9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

10 واقعیتی که رسانه‌های امریکایی درباره ایران مخفی می‌کنند

روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای با عنوان "قصور رسانه‌های خبری امریکا در بحث حمله نظامی به ایران" به قلم استفن والت Stephen M. Walt نوشت: «متأسفانه اصلی‌ترین شبکه‌های خبری باردیگر به وظیفه خطیر خبرنگاری خود عمل نکردند.  اگرچه قصور شبکه‌ها در این مورد به اندازه قصور واشنگتن پست و نیویورک تایمز که در جریان جنگ عراق در سال 2002 در خدمت تبلیغات دولت بوش بودند، فاحش بود اما به‌طور کلی پوشش رسانه‌ای ناامیدکننده بوده است.»

به گزارش رجانیوز، استفن والت می‌گوید، عملکرد ناصحیح رسانه‌ها را می‌توان در ده بند به‌شرح زیر عنوان کرد:

1. جنگ عنوان موضوع اصلی اخبار: رسانه های برجسته امریکا گزارش‌هایی جنجال آفرین در مورد قریب الوقوع بودن و اجتناب ناپذیر بودن جنگ انتشار داده‌اند. این مسئله مردم را متقاعد کرده که جنگ دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد و مردم را نسبت به پیدا کردن جایگزین دیگری در مقابل جنگ دل‌سرد کرده است.

2. ادعای بی اساس در مورد برنامه (سلاح) هسته ای ایران: رسانه ها در پوشش جنگ ایران تمایل مکرر به اشاره به برنامه سلاح هسته ای ایران داشته‌اند، آن‌چنان‌که گویی این یک واقعیت محرز است. اگرچه سرویس های اطلاعاتی امریکا و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این باور هستند که ایران به برنامه هسته ای خود جهت نظامی نداده است.

3. متعصب بودن در قبال (رئیس جمهور) احمدی نژاد: بطور  معمول در مباحث مربوط به ایران خبرنگاران نقل قولهایی از رئیس جمهور وقت ایران مینمایند خصوصاً در مورد انکار هولوکاست و ترجمه اشتباه گفته معروف وی که اسرائیل باید از صفحه روزگار محو شود.  این موضوع به این دلیل مورد بحث قرار میگیرد تا عنوان گردد که رهبران ایران منطقی نیستند. درحالی که رهبری ایران (آیت الله) خامنه ای بارها و بارها اظهار داشته که سلاح هسته ای بر خلاف شرع اسلام است. حال که ما در مورد عقلانیت رهبران ایرانی صحبت می‌کنیم شاید ارزش داشته باشد، به این موضوع اشاره کنیم که رهبران ایران کم هوش نبودند که به بهانه‌ای به عراق حمله کرده و یک تریلیون دلار صرف جنگ غیرضروری کنند.

4. نادیده گرفتن ناتوانی های ایران: ایران در حال حاضر یک کشور قدرتمند نیست اگرچه دارای پتانسیل قابل توجهی است و میتواند تاثیر بسزائی بر جامعه بین الملل بگذارد. در پوشش رسانه ای آمریکا اغلب ایران بعنوان یک تهدید بزرگ به تصویر کشیده شده بدون اینکه هیچ تجزیه و تحلیل نظامی جدی از قابلیت های آن کشور ارائه دهند.

5. عدم پرسش این سوال که چرا ایران بمب اتم می‌خواهد: 9 قدرت اتمی جهان بدلیل قدرت بازدارندگی بمب اتم،آن را تولید کرده اند.  ایران دلایل خوبی برای نگرانی دارد زیرا از دو طرف توسط کشورهای اتمی محاصره شده  و تنها ابرقدرت جهان پایگاههای نظامی بسیاری در اطراف ایران ایجاد کرده و با ایران رابطه خصمانه دارد. سیاستمداران آمریکایی بارها و بارها خواستار تغییر رژیم در ایران شده و فعالیتهای مخفیانه‌ای در ایران انجام داده و ترور دانشمندان غیرنظامی ایران را محکوم نکرده اند.

6. عدم در نظر گرفتن اینکه چرا ایران ممکن است بمب اتم نخواهد: مقام معظم رهبری بارها گفته است که سلاح هسته ای بر خلاف قوانین اسلام است و او میتواند به این امر معتقد باشد. و اگر او خلاف واقع گفته باشد اقدامی خطرناک خواهد بود زیرا رژیم ایران بر اساس اصول اسلامی بنا شده است. این‌گونه مسائل پوشش بسیار کمی در رسانه ها دارند.

7. اغراق در مورد توانمندی‌های اسرائیل: نیروهای دفاعی اسرائیل توان و امکانات لازم جهت نابودی تاسیسات در فردو را ندارند زیرا اسرائیل بمب افکنی که بتواند بمبی بزرگ برای نفوذ در لایه های سنگی این سایت حمل کند، ندارد. و اگر نتوانند فردو را نابود کنند برنامه هسته ای ایران همچنان ادامه خواهد داشت و تنها دلیل حمله اسرائیل به ایران، وارد نمودن آمریکا به جنگ با ایران میباشد.  تمام شعارها در مورد حمله مستقیم اسرائیل به ایران فقط یک سراب است.

8. رسانه ها به سخنگوهای شایعه پراکن اجازه بازی با واقعیت ها را می‌دهند: زمانی که ریک سانتروم کاندیدای جمهوریخواه در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ای بی سی گفت هیچ بازرسی در ایران نبوده است و میزبان برنامه،  دیوید گریگوری David Gregory این گفتار خطا را به چالش نکشید. در واقع، ایران احتمالاً بیشترین بازرسان را در تاریخ آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته است.  روزنامه نگاران و خبرنگاران نباید اجازه دهند که سیاستمداران و مقامات دولتی اظهارات خلاف واقع ابراز نمایند بدون آنکه مورد بازخواست قرار گیرند.

9. وضعیت انسانی: یکی از قصورهای عجیب و غریب از گزارشات در مورد جنگ، عدم بحث در مورد امکان کشته شدن تعداد بیشماری ازشهروندان ایرانی است.  به عنوان مثال، خطر واقعی از انتشار مواد رادیو اکتیو ویا سایر مواد شیمیائی سمی در منطقه وجود دارد  که تهدیدی جدی برای غیرنظامیان خواهد بود.  بحث در مورد قیمت نفت وجود دارد اما اینکه چگونه بسیاری از غیرنظامیان بی گناه ایرانی ممکن است در اثر این حملات جان خود را از دست بدهند، گزارش نمی‌شود  و این در حالیست که ما ادعا مینمائیم میخواهیم این افراد را از دست یک رژیم مذهبی آزاد کنیم.

10. آیا دیپلماسی کارآیی دارد: در بسیاری از پوشش‌های خبری پیشنهاد می‌شود که بعید است دیپلماسی کار کند، زیرا قبلاً امتحان شده و شکست خورده است. در تمام این دوران، غرب پیش شرط مذاکرات با ایران را توقف غنی سازی اعلام کرده است و این شرط به تنهایی موجب ساقط شدن دیپلماسی است. دیپلماسی هنوز امکان موفقیت دارد البته اگر بطور جدی تلاش کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد