9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

عکس پدر رضا شاه !


به عکس قاتل ناصرالدین شاه یعنی میرزا رضای کرمانی که در صحن شاه عبدالعظیم در شهر ری، ناصرالدین شاه را به گلوله بست، نگاه کنید. این عکس را همه دیده اند. میرزا رضا در حالی که زنجیر شده است، سر زنجیر را یک امنیه سیه چرده به دست دارد.
به گزارش بولتن نیوز به نقل از مشرق، این امنیه سیه چرده، پدر رضا شاه است که از بادکوبه به ایران مهاجرت کرد و مدت‌ها جزو عساکر قزاق بود. اما بعدها به علت اعتیاد به مواد مخدر (که در آن زمان منع قانونی نداشت و استعمال آن آزاد بود) از سپاه قزاق اخراج شد و به خدمت کامران میرزا نایب السلطنه درآمد. (امنیه دولتی شد)
در تمام دوران خدمت ۱۷ ساله رضا شاه و در طول ۳۷ سال سلطنت محمدرضا شاه هیچ تاریخ نگار و نویسنده‌ای حق نداشت به این مطلب اشاره کند و هیچ عکسی از پدر رضا شاه به چاپ نرسید و هر وقت این عکس معروف به مناسبت‌های تاریخی در نشریات چاپ می‌شد، فقط زیر آن می‌نوشتند: «میرزا رضا کرمانی» قاتل ناصرالدین شاه! و اشاره ای به نام امنیه ای که زنجیر میرزا رضا را در دست داشت نمی‌کردند.

«نقل قول از فرح پهلوی در کتاب دختر یتیم»
برچسب ها: رضاشاه ، عکس ، پدر

شما می توانید مطالب و تصاویر خود را به آدرس زیر ارسال فرمایید.

با ۴۰ میلیون تومان، اگر واردات خودرو آزاد بود! + لیست خودرو‌ها


انحصار تولید خودرو در کشور و عدم کارآیی و بهره‌وری صنعت خودرو، تنها منجر به آن شده که مصرف کننده ایرانی در چندین دهه، مجبور به تحمل عرضه خودروهایی باشد که خودروسازان داخلی با هزاران فشار و منت عرضه می‌کنند؛ خودروسازانی که از حمایت بی‌دریغ دولت‌ها برخوردار بوده‌اند و در دولت کنونی نیز شاه‌بیت این حمایت‌ها به نمایش گذاشته شد؛ اما اگر واردات آزاد بود، چه می‌شد؟!
کد خبر: ۳۰۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۲۳ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲
انحصار تولید خودرو در کشور و عدم کارآیی و بهره‌وری صنعت خودرو، تنها منجر به آن شده که مصرف کننده ایرانی در چندین دهه، مجبور به تحمل عرضه خودروهایی باشد که خودروسازان داخلی با هزاران فشار و منت عرضه می‌کنند؛ خودروسازانی که از حمایت بی‌دریغ دولت‌ها برخوردار بوده‌اند و در دولت کنونی نیز شاه‌بیت این حمایت‌ها به نمایش گذاشته شد؛ اما اگر واردات آزاد بود، چه می‌شد؟!
به گزارش «تابناک»، در آخرین تصمیم حمایتی دولت از خودروسازان، قرار بر آن شد که نرخ‌گذاری تجاری خودرو یا مبنا گذاردن ارز مبادلاتی برای قیمت‌گذاری خودرو‌ها از یک هفته گذشته اعمال شود که در پی این تصمیم، بهای خودرو در بازار آزاد به بهای رسمی تبدیل شد؛ اکنون باید منتظر ماند و دید، چه بلایی بر سر بازار آزاد خودرو‌ها خواهد آمد. 

بنا بر این گزارش، انحصار تولید خودرو در کشور ـ که با حمایت‌های سنگین تعرفه‌ای همراه شده ـ حاشیه بسیار امنی برای خودروسازان پدید آورده است که بر اثر آن، این ‌گونه احساس می‌کنند که هر نوع خودرویی را می‌توانند با هر استاندارد و کیفیتی به مصرف کننده عرضه دارند و در این میان، چون برای مصرف کننده ایرانی هیچ حق انتخابی جز خودروسازان داخلی وجود ندارد، خودروساز بدون هیچ ترسی، فشارهای دوچندانی بر بازار خودرو برای رسیدن به خواست خود وارد می‌کند. 

بنابراین، دولت تصمیم گرفت ارز مبادلاتی را مبنای قیمت‌‌گذاری خودرو در نظر بگیرد و به دنبال آن، بهای خودرویی چون پژو ۲۰۶ تیپ ۲، به رقم ۳۲ میلیون تومان رسید و کلاس ۶ این خودرو به ۴۲ میلیون تومان؛ خودرویی که تقریباً می‌توان آن را یک خودروی متوسط در دید مصرف کننده ایرانی به شمار آورد. 

حال برای آن که بهتر متوجه شوید که اگر دولت به جای آن که نرخ ارز مبادلاتی را برای حمایت از انحصار خودرو در کشور مبنا قرار می‌داد، واردات خودرو با ارز مبادلاتی را آزاد می‌گذاشت و تعرفه را به صفر می‌رساند، با بهایی تا چهل میلیون تومان چه حق انتخابی پیش روی شما بود، چند مورد را بررسی می‌کنیم: 

ـــ اگر میانگین نرخ ارز مبادلاتی یعنی ۲۵۰۰ تومان را مبنا بگیریم، تا سقف چهل میلیون تومان (برابر با شانزده هزار دلار) توان خرید و حق انتخاب‌ شما مواردی همچون موارد زیر خواهد بود:
 


موارد بالا تنها بخشی از قدرت انتخاب شما در رنج قیمتی چهل میلیون تومان در صورت آزادی واردات خودروست. مسلماً اگر به هزینه‌ای تا سی هزار دلار (نزدیک هفتاد میلیون تومان، برابر با قیمت کنونی مگان ۲۰۰۰ اتومات) راضی باشید، در آن صورت می‌توانید به برندهایی چون مرسدس بنز و BMW نیز بیندیشید.

به هر حال، دولت در مصوبه اخیر خود اشاره کرده است که تعرفه واردات در پنج سال و هر سال، ۵ درصد کاهش خواهد یافت؛ لطف بزرگی که دولت و خودروسازان به مصرف کننده ایرانی کرده‌اند!

در این باره، سید محمد بیاتیان، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس اشاره کرده است که بهای خودروهای وارداتی بر پایه نرخ آزاد ارز محاسبه و فروخته می‌شود؛ بنابراین، ۵ درصد کاهش تعرفه هیچ تأثیری بر کنترل خودروسازان داخلی و کاهش قیمت خودرو نخواهد داشت و ناگفته نماند که این کار، به نوعی بچه فرض کردن جامعه و دادن آدرس نادرست به مصرف‌کنندگان است. 

اکنون دولت و خودروساز به گفته بیاتیان، مصرف کننده ایرانی را بچه فرض کرده‌اند؛ اما حقیقت آن است که این آدرس‌های نادرست دولت و خودروساز، تنها به ضرر مصرف کنندگان نیست، بلکه در وهله نخست به زیان صنعتی است که هیچ تلاشی برای بهبود کارایی و کیفیت تولیدات خود ضروری نمی‌داند و البته بحران ارزی اخیر، نمونه‌ای از این ضرر و زیان را به خوبی نشان داد.

استقبال گسترده از پیش فروش پارس تندر


توسط Admin در تاریخ 4 جولای, 2012 در موضوع اخبار خودروخبرهای داخلی

پیش فروش پارس تندر از دوشنبه هفته جاری در ۷۰۰ نمایندگی گروه خودروسازی سایپا در سراسر کشور آغاز و با استقبال گسترده هموطنان خصوصاً قشر جوان روبرو شده است.

به گزارش پرشین خودرو، امیر حسن امیری مدیر بازاریابی و پیشبرد فروش محصولات برند شرکای تجاری گروه خودروسازی سایپا با اعلام این خبر گفت: با توجه به تغییراتی که در خودرو پارس تندر نسبت به تندر ۹۰ انجام شده است استقبال از پیش فروش این خودرو بسیار گسترده بوده و در دقایق اولیه آغاز این طرح، ۷۰۰ دستگاه از این محصول در سراسر کشور پیش فروش شد.

وی افزود: در سه ماهه سوم سال جاری برای ماههای مهر، آبان و آذر ۳۰۰۰ دستگاه پارس تندر تولید و به بازار عرضه خواهد شد و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده این رقم تا پایان سال به ۱۸۰۰۰ دستگاه خواهد رسید.

امیری تصریح کرد: خودرو تندر ۹۰ یکی از کیفی ترین خودروهای تولیدی کشور در این سطح قیمت است و با تغییرات انجام شده در این محصول و اضافه نمودن آپشن های مورد پسند جوانان با استقبال بی نظیر این قشر از خریداران مواجه شده است.

وی گفت: پارس تندر در دو تیپ پایه با پیش پرداخت ۱۲۵ میلیون ریال و تیپ اسپورت با پیش پرداخت ۱۳۵ میلیون ریال پیش فروش گردیده است.

وی در خصوص زمان تحویل خودرو های پارس تندر گفت: خودروهای پارس تندر از مهرماه و بر اساس اولویت ثبت نام به مشتریان تحویل داده خواهد شد.

شایان ذکر است تولید این محصول از تیرماه در شرکت پارس خودرو آغاز شده است.


منبع : http://www.dande1.com/tag/%D9%BE%D8%A7%D8%B1%D8%B3-%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%B1/


هنوز تحویلیهای مهرماه را نداده اند ... .

تعیین تکلیف خودروهای ثبت نامی

بعد از افزایش قیمت خودروهای داخلی، کسانی که در ماه‌های ابتدایی سال و پیش از افزایش قیمت‌ها اقدام به پیش‌خرید خودرو کرده بودند و حالا موعد تحویل خودروهایشان رسیده ،بیشترین نگرانی را بابت وضع موجود دارند.

اما در میان سردرگمی‌های این دست مشتری‌ها که نه دعوتنامه‌ای دریافت کرده‌اند و نه پاسخی روشن، و در حالی که خودروسازان فروش نقدیشان قطع است و تحویل پیش‌فروش‌هایشان هم از چند ماه قبل با مشکلات فراوانی همراه بوده، بالاخره شهرام میرآخورلو، عضو کمیته خودرو تکلیف دو خودرو را روشن کرد. تندر-۹۰ و مگان خودروهایی بودند که میرآخورلو روز گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر ضوابط جدید پیش‌فروش و فروش نقدی آنها را اعلام کرد.
با اعلام این ضوابط، اگر موعد تحویل خودروهای مگان و تندر-۹۰ با استاندارد یورو ۴ به خریداران آنها یک بهمن ماه به قبل باشد، قیمت این خودروها طبق روال قبل خواهد بود و اگر از یک بهمن‌ماه جاری به بعد باشد، قیمت آنها به میزان مصوب روز کمیته خودرو تعیین خواهد شد. به گفته یکی از نمایندگی‌های معتبر پارس خودرو، خودروسازان موظف هستند مگان‌های تحویل آذر ماه را که هنوز تحویل آنها کامل نشده است با قیمت ۳۷ میلیون تومان و مگان‌های تحویل دی‌ماه را نیز با قیمت ۴۴ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان انجام دهند.
اما قیمت تندر- ۹۰ هم طبق روال قبل ۲۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان خواهد بود، البته این قیمت مربوط به تندر E2 است. به این ترتیب کسانی که تحویل خودرویشان پیش از یک بهمن ماه بوده است و تا کنون هم برای تحویل خودروی خود هیچ دعوتنامه‌ای دریافت نکرده‌اند، حداقل می‌توانند امیدوار باشند که قیمت جدید شامل حال آنها نمی‌شود! فروش نقدی هم به قیمت فعلی یا روز است و تحویل نیز به صورت 15 روزه صورت خواهد پذیرفت.

ارتباط سایپا و اشرف پهلوی!!

 

 در اواخر کتاب سفر شاه آمده است که: دوستان اشرف پهلوی او را سایپا میخواندند، SAIPA که ظاهرا نام شرکت و ماشین است و البته این نام ، یعنی سایپا مخفف کلمات زیراست:
Son Altess Imperial Preincess Ashraf
همان طور که توجه فرمودید کلمات بالا به زبان فرانسوی/اسپانیائی می شود:
والا حضرت همایون شاهدخت اشرف
و این نام و عنوان همچنان زینت بخش هزاران
ماشین است و حالا یک سوال:
در طول این همه سال بعد از انقلاب،
یک مسئول امر، یک سیاستمدار ... و غیره
متوجه این نکته نشده است؟
منبع این مطلب روزنامه «جامعه» مورخه 15/3/1377میباشد