9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

چرا اسد سقوط نکرد

بخش سوم/
چرا اسد سقوط نکرد/ ابتکار عمل ارتش و مناطق تحت کنترل نظام و مخالفان

درباره سلاح‌ها و تجهیزات نظامی سوریه اطلاعات دقیقی در دست نیست اما بر اساس گزارش‌های منتشر شده ارتش سوریه یکی از قوی‌ترین ذخایر موشکی در منطقه را در اختیار دارد به طوریکه پنجمین قدرت موشکی در جهان محسوب می‌شود و موشک‌هایی که ارتش سوریه در اختیار دارد، توان هدف قرار دادن تمام نقاط سرزمین‌های اشغالی را دارد.

خبرگزاری فارس: چرا اسد سقوط نکرد/ ابتکار عمل ارتش و مناطق تحت کنترل نظام و مخالفان

به گزارش خبرگزاری فارس، شبکه خبری «المنار» در پژوهشی مفصل و مشروح به قلم «صادق خنافر» و «حسین ملاح» به بررسی بحران سوریه می‌پردازد که بیش از دو سال است، توسط کشورهای غربی و شماری از رژیم‌های عربی بر مردم و نظام سوریه تحمیل شده است و تلاش می‌کند، به این سوال مهم پاسخ دهد که چرا با وجود تمام توطئه‌های طراحی شده و تلاش‌های صورت گرفته باز نظام در سوریه پا برجاست. در واقع به دنبال پاسخ به این سوال اساسی است که «چرا اسد سقوط نمی‌کند»؟

در بخش اول این مطلب به بررسی موقعیت سوریه در منطقه، جمعیت، ساختار سیاسی، اقتصادی، نظامی و اداری این کشور پرداختیم. در بخش دوم از سلسله مباحث «چرا اسد سقوط نمی‌کند» به توانمندی‌های سوریه و نظام و نهادهای آن در اداره امور و مقابله با چالش‌های پیش رویش علی رغم تخریب زیرساخت‌ها و ساختارهای زیربنایی حیاتی‌اش پرداخته شد، به خصوص اینکه نظام سوریه با تحریم‌ها و مجازات‌های عربی و غربی از ماه‌های اول بحران مواجه بوده است.

بخش دوم به بررسی این موضوع پرداخت که بحران سوریه و جنگی که هم اکنون درگیر آن است، تنها بعد نظامی را دربر نمی‌گیرد، بلکه عرصه‌های اقتصادی، دیپلماتیک و رسانه‌ای آن را هم درگیر خود کرده است، اما از آنجا که سوریه دارای ساختار متمایز اقتصادی، سیاسی و نظامی است، توانسته با وجود گذشت بیش از دو سال در برابر همه توطئه‌ها مقاومت کرده و همچنان به ایستادگی خود ادامه می‌دهد.

 

از آنجا که حرف اول در بحران سوریه را «میدان‌های نبرد» می‌زنند، به همین دلیل اخباری که از سوریه می‌رسد، به خصوص با تشدید روند درگیری‌ها میان ارتش سوریه با گروه‌های مسلح تروریستی در مناطق مختلف این کشور همواره مورد توجه افکار عمومی قرار می‌گیرد.

به همین دلیل بخش سوم سلسله مطالب «چرا اسد سقوط نمی‌کند»، به بحث درباره ارتش عربی سوریه از حیث تعداد، تجهیزات و اعتقادات و باورهای آن و همچنین به آخرین تحولات مربوط به اوضاع نظامی و تاکتیکی این ارتش و پراکندگی و دامنه انتشار عناصر مسلح و گروه‌های تروریستی ... می‌پردازد.

ارتش عربی سوری

ارتش و نیروهای مسلح سوریه همان ارتش نظامی رسمی فعال در سوریه است که تابع اوامر و دستورات فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح این کشور یعنی رئیس جمهوری سوریه یعنی «بشار اسد» است و ژنرال «فهد جاسم الفریج»، معاون فرمانده کل ارتش و نیروهای مسلح و وزیر دفاع سوریه به شمار می‌آید.

ارتش سوریه از نظر تعداد یکی از بزرگترین ارتش‌های جهان و یکی از قدرتمندترین ارتش‌های خاورمیانه تلقی می‌شود. شمار نیروهای ارتش سوریه 320 هزار نفر و شمار نیروهای ذخیره آن 200 هزار نفر بیان شده است که 42 هزار نفر از آنها دارای رتبه افسری می‌باشند.

شکل گیری و تاریخ

یکم اوت سال 1946 تاریخ رسمی تأسیس ارتش سوریه تلقی می‌شود. در آن تاریخ حکومت سوریه اختیار نیروهای مسلح و سایر موارد مربوط به آن را از نیروهای اشغالگر فرانسوی گرفت.

ارتش سوریه از زمان تأسیس تاکنون وارد جنگ‌های متعددی شده است که اولین آنها جنگ «میلسون» به فرماندهی «یوسف العظمه» علیه اشغالگران فرانسوی علیه سوریه بود.

جنگ شش روزه، جنگ سپتامبر سیاه که سوریه در آن به دفاع از سازمان‌ها و جنبش‌های مقاومت فلسطینی در اردن پرداخت، جنگ آزادیبخش اکتبر در سال 1973، جنگ سال 1982 در رویارویی با تجاوز رژیم صهیونیستی به لبنان از دیگر جنگ‌هایی است که ارتش سوریه در دست به آن زده و در آن حضور و مشارکت داشته است.

همچنین ارتش سوریه در سال 1976 نیز برای جلوگیری از وقوع جنگ داخلی که میان گروه‌های شبه نظامی وابسته به احزاب لبنان در این کشور درگرفته بود، وارد لبنان شد. غیر از آن ارتش سوریه در «پیمان بین المللی» آزاد سازی کویت از اشغال عراق در سال 1991 نیز حضور داشت.

بخش‌ها و پراکندگی

یک: بخش‌های اداری

- نیروی هوایی

- نیروی زمینی

- نیروی دریایی

- بخش سازماندهی

- دایره اطلاعات نظامی

دو: ساختار

ساختار ارتش سوریه به شرح زیر است:

نیروی زمینی

این بخش ستون و تکیه‌گاه ارتش سوریه را تشکیل می‌دهد و از 200 هزار نظامی و حدود 300 هزار سرباز تشکیل شده است.

نیروی هوایی

نیروی هوایی ارتش سوریه شامل نیروی هوایی و نیروهای پدافند هوایی است و یکی از بزرگترین نیروهای هوایی در جهان عرب تلقی می‌شود. این نیرو حدود 900 جنگنده و هواپیما در اختیار دارد.

نیروی دریایی

فرماندهی نیروی دریایی سوریه در لاذقیه قرار دارد و در بنادر لاذقیه، البیضاء، طرطوس و بانیاس مستقر است و فعالیت می‌کند و 10 هزار نظامی را دربرمی‌گیرد و تجهیزاتی همچون زیر دریایی، ناوچه، کشتی‌های ضد زیر دریایی، زیر دریایی‌های کاشت مین‌های دریایی، 3 فروند کشتی آبی - خاکی و 25 ناو دریایی در اندازه‌ها و حجم‌های مختلف را در اختیار دارد.  

ارتش دفاع ملی سوریه

  دولت سوریه ارتش دفاع ملی را هم ردیف نیروهای نظامی این کشور تشکیل دادند. این ارتش متشکل از نیروهای زن و مرد در سنین مختلف است و در کنار آن کمیته‌های مردمی نیز به دلیل تشدید درگیری‌ها در سوریه و گسترش دامنه آن به مناطق و استان‌های مختلف سوریه به طور خودجوش تشکیل شده است که مسئولیت آنها محافظت از مناطق و شهرهای مختلف این کشور در برابر حملات گروه‌های تروریستی و افراد مسلح است. این نیروها حقوق و دستمزد ماهیانه دریافت می‌کنند و دارای لباس‌ها و یونیفرم متحد الشکل هستند. شمار این نیروها ده‌ها هزار نفر در مناطق و استان‌های مختلف برآورد می‌شود.

رتبه‌ها و درجه‌های نظامی

ارتش سوریه دارای درجه‌ها و رتبه‌های مختلفی است که براساس ساختار هرمی دستگاه نظامی این کشور مشخص شده است. درجات و رتبه‌ها در ارتش سوریه از پایین به بالا و تبعیت نیز به همین ترتیب صورت می‌گیرد.

 

 

خدمت به وطن

خدمت سربازی در سوریه به جز برای تک فرزندان پسر بالای هجده سال الزامی است. مدت خدمت سربازی 18 ماه از آغاز پیوستن به پادگان‌های نظامی است. اما براساس اصلاحات صورت گرفته در قوانین سوریه طی سال 2007 فرزندان ذکوری که سطح سواد آنها زیر پنجم ابتدایی باشد، مدت خدمت سربازی آنها 21 ماه خواهد بود.

تعدادی از نهادها و دستگاه‌های دولتی و حکومتی در سوریه زیر نظر ارتش فعالیت می‌کنند که به فعالیت‌هایی در حوزه آبادانی، راه سازی، پل سازی، صنعت، پزشکی و پژوهش‌های علمی می‌پردازند.

قوانین نظامی سوریه کارکنان این نهاد و دستگاه را به عدم دخالت در امور غیرنظامی و عدم کاندیداتوری در انتخابات پارلمانی و عدم داشتن دو شغل ملزم می‌کند. همچنین اجازه نمی‌دهد تا در زمان خارج از ساعات اداری از نمادهای نظامی استفاده و فقط در زمان جنگ یا درگیری می‌توانند از سلاح‌های فردی و شخصی استفاده کنند.

سلاح‌ها و تجهیزات نظامی

درباره سلاح‌ها و تجهیزات نظامی سوریه اطلاعات دقیق و گسترده‌ای در دست نیست، اما بر اساس گزارش‌های منتشر شده ارتش سوریه یکی از قوی‌ترین ذخایر موشکی در منطقه را در اختیار دارد، به طوریکه پنجمین قدرت موشکی در جهان قلمداد می‌شود و موشک‌های در اختیار ارتش سوریه توان هدف قرار دادن تمام نقاط سرزمین‌های اشغالی [اسرائیل] را دارد و این مناطق را با دقت هدف قرار دهد. کارشناسان کشورهای مختلف به این امر اذعان دارند. از مهمترین موشک‌های در اختیار سوریه می‌توان به موشک‌های «اسکاد» اشاره کرد.

همچنین ارتش سوریه دارای خودروهای زرهی متنوعی است که از نظر تعداد بسیار و همانند موشک‌های در اختیار این کشور توانایی بازدارندگی و تحقق توازن در ایجاد وحشت را دارند.

 

آغاز بحران

بحران سوریه بیش از دو سال پیش بر این کشور سایه افکند و خون ده‌ها هزار سوری را بر زمین ریخت و خرابی‌ها و ویرانی‌های زیادی بر جای گذاشت و میلیون‌ها نفر را آواره کرد. بی‌تردید در صف مقدم این درگیری خونین ارتش سوریه قرار دارد که خود را موظف می‌داند، برای مقابله با تصرف سوریه به دست گروه‌های مسلح تروریستی وارد میدان‌های نبرد شود.

در این راستا «سلیم حربا»، کارشناس امور استراتژیک و نظامی سوریه می‌گوید: «ارتش سوریه از آغاز بحران تاکنون مورد هدف بوده و با دشمنان مواجه شده است، به ویژه آنکه نوک پیکان حملات رسانه‌های مختلف بین المللی و منطقه‌ای ارتش سوریه است و در طول این دو سال همواره تلاش کرده‌اند، با انتشار اخبار دروغین، گمراه کننده، فریبنده شکاف‌هایی در میان نیروهای نظامی و ساختارهای آن به وجود آورند تا به اهداف مورد نظر خود دست یابند. افزون بر اینکه با پرداخت پول و مبالغ کلان و وعده‌های مالی و منصبی عناصر ارتش سوریه خریداری شوند. همچنین تلاش‌هایی صورت گرفت تا با بزرگ جلوه دادن این قضایا اینگونه جلوه دهند که ارتش سوریه انسجام و یکپارچگی خود را از دست داده و این جدایی‌های فردی و شخصی را بزرگ و پر شمار جلوه دهند، در حالی‌که چنین مواردی حالت‌های فردی است و بر وحدت، همبستگی، قدرت و عقیده ارتش سوریه تأثیرگذار نبوده است.

«الیاس فرحات»، سرهنگ بازنشسته ارتش سوریه نیز در این ارتباط به شبکه المنار گفت: ارتش سوریه در آغاز حوادث تلاش کرد تا بحران را مهار کند و در این راه تلاش‌های بسیاری برای جلوگیری از ورود افراد مسلح و سلاح به سوریه و نقل و انتقال آنها در مناطق مختلف انجام داد و در این راه شمار قابل توجهی از نیروهای خود را از دست داد و همچنین شماری نیز زخمی شدند. به گونه‌ای که در جریان کشتار منطقه «جسر الشغور» 200 نیروی امنیتی سوریه کشته شدند و پس از این قتل عام بود که ارتش سوریه سلاح را برای دفاع از خود به کار گرفت.

تاکتیک‌های جدید

از آنجا که درگیری‌های جاری در سوریه از هیچ قاعده و قانون خاص و شناخته شده نظامی پیروی نمی‌کند و بیشتر به جنگ‌های چریکی و خیابانی شبیه است نیروهای ارتش سوریه مجبور هستند تا خود را با واقعیت‌های جدید جاری در این عرصه سازگار کنند و از روش‌های جنگی متناسب با شرایط درگیری استفاده کنند.

سلیم حربا در ادامه می‌افزاید: ارتش سوریه برای مقابله با هرگونه تجاوز خارجی به ویژه از سوی اسرائیل آماده است، زیرا این رژیم یکی از منابع تهدید علیه سوریه در جریان بحران این کشور قلمداد می‌شود و در حالی‌که تا پیش از آغاز بحران 80 درصد از توانمندی‌های جنگی این ارتش برای رویارویی با اینگونه تجاوزها به کار گرفته می‌شد، امروزه ارتش سوریه این توان را صرف مبارزه با افراد مسلح و گروه‌های تروریستی می‌کند که در مناطق و شهرهای مختلف سوریه نفوذ کرده‌اند و مقابله با اقدامات تروریستی و حملات آنها هم اکنون مهمترین و اولین مأموریت ارتش سوریه است که با اقتدار انجام می‌شود.

یکی از سروان‌های ارتش سوریه که از فرماندهان میدانی جنگ منطقه «بابا عمرو» بوده در گفت‌وگو با شبکه المنار می‌گوید: ارتش سوریه تدارک و آمادگی‌های لازم برای مقابله با جنگ‌های خیابانی قبل از آغاز مرحله به دست گرفتن سلاح توسط معارضان صورت گرفته بود و پس از گذشت دو سال از مبارزه ارتش و بخش‌ها و گردان‌های مختلف آن به دلیل هزاران درگیری انجام شده تجارب بالایی را کسب کرده‌اند. وقتی می‌گویم ارتش سوریه خسته نمی‌شود و مناطق مختلف را بدون هرگونه خسارت یا با کمترین خسارت پاکسازی می‌کند و این امری اتفاقی یا تصادفی نیست. هم اکنون نزد ارتش سوریه بسیاری از مفاهیم جنگی متحول شده است.

او در ادامه می‌افزاید: برای مثال تصمیم گرفتیم به سربازان آموزش دهیم که در صورت نداشتن مهمات کافی در صورت در معرض محاصره واقع شدن چگونه مقاومت کنند. آنها همچنین چگونگی پاسداری از کوچه‌ها، خیابان‌ها و ساختمان‌ها به خصوص در مناطق ناامن فرا گرفته‌اند و به خوبی می‌دانند که چگونه در زمان درگیری سلامتی خود را حفظ کنند و گام‌هایشان را استوارتر از گذشته بردارند و پس از کسب تجارب بالا از گروه‌های جهادی تکفیری واهمه‌ای ندارند.

مرزهای باز

داده‌ها و اطلاعات ارائه شده از سوی رهبران سوریه حکایت از آن دارد که ترکیه نقش بارزی در تسلیح و آموزش گروه‌های تروریستی و افراد مسلح با پناه دادن به هزاران نفر از این معارضان در خاک کشور خود و همچنین باز گذاشتن مرزها جهت ورود افراد مسلح و قاچاق اموال و تجهیزات نظامی به داخل سوریه دارد.

فرحات تصریح می‌‌کند: طول مرزهای ترکیه و سوریه به حدود 800 کیلومتر می‌رسد که درحال حاضر به گذرگاه اصلی عبور گروه‌های مسلح تبدیل شده است. همچنین شماری از رژیم‌های عربی از جمله کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج فارس نیز از این گروه‌های تروریستی و افراد مسلح حمایت مالی و نظامی به عمل می‌آورند و پس از ارسال آنها به ترکیه و دیدن آموزش‌های نظامی لازم راهی سوریه می‌شوند.

ورود تسلیحات ادامه می‌یابد

فرحات تأکید می‌کند: تسلیح گروه‌های تروریستی و افراد مسلح از آغاز بحران سوریه آغاز شد، اگرچه تلاش شد عکس این موضوع اشاعه داده شود. گروه‌های معارض مسلح در سوریه هم اکنون به انواع سلاح‌ها و توپ‌ها و مواد منفجره مجهز هستند و انتقال این تجهیزات و سلاح‌ها برای اینکه به دست این گروه‌ها برسد، نیازی به هواپیما ندارند.

فرحات سخن رئیس ستاد ارتش روسیه را یادآور می‌شود که گفته بود، معارضان مسلح سوری به 40 موشک استینگر ضد هواپیما نیز دست یافته‌اند. اگرچه وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این اظهار نظر گفت که واشنگتن گروه‌های معارض مسلح سوری را به این سلاح‌ها مجهز نکرده است. بعد آشکار شد که رژیم‌های عربی گروه‌های معارض مسلح را به این سلاح‌ها مجهز کرده‌اند، موشک‌هایی که برای ساقط کردن برخی هواپیماها به کار می‌رود.

بر اساس اظهارات فرحات، افراد مسلح و گروه‌های تروریستی از کانال‌ها و فاضلاب‌هایی که دولت برای دفع فاضلاب و پس آب‌ها و بهبود شرایط بهداشتی و خدماتی و اجتماعی ایجاد کرده است، برای نقل و انتقال خود استفاده می‌کنند.

فرماندهی و نظارت

فرحات می‌گوید: سیستم و نظام حاکم بر ارتش سوریه با وجود گذشت بیش از دو سال از بحران همچنان مانند قبل به قوت خود اجرا می‌شود و رتبه بندی فرماندهان نظامی، گروه‌ها و گردان‌های ارتش همچنان به شکل سابق خویش جاری است.

او تأکید می‌کند: درست است که شماری از نیروهای ارتش از آن جدا شده‌اند، اما به نظر من آنها دارای اراده مبارزه و مقاومت نبودند و بالطبع در اقلیت هستند. هم اکنون اغلب افراد ارتش در پست‌ها و مناصب خویش به خدمت در ارتش و ادای وظیفه در قبال وطن خود ادامه می‌دهند و شمار جدا شدگان از ارتش براساس آخرین آمار و ارقام به بیش از 15 درصد از نیروی ارتش سوریه نمی‌رسد و فرماندهان اصلی هیچ گردان و گروهانی از ارتش جدا نشده‌اند، بلکه جدا شدگان افسران درجات و مراتب پایین‌تر هستند.

این سرهنگ بازنشسته ارتش سوریه می‌گوید: ارتش به طور کلی به منافع کشور آگاه است و به شکل حرفه‌ای آموزش دیده و تجهیز شده تا از وطن و منافع آن دفاع کند و اغلب پایبند به عقیده ملی و عربی ضد صهیونیستی هستند.

در همین راستا یکی از فرماندهان میدانی جنگ بابا عمرو نیز در ارتش سوریه می‌گوید: پس از گذشت دو سال از این جنگ آشکار شده است که چه کسی تجربه جنگی دارد، زیرا ارتش سوریه در ده‌ها جبهه و در مناطق مختلف جغرافیایی می‌جنگد و در برابر گروه‌های تروریستی و افراد مسلح مقاومت و همچنان کشور را در برابر سقوط حفظ می‌کند و این نشان می‌دهد که ارتش سوریه یکی از قدرتمندترین ارتش‌های جهان است و همچنان با وجود تمام حملات صورت گرفته علیه آن و ترور مهمترین فرماندهان آن باز لرزه بر جان دشمنان می‌اندازد و موجب وحشت در تمام آنها از جمله رژیم صهیونیستی می‌شود.

مقاومت و پیشروی/ابتکار عمل همچنان در دست ارتش است  

برای روشن‌تر شدن وضعیت میدانی در سوریه سلیم حربا، کارشناس امور استراتژیک و نظامی سوریه به شبکه المنار چنین می‌گوید: پس از گذشت دو سال واقعیتی که باید مورد تأکید قرار گیرد این است که طرح تروریستی - نظامی که قرار بود در سوریه به اجرا گذاشته شود، به طور کامل با شکست مواجه شده است و برای تروریست‌ها، سران و حامیان آنها فرصتی در سوریه برای تغییر موازنه قوا باقی نمانده و امکان تحرکات و اقدامات غیر منتظره و غافلگیر کننده وجود ندارد که بتواند ابتکار عمل را از ارتش بگیرد به ویژه آنکه دستاوردهای میدانی ارتش سوریه در حومه دمشق از «داریا» گرفته تا منطقه «غوطه شرقیه» با توجه به عملیات‌های کیفی و هدفمندی که به اجرا گذاشتند، بسیار چشمگیر بوده و ارتش هر روز تاکتیک‌های جدیدی را برای مقابله با گروه‌های تروریستی و افراد مسلح ابداع می‌کند.

فرحات تأکید می‌کند: ارتش سوریه توانسته ساختارهای اصلی نظام، اکثر گذرگاه‌های خارجی، مرزها و فرودگاه‌های مهم از جمله فرودگاه‌های دمشق، حلب و لاذقیه را حفظ کند که فرودگاه‌هایی بین المللی هستند و همچنین باید از بسیاری از پایگاه‌های هوایی نام برد که کنترل آنها همچنان در اختیار ارتش سوریه است. در این بین فقط شماری از فرودگاه‌های کوچک هستند که شمار آنها به 31 فرودگاه می‌رسد و عناصر مسلح بر برخی از آنها تسلط داشته و کنترل آنها را در اختیار دارند. این درحالی است که ارتش سوریه هنوز وارد روستاهایی نشده که افراد مسلح در آنها نفوذ کرده است.

عرصه‌های درگیری

منابع آگاه و کارشناسان امر در گفت‌وگو با شبکه المنار عرصه‌های درگیری بین ارتش سوریه با گروه‌های تروریستی و افراد مسلح را به شرح زیر تبیین و تشریح می‌کنند:

حلب

ارتش سوریه موفق شده است، بیش از نیمی از شهر حلب و همچنین مسیر حماه – حلب را پاکسازی کند. به طوریکه فرودگاه بین المللی حلب و مسیر منتهی به آن هم اکنون جزو مناطق امن حلب به شمار می‌آید.

هم اکنون درگیری‌ها در بخشی از حلب متمرکز شده که گروه جهادی تکفیری جبهه النصره بر آن سیطره داشته و کنترل آن را در اختیار دارد و همچنین بر بخش دیگری از مناطق نیز گروه تروریستی موسوم به «گردان التوحید» مسلط است که از جمله گروه‌های وابسته به جماعت اخوان المسلمین سوریه است. گروه‌های مسلح وابسته به «ارتش آزاد سوریه» نیز بر ریف‌های حلب تسلط دارند که دارای سازماندهی واحد و یکپارچه‌ای نیستند.

ادلب

مرکز این شهر به علاوه برخی از مناطق حومه آن در دست ارتش سوریه است، این در حالی‌ است که گروه‌های مسلح تروریستی در مناطق وسیعی از حومه شهر و برخی از شهرک‌ها همچون «معره النعمان» حضور دارند.

الرقه

الرقه شهری به دور از دمشق، مرکز سوریه به شمار می‌آید که در آن حوادث قابل ذکری رخ نداده است و پناهندگان به این شهر پناه می‌برند که تعداد آنها به حدود 100 هزار نفر می‌رسد. در این اواخر گروه‌های مسلح وابسته به ارتش آزاد سوریه و همچنین جبهه النصره به همراه پناهندگان به این شهر نفوذ کرده و مراکز اداری و دولتی آن را به اشغال خود درآورده‌اند.

الحسکه

مرکز استان الحسکه شهر القامشلی است که در حال حاضر کنترل آن در دست ارتش سوریه است و عناصر مسلح در مناطق روستایی و گذرگاه‌های مرزی هم مرز با ترکیه حضور دارند.

