9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

پاسخ ایران به تهدیدهای صهیونیست‌ها

پاسخ ایران به تهدیدهای صهیونیست‌ها از جنس نبرد ‌سال‌های 2006 و 2008 حزب‌الله و حماس

مهدی محمدی، کارشناس مسائل استراتژیک در سایت ایران هسته ای نوشت:

سخنان روز جمعه رهبر معظم انقلاب اسلامی مملو از کدهای راهبردی است. از یک جنبه، این سخنرانی آخرین وضعیت امنیت ملی و راهبرهای کلان نظام را توصیف می کند و به همین دلیل روزآمدترین و دقیق ترین تحلیلی است که می توان در این حوزه سراغ گرفت و از جنبه دیگر، این سخنرانی پر است از پاسخ های ظریف راهبردی به کدهایی که در حدود 6 ماه گذشته از جانب دشمن -آشکار و پنهان- به ایران ارسال شده است.

در بخش نخست از این نوشته، به نخستین جنبه این سخنرانی مهم، یعنی برآوردی که رهبر معظم انقلاب اسلامی از پارامترهای امنیت ولی و راهبرد کلان ایران ارائه کرده اند، می پردازیم.

یکم- این سخنرانی در وهله اول به این معناست که راهبرد تهدید در مقابل تهدید از مرحله طراحی و تبیین خارج و به مرحله اجرا وارد شده است. رهبر انقلاب حدود یک ماه پیش در اظهارنظری نادر تاکید کردند که ایران از راهبرد اقدام در برابر اقدام فراتر رفته و راهبرد تهدید در مقابل تهدید را برگزیده است. معنای این سخن در آن مقطع این بود که غرب باید بداند ایران منتظر نخواهد نشست تا تهدیدها به اقدام تبدیل شود بلکه در همان مرحله تهدید مقابله به مثل خواهد کرد. فرمایشات روز جمعه رهبر معظم انقلاب نشان داد که تصمیم های عملی در این مورد اتخاذ شده و ایران در محیط انقلابی منطقه خاورمیانه زمینه های مساعد فراوانی برای عملی کردن این راهبرد ایجاد کرده است. به این ترتیب می توان گفت که اکنون باراک اوباما هم پاسخ پیام اخیر خود را گرفته است؛ پیامی که بنا بود ایران را به لحاظ راهبردی محافظه کار تر کند ولی عملا جرئت و شجاعت بیشتری به آن بخشیده است.

دوم- این سخنرانی نشان دهنده آن است که به دو دلیل اعتماد به نفس راهبردی ایران در اوج قرار دارد.

دلیل اول این است که همانطور که رهبر بصیر انقلاب اسلامی تبیین کردند ایران اکنون پس از 3 دهه مقاومت موفق در مقابل فشارهای خارجی ایران کاملا در موقعیتی قرار دارد که احساس می کند دشمنانش به مرحله «تهی شدن سبد گزینه ها» و «عجز راهبردی» رسیده اند و در نتیجه ایران اکنون خود را در آستانه یک مرحله بلند مدت مصونیت می بیند.

دلیل دوم هم این است که انقلاب های اسلامی در منطقه مدل ایران را بسط داده و ایران اکنون در مرکز جبهه ای قرار دارد که شعاع آن از سرحدات غربی و شرقی خاورمیانه فراتر رفته است.

به این دو دلیل، معنای راهبردی این سخنرانی آن است که شاخص های امنیت ملی ایران در بهترین وضعیت قرار دارد و کسانی که در داخل به بحران نمایی می پردازند، در واقع کاری جز قلب حقیقت و عصا زیر بغل دشمن گذاشتن نمی کنند.

سوم- شاید مهم ترین پیام راهبردی این سخنرانی آنجا بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی برای نخستین بار تصریح کردند ایران مستقیما در جنگ های 22 و 33 روزه دخالت داشته و همین امر عامل پیروزی قاطع مقاومت در آن دو جنگ بوده است. علاوه بر این، رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کردند ایران از این به بعد هم ایران در کنار هر کشور و گروهی که بخواهد علیه صهیونیست ها مبارزه کند خواهد ایستاد و هر کمکی که بتواند به آنها خواهد کرد.

در اینجا دو نکته بسیار مهم وجود دارد.

نکته نخست این است که در واقع در این فراز از سخنان حضرت آقا این پیام بسیار مهم منتقل شده است که پاسخ ایران به تهدیدها و اقدامات خصمانه صهیونیست ها از جمله ترور دانشمندان هسته ای ایران و تهدید به جنگ، نه از جنس یک ترور متقابل بلکه از جنس نبردی خواهد بود که در سال های 2006 و 2008 حزب الله و حماس با اسراییبل انجام دادند و اکنون همه تحلیلگران راهبردی اتفاق نظر دارند که اگر چنان جنگ هایی دوباره راه بیفتد دیگر نشانی از اسراییل باقی نخواهد ماند.

دومین نکته هم این است که این پیام سخنرانی حاوی این پیام برای اسراییل است که ایران قصد دارد مسئله موجودیت را مجددا و به نحو بی سابقه ای برای صهیونیست ها روی میز بگذارد آن هم نه صرفا با اتکا به توان خود بلکه با استفاده از مجموعه ظرفیت های ضد امریکایی و ضد اسراییلی در منطقه که روز به روز در حال زایش بیشتر است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد