به عنوان رئیس جمهور آینده ی ایران اسلامی هدایت می کرد. چرا که او را فردی ساده زیست دارای روحیه ی انقلابی ، مؤمن،  ولایتی و سازش ناپذیر در برابر زورگوییهای کشور های غربی و پایبند به ارزشها معرفی می کرد و فی الواقع  هم همین طور بود. تغییر پوشش طرف مذاکره کننده ی غربی خانم "اشتون" همان روزها بود که به سوژ ه ای برای کامران نجف زاده گزارشگر اخبار20:30 و سایر کسانی که پیگیر این مذاکرات بودند،  تبدیل شده بود.

مقاومت مثال زدنی و ایستادگی تحسین برانگیز دکتر جلیلی تا اندازه ای بود که گفته شد در جلسه ای که طرف مذاکره کننده وقتی کشور بزرگ ایران را در صورت کوتاه نیامدن از حقوق هسته ای خود تهدید به جنگ نظامی کرد ، ایشان پای مصنوعی خود را درآورد و بر روی میز مذاکره گذاشت و گفت من این پایم را در جنگ تحمیلی هشت ساله از دست دادم در این جنگ هم حاضرم جانم را برای حفظ منافع کشور بگذارم و بعد جلسه ی مذاکره را با ناراحتی ترک کرد تا به طرف غربی بفهماند که هیأت ایرانی رئیسی دارد که با تمام وجود برای کشورش ایستادگی می کند و اهل میدان خالی کردن نیست. و این یعنی که فشار و تهدید اثری در او و در ملتی که رئیس جمهورش او را برای این کار انتخاب کرده و رهبرش اور ا تأیید نموده ،اثری ندارد.

این گزینه وقتی در اذهان جوانان انقلابی به عنوان اصلح قوت گرفت  که دیده شد جبهه ی پایداری که از حامیان گفتمان امام و رهبری است از فردی حمایت کرد که علی رغم داشتن ویژگیهای بسیار خوب و مطلوب لکن به نظر نمی رسد توان ایستادگی در برابر فشارها و زورگوییهای غربی و البته ایستادگی در برابر اخلالگران در نظام اقتصادی کشور و در یک کلمه توان مبارزه با سردمداران زر و زور و تزویر را داشته باشد. خصوصا اینکه وقتی آزموده شده ای چون جلیلی در دسترس هست چرا باید به سراغ کسی رفت که در این میدان ازموده نشده است؟! و البته این تنها نقطه ی قوت جلیلی نبود. جوانان دانشجو و طلبه ی مشهدی که از سالها پیش با روحیه و افکار ایشان اشنا بودند و اعتقاد راسخ ایشان را برای عملی کردن آموزه های اسلام ناب در سطح کشور دیده بودند به طوریکه تئوری دولت اسلامی و حیات طیبه را در راستای آن ، از زبان او شنیده بودند و نیز اخلاق حسنه و تواضع و اخلاص و مردمی بودن او را در وقتی که او کاندیدای مجلس هفتم شده بود برای مشهد را، از نزدیک دیده بودند برایشان مسجّل شده بود که ایشان همانی است که می تواند پرچمدار واقعی جبهه ی انقلابی گفتمان امام  و رهبری باشد.

سخنان آیت الله علم الهدی خطیب توانمند در خطبه های نماز جمعه ی مشهد در معرفی ایشان و تمجید از روحیه ی انقلابی و دشمن ستیز او به عنوان استاد راهنمای پایان نامه ی دکترای جلیلی که او را مفسّر کامل عیار قرآن خوانده بود به علاوه ی اینکه عنوان پیان نامه ی ایشان سیاست خارجی پیامبر اکرم بوده و نیز عملکرد موفق او در زمانی که در وزارت خارجه بوده به عنوان رئیس بازرسی این وزارت خ و اخراج 17 سفیر از این وزارت خانه به دلیل فساد مالی و نیز نمایندگی ایشان از سوی رهبری برای شورای عالی امنیت ملی همه و همه آنها را مصمّم کرد که برای آمدن او در عرصه ی کاندیداتوری ریاست جمهوری تلاش کنند . آنها به خوبی می دانستند که جلیلی از آندسته افرادی نیست که خودش برای آمدن در این پست اقدامی کند و خود را در معرض انتخاب قرار دهد ؛ این را از مرام او برای کاندیداتوری انتخابات مجلس هفتم فهمیده بودند. در آن وقت هم کسانی که او را و اخلاص و توانمندی و تعهد و تخصّصش را دیده بودند و می شناختند  با اصرار برای کاندیداتوری در مجلس راضی کرده بودند و خودشان هم برایش تبلیغات کردند و کمترین میزان هزینه ی تبلیغاتی را شاید بتوان گفت برای یک کاندیدای مجلس تا آنزمان را پرداختند. در همان زمان هم نحوه ی برخورد ایشان در جریان نامزدی مجلس برای آنها الگویی از اخلاق مداری یک مسلمان معتقد به اسلام را به تصویر کشید تا آنجا که او از این جوانان می خواست که فقط تبلیغ او را کنند نه تخریب دیگران را. در جلسه ای که برای معرفی کاندیدها برقرار کرده بودند او به جای معرفی و سابقه ی خود و این که من که هستم و تاکنون چه ها که نکردم به بیان دیدگاهها و برنامه های خود اکتفاکرد.

داشتن کرسی استادی دانشگاه امام صادق در دروس تفسیر آیات سیاسی قرآن کریم وسیره ی سیاسی پیامبر اکرم (صلوات الله علیه و آله) و نیز داشتن مطالعه و نظریه در خصوص اقتصاد مقاومتی  هم دلایل دیگر این جوانان بود برای اصلح خواندن دکتر جلیلی در بین رجال سیاسی ای که اعلام نامزدی کرده بودند . و لذا و قتی بارها از زبان کاندیدای جبهه ی پایداری شنیدند که دکتر جلیلی هم از جمله معدود کسانی بود که دوستان در این جبهه برای کاندیداتوری ایشان نظر داشتند ولی خودشان گفته اند که به جمع بندی نهایی نرسیده اند ، تلاش کردند که بار دیگر او را که حالا شناخته شده تر بود برای مردم ایران و نیز جهان خصوصاً برای آمریکا و دولتهایی که طرف مذاکره بودند با ایران در موضوع هسته ای ، راضی کنند تا خودش را نامزد ریاست جمهوری کند و علی رغم اینکه خودش گفته بود برنامه هایی دارم برای اداره ی بهتر کشور ولی هنوز تصمیم نهایی نگرفته بود . آنگونه که دوستانی که از نزدیک با ایشان ملاقات داشتند می گفتند ایشان از تشتت آراء در جبهه ی اصولگرایان نگرانی داشتند ولی وقتی جوانانی از نقاط مختلف ایران به صورت خودجوش گروههایی برای دعوت از ایشان جهت کاندیداتوری ایجاد کردند و طومارهای متعددی با امضاهایی از طرفداران ایشان از طلبه و دانشجو گرفته تا بازاری و افراد عادی برایشان ارسال کردند ، بالآخره توانستند ایشان را متقاعد کنند که آمدن ایشان ، مردم را زودتر به اجماع بر سر یک کاندیدا می رساند و اتفاقاً آمدنشان تشتت آراء اصلگرایان را از بین می برد.

jalili2

اما در کنا رهمه ی این محاسنی که از دکتر جلیلی گفته شد از همه مهم تردر این زمان و شرایط موجود قانون مداری و تقیّد به قانون است تا جائیکه علی رغم تلاش جدی و بی وقفه ی سایر کاندیداها در تبلیغات زودهنگام و پیش از موعد ، ایشان نه خود اقدامی کرده اند و نه اجازه ی اقدامی در این راستا را به علاقه مندان خود داده اند. این پایبندی به قانون در شرایطی  است که ممکن است دیر اقدام کردن منجر به نشناخته شدن باشد در بازار داغ تبلیغات ولی او حاضر نیست که مصلحت سنجی کند و خودش قانون را دور بزند. همین روحیه ی متعبد اوست که ما را به گرد شمع وجوش پروانه کرده است. ما هرآنچه که در توان داریم برای شناساندن او به ملت عزیز و شریف ایران به کار کی بندیم و یقین داریم که دلها همه در دست خداست و اگر او نخواهد حتی برگی بر زمین نمی افتد. و خودش فرمود که من یتق الله یرزقه من حیث لایحتسب

کدام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، نسخه «سازش با استکبار» می‌

کدام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، نسخه «سازش با استکبار» می‌پیچند؟
تلاش غرب برای یارگیری از داخل و پاس گل خواسته یا ناخواسته ای که برخی کاندیداها به تلاش خط سازش می دهند + جدول اظهارات کاندیداها

 رجانیوز - گروه سیاسی: از چند ماه پیش که تبلیغات انتخاباتی میان کاندیداهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به طور غیررسمی آغاز شد، برخی عبارت و موضع‌گیری‌ها از سوی برخی افراد مورد استفاده قرار گرفت که در ظاهر قرار بود نوعی انتقاد از برخی اقدامات دولت دهم باشد اما در اصل، مخالفت با برخی رویکردهای اصلی و آرمان‌های انقلاب اسلامی بود.

به گزارش رجانیوز، موضوعاتی مانند «طرح مساله هلوکاست»، «مذاکره با آمریکا»، «استکبارستیزی و رویکرد تهاجمی در سیاست خارجی» و «ایستادگی در زمینه برنامه هسته‌ای» از جمله محورهایی بودند که در ماه‌های اخیر از سوی برخی کاندیداهای احتمالی موردنظر قرار گرفتند و برخی از این افراد، بدون توجه به مصالح ملی کشور و همچنین آرمان‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، با تندترین و افراطی‌ترین ادبیات به این مفاهیم حمله کردند.

این در حالیست که بیان این انتقادات و بعضا پیشنهادات کاندیداهای موجود در بخش هایی به تاکید بر پیگیری بازگشت به رویکرد مطرود سازش معطوف بوده و در برخی دیگر هر چند به صراحت این رویکرد را ترویج نمی کند اما به تکمیل پازل تبلیغاتی و سیاسی سازش طلبان کمک غیر قابل انکاری کرده است.

این مواضع در شرایطی از سوی کاندیداهای حاضر در فضای داخلی کشور منتشر می شود که طرف غربی و مشخصا امریکا بدنبال عدم توفیق در مقابل رویکرد مقاومتی سال های اخیر در عرصه سیاست خارجی، حساب ویژه ای را بر یارگیری از داخل علیه این رویکرد مقاومتی باز کرده است، و این در حالیست که اینگونه مواضع در مواردی خودخواسته و آگاهانه و در مواردی بصورت ناخودآگاه، این خواسته طرف غربی را محقق کرده که این نکته از واکنش و استقبال رسانه های غربی و صهیونیستی از این قبیل مواضع کاندیداها قابل درک و مشاهده است.

در پررنگ ترین واکنش ها از این مواضع می توان به استقبال ویژه رسانه های غربی و صهیونیستی از مواضع هاشمی رفسنجانی در قبال اسرائیل اشاره کرد.

به نظر می رسد همراهی مردم با رویکرد مقاومت و تحمل فشارهای ناشی از این رویکرد برای رسیدن یه اهداف آرمانی انقلاب اسلامی، تکلیف خط سازش را روشن کرده باشد چنانکه حمایت روشن مردم از خط مقاومت در راهپیمایی 22 بهمن سال گذشته کاملا مشهود بوده و بعید بنظر می رسد مردم در انتخابات آینده به مروجین سازش اقبالی داشته باشند، بلکه قطعا این جریان را ضایع کننده سختی هایی تحمل شده درماه های اخیر قلمدا کرده و واکنشی جدی به آن خواهند داشت.

در ادامه، برخی از اظهارنظراهای کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری درباره موضوعات فوق می‌آید. هر چند به نظر می رسد برخی از کاندیداها بصورت ناخواسته به تکمیل پازل سازش طلبان داخلی کمک کرده اند:

 

 اکبر هاشمی رفسنجانی رابطه با اسرائیل ما با اسرائیل سر جنگ نداریم. حالا اگر عرب‌ها جنگ کردند ما کمک می‌کنیم نشست با جمعی از اصلاح‌طلبان

محمد باقر قالیباف

حل موضوع هسته ای و مشکلات اقتصادی در گرو مذاکره با آمریکا

حل مشکلات اقتصادی امروز از طریق اتخاذ مجموعه ای سیاست های عقلانی و هوشمندانه اقتصادی ممکن است که در این زنجیره سیاست خارجی و موضوع هسته ای یکی از حلقه ها، البته یک حلقه بسیار مهم، است. من عرض کردم مذاکره نه تابو است و نه راه حل همه مشکلات. مذاکره یک ابزار برای تحقق اهداف است و موفقیت آن منوط به موقعیت طرفین است.اگر ما از موضع قوی وارد مذاکره نشویم آن وقت به رقیب برای تحقق اهدافش کمک کرده ایم.

گفتگو با خبرگزاری تسنیم (3 اردیبهشت)

محمدباقر قالیباف

انتقاد از طرح هلوکاست

قضیه هولوکاست ما را به کجا رساند؟ ما هیچ گاه با یهود مخالف نبودیم، یک دین است؛ آنجایی که ما مخالفت کردیم باصهیونیست ها بوده است.ما 30 سال حامی اصلی آرمان فلسطین بوده ایم ولی به واسطه هوشمندی امام و رهبری کسی نتوانست ما را متهم به ضد یهود بودنبکند.ولی یکباره بدون توجه به نتایج و پیامدها بحث هولوکاست مطرح میشود.این چه نفعی برای انقلاب و فلسطینی ها داشت …

گفتگو با خبرگزاری تسنیم (3 اردیبهشت)

محمدباقر قالیباف

مذاکره با آمریکا؛ ابزاری برای تحقق آرمان‌ها

مذاکره نه تابوست و نه راه حل همه مشکلات.مذاکره یک ابزار است.ما با آمریکا جایی که لازم باشد حتما مذاکره می کنیم.مذاکره با آمریکا هیچ گاه برای ما خط قرمز نبوده است. سال 86 در مرکز مطالعات خاورمیانه این نکته را مطرح کردم که به جای تعریف رابطه مان با آمریکا در قالب تقابل صرف یا تعامل صرف باید به سوی رقابت با این کشور برای تامین منافعمان حرکت کنیمتفاوت رویکرد رقابتی با رویکرد تقابل گرایی و ائتلاف گرایی در این است که نه مذاکره به خودی خود بد و نه به خودی خود خوب و مطلوب است.مذاکره با هر کشوری(از جمله آمریکا) تنها ابزاری برای تامین منافع و تحقق آرمانها است، مذاکره اگر در قالبی متوازن و برابر صورت گیرد تامین کننده منافع وآرمانهای ماست؛ در غیر این صورت ارزشی ندارد.

گفتگو با خبرگزاری تسنیم (3 اردیبهشت)

حجت الاسلام ابوترابی فرد

انتقاد از طرح موضوع هولوکاست

طرح مباحث و مفاهیم این‌چنینی (هلوکاست) سودی برای بدنه انقلاب ندارد و کاری نسنجیده به نظر می‌رسد.

دانشگاه علم و صنعت (8 اردیبهشت)

محمدحسن ابوترابی

مذاکره با آمریکا

در ارتباط با مذاکره با آمریکا، رهبر معظم انقلاب با رعایت خطوط قرمز تعریف شده. موضع نظام را به صورت شفاف تبیین کردند اما معتقد هستم که تلاش ملت و مسئولین میتواند مسیر اقتدار و عزت ایران را  برای ارتقای جایگاه نظام جمهوری اسلامی و امت اسلامی و تقویت جبهه اسلامی رویارویی با زیادهخواهی نظام سلطه خلق کند.

 

غلامعلی حداد عادل

انتقاد از طرح موضوع هولوکاست

موافق طرح این موضوع (هلوکاست) به گونه‌ای که آقای احمدی‌نژاد مطرح کرد، نبودم، موافق این نبودم که آقای احمدی‌نژاد اصل هولوکاست را انکار کند چون ما از انکار هولوکاست سودی نبردیم.

دانشگاه علم و صنعت (8 اردیبهشت)

حسن روحانی

تغییر در روند مقاومت هسته‌ای

اگر روزی این مسئولیت (ریاست جمهوری) را بر عهده بگیرم حتما این روند (هسته ای) را تغییر می دهم یعنی می‌توانیم استراتژی و شیوه بهتری را انتخاب کنیم که حقوق مسلم ما حفظ شود و در عین حال بتوانیم مشکلاتمان را با دنیا حل کنیم. درست است که فناوری هسته ای حق مسلم ماست، اما بسیاری از موضوعات دیگر هم حق مسلم ماست. از جمله اینکه تحریم نباشیم، هم حق مسلم ماست، اینکه فشاری بر ملت ایران نباشد هم حق مسلم ماست. زندگی توام با آرامش و رفاه هم حق مسلم ملت ماست. ما می خواهیم به همه این حق ها برسیم و نه فقط یک حق مسلم.

گفتگو با روزنامه آرمان روابط عمومی ( 22 فروردین )

حسن روحانی

تغییر در مسیر مقاومت درباره آمریکا و سیاسیت تنش زدایی در رابطه با این کشور

ایران قرار نیست تا روز قیامت با آمریکا قهر باشد و رابطه قطع بماند. بلکه در شرایط مناسبی و با حفظ منافع ملی این نوع رابطه باید تغییر کند. در حال حاضر، رابطه ایران و آمریکا خصمانه است. آمریکا به هر بهانه‌ای به ایران فشار می‌آورد و در این رابطه کشورهای دیگر را هم تشویق می‌کند. ادامه این روند برای ایران، آمریکا و منطقه مسیر درستی نیست. ما باید این تخاصم را به تدریج مهار کنیم و آن را به رابطه تنش آمیز کاهش دهیم و بعد به سوی کاهش تنش حرکت کنیم.

خبرآنلاین

(11 اردیبهشت)

علیرضا زاکانی

انتقاد از طرح موضوع هولوکاست

اینکه (هلوکاست) اتفاق افتاد یا نیفتاده ما باور داریم که این اتفاق نیافتاده است یا به قدری نبوده که اینگونه مدتهای مدیدی است که اسرائیل از آن بهره برداری می‌کند اما اینکه ما بیاییم و مسئله ای که باورعمومی برای غربی‌ها است در بوق و کرنا کنیم و مقابل آن بایستیم، اگر حرف خوبی بود از ابتدا امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری عنوان می‌کردند در حالی که یکبار چنین کلماتی را نگفتند. ما این تاریخ سازی را قبول نداریم اما اینکه این تاریخ سازی که صورت نگرفته را در مجامع عمومی اعلام کنیم خوب نیست ما باید اعلام می‌کردیم که خواستار تحقیق هستیم. بنده معتقدماینگونه ورود به مسئله هولوکاست و این جنس ورود فایده‌اش اندک و هزینه اش بالا است

دانشگاه شاهد (11 اردیبهشت)

محمد شریعتمداری

انتقاد از طرح موضوع هولوکاست

 

احمدی نژاد خودش هم از طرح آن اظهارات درباره هولوکاست پشیمان است و در اظهارات بعدی خود نیز دیگر اشاره ای به اظهارات اولیه نکرد به نظر من این دعوای بین فاشیست ها بود و طرح آن در آن زمان نفعی برای ایران نداشت.

 

 

گفتگو با خبرگزاری مهر (9 اردیبهشت)

علی اکبر ولایتی

تغییر در مسیر مقاومت و تاکید بر بازگشت به سیاست خارجه دوران سازندگی

 

با مدیریت درست می‌توان روابط خارجی را حل کرد، دلیلی ندارد با همه دنیا بد باشیم؛ در زمان جنگ بسیاری از کشورها از صدام حمایت می‌کردند اما وزرای خارجه کشورها در سازمان ملل برای دیدار با ما صف می کشیدند و در واقع ما در سازمان ملل پیروز شدیم و رئیس سازمان ملل گفت صدام متجاوز است و 15 عضو شورای امنیت نیز این مسئله را تأیید کردند. اصلاح روابط خارجی از موضع عزت در چارچوب اصول و حفظ ارزش‌های انقلاب و رهنمودهای رهبری باید صورت گیرد و ما این مسئله را برمبنای 16 سال فعالیت خود مطرح می‌کنیم.

دیدار با نخبگان خوزستان (28 فروردین)

علی اکبر ولایتی

تغییر رویه در مساله مقاومت هسته‌ای

وی با انتقاد از دو جریانی که در خصوص انرژی هسته ای دچار افراط و تفریط هستند گفت: یک دسته از این افراد معتقدند که انرژی هسته ای را بدست نیاوریم تا قطعنامه شورای امنیت را نگیریم عده ای هم می گویند قطعنامه کاغذ پاره ای بیش نیست اما به اعتقاد بنده اگر هسته ای باشیم و قطعنامه نگیریم هنر است

 

مصطفی پورمحمدی

مذاکره با آمریکا

در فضای دیپلماسی اصل بر تامین منافع و مصالح ملت است. درست است که دشمن اصلی آمریکاست ولی اگر آمریکا فریب ندهد و مذاکرات ظاهری نباشد قدرت ما را درک کند کمک به براندازان را قطع کند و به مخالفان و تروریست ها کمک نکند ما می توانیم از آنها امتیاز بگیریم. پس یعنی خط قرمز به آن معنا نداریم. هر چند که برخی می گویند اگر با آمریکا مذاکره کنیم همه مشکلات حل می شود. در حالیکه اینطور نیست اگر آمریکا عرضه داشت یونان، ایتالیا، اسپانیا و قبرس را از بحران مالی نجات می داد

دانشگاه امام صادق(ع)

منوچهر متکی

مذاکره با آمریکا

معتقد نیستم تا ابد با آمریکا رابطه نداشته باشیم، مبنای ما مخالف مذاکره با آمریکا نیست.مذاکره شرایط خودش را دارد، باید طرفین آماده مذاکره باشند، یعنی رفتارها مشی مذاکره‌ای داشته باشد.

 

جلسه پرسش و پاسخ با مردم شهرستان نیشابور

مصطفی کواکبیان

مذاکرات هسته‌ای

به نظر من کل مذاکرات هسته‌ای بی‌فایده است و نتیجه‌ای ندارد زیرا تا زمانی که مذاکرات به‌صورت باخت ـ باخت است، دو طرف به هیچ نتیجه‌ای نمی‌رسند.

میز انتخاباتی انجمن اسلامی مستقل دانشگاه مازندران

محسن رضایی

مذاکره با آمریکا

ایران باید با استفاده از سیستم مذاکره‌ای از تحریم‌ها خارج شود و آماده مذاکره با آمریکا و اروپا هستیم.

در جمع دانشجویان دانشگاه اصفهان

کد خبر:156789 -