دیرالزور

مرکز این شهر در دست ارتش است و گروه‌های تروریستی مسلح در برخی از مناطق حومه دیر الزور مشاهده می‌شوند.

حماه

این شهر و اکثر روستاهایش تحت کنترل ارتش سوریه است، اما برخی از گروه‌های تروریستی مسلح در حوالی این شهر مستقر شده‌اند.

حمص

ارتش سوریه 75 درصد از این شهر را از وجود تروریست‌های مسلح پاکسازی کرده، اما برخی از مناطق شهر «الخالدیه» همچنان شاهد حضور گروه‌های مسلح است.

درعا

مرکز این شهر و بخش زیادی از این استان در دست ارتش سوریه است.

السویداء

تمام مناطق و شهرهای استان السویداء در دست ارتش سوریه است.

لاذقیه و طرطوس

کنترل اکثر مناطق و شهرهای این دو استان در دست ارتش سوریه است. تنها در برخی از مناطق واقع بین لاذقیه و ادلب گروه‌های تروریستی مسلح حضور دارند.

دمشق و حومه آن

حومه دمشق شاهد درگیری‌های بزرگ و جدی است که منطقه‌ای به مساحت حدود 20 هزار کیلومتر مربع و منطقه عملیاتی حدود 6 هزار کیلومتر مربع را دربرمی‌گیرد و شاهد پیشروی چشمگیر ارتش سوریه در آن است.

در تبیین و تشریح روند درگیری‌ها در حومه دمشق یکی از سروان‌های ارتش سوریه در گفت‌وگو با شبکه المنار گفت: درگیری‌های رخ داده در دمشق حاکی از کشته شدن بیش از 10 هزار فرد مسلح به ویژه در ماه‌های اخیر است. در حلب نیز ارقام کشته شدگان بالاست، چون اکثر کسانی‌که به گروه‌های تروریستی مستقر در این شهر ملحق شدند، افراد غیرنظامی بودند.

افق‌های پیشرو

به اعتقاد فرحات جنگ در سوریه طولانی خواهد بود، زیرا ترکیه همچنان کانون اصلی استقبال و پذیرش از افراد مسلح و آموزش دهنده آنها به شمار می‌آید و همچنان با جدیت برای اعزام افراد مسلح به سوریه تلاش و تاکید می‌کند.

او می‌افزاید: اگر اتفاق نظر سیاسی حاصل شود و آمریکا و روسیه به راه حلی مسالمت آمیز برای بحران سوریه دست یابند، احتمال پایان بحران و درگیری‌ها وجود دارد. اما تاکنون همچنان ترکیه در خط مقدم جنگ علیه سوریه قرار دارد و بالطبع شمار اندکی از این افراد مسلح از طریق‌ مرزهای لبنان و عراق که با سوریه مرز مشترک دارند، وارد سوریه می‌شوند که البته ارتش سوریه در موارد بیشماری ضمن درگیری با آنها مانع ورود آنها به داخل خاک سوریه شده است.

وی می‌گوید: اما اوضاع در مرزهای ترکیه متفاوت است. سوریه با ترکیه 800 کیلومتر مرزِ مشترک دارد که هم اکنون به طور کامل به روی گروه‌های تروریستی و افراد مسلح باز است و ترکیه برای آموزش این عناصر پایگاه‌های نظامی را در خاک خود ایجاد کرده است که آموزش آنها را کارشناسان غربی و آمریکایی و حتی صهیونیستی برعهده دارد و اگر آنکارا به این سیاست خود ادامه داده و آن را پایان ندهد، جنگ در سوریه طولانی خواهد بود.

فرحات می‌افزاید: جنگ در سوریه به اوج رسیده و در آن تمام خطوط قرمز زیر پا گذاشته شده است، اما ارتش سوریه همچنان کنترل اوضاع و امور را در دست دارد و شکست خوردن در بخشی خاص به معنای شکست خوردن در جنگ نیست. در جنگ همواره اولویت‌هایی وجود دارد که‌ از جمله آنها به کنترل راه‌های امدادرسانی و شهرهای اصلی است، سایر مناطق جغرافیایی نیز دارای محاسبات خاصی هستند و روزهای آینده درستی گزینه‌های انتخاب شده توسط ارتش سوریه را ثابت خواهد کرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد