9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

گزارش فارس از فتنه‌ای تلویزیونی

«الفاروق عمر» با به‌تصویر کشیدن امام علی(ع) و ابهامات بسیار در راه رمضان

خبرگزاری فارس: سریال «الفاروق عمر» که به زندگانی خلیفه دوم می‌پردازد، با به‌تصویر کشیدن امام علی(ع) و ابهامات بسیار در نحوه داستان‌پردازی در راه رمضان امسال شبکه‌های تلویزیونی جهان عرب است.

خبرگزاری فارس: «الفاروق عمر» با به‌تصویر کشیدن امام علی(ع) و ابهامات بسیار در راه رمضان

به گزارش خبرنگار فرهنگی فارس، سال گذشته و در آستانه ماه رمضان خبرهایی مبنی بر ساخت سریالی با نام «الفاروق عمر» درباره خلیفه دوم مسلمانان منتشر شد و خبرگزاری فارس در همان موقع گزارش مفصلی در این‌باره منتشر کرد.

در آن زمان قرار بود، این سریال که با همکاری «مؤسسه رسانه‌‌های قطر» و «گروه mbc» ساخته می‌شد در شبکه‌های عربی پخش شود اما به دلایلی که فنی عنوان شد، پخش نشد.

این سریال داستان زندگی خلیفه دوم در 31 قسمت است که از روز اول، کار خود را با اشراف شیخ یوسف القرضاوی و شیخ سلمان العوده آغاز کرد و پس از آن افرادی دیگر از مجامع فقهی اهل سنت چون دکتر عبدالوهاب الطریری، دکتر علی الصلابی‏،‏ دکتر سعد مطر العتیبی‏‏ و دکتر اکرم ضیاء العمری‏ به جمع آنها پیوستند.

 

* ایفای نقش امام علی(ع) توسط یک بازیگر نوپا و ناشناس تونسی

 

سریال «الفاروق عمر» به گفته «ولید سیف» سناریست این سریال قرار است «بدون طولانی کردن سیر داستان به زندگی خلیفه دوم از بعثت پیامبر اسلام(ص) در طول سال‌های بعثت و هجرت و تا وفات حضرت رسول(ص) و سپس دوران خلیفه اول و دوران خلیفه دوم بپردازد».

سریال «الفاروق عمر» که تبلیغات آن این روزها از شبکه «mbc» پخش می‌شود نوشته «ولید سیف» است و آن را «حاتم علی» سوری، کارگردانی می‌کند.

بنابر گزارش اخیر شبکه الجزیره، این سریال قبل از پخش با سروصدا بسیاری روبرو شده است و علیرغم سکوت شدید خبری، این کار تلویزیونی توانسته است مجموعه‌ای از ستارگان بازیگری در جهان عرب را برای این امر به بازی بگیرد.

به نوشته الجزیره، غسان مسعود بازیگر مشهور سوری در نقش «ابوبکر»، سامر اسماعیل در نقش خلیفه دوم، سامر عمران در نقش عثمان بن عفان و یک بازیگر نوپای تونسی که نامی از آن برده نشده در نقش امام علی(ع) بازی می‌کنند.

این در حالی بود که در سال گذشته از «تیم حسن» به عنوان بازیگر نقش خلیفه دوم و بازیگری «حاتم علی» کارگردان سریال در نقش امام علی(ع) خبر داده بودند.

در همین حال در این سریال «مجد فضه» در نقش ابوجندل، «محمود نصر» در نقش زید بن‌خطاب، «عبدالمحسن النمر» در نقش ابوحذیفه، «عامر علی» در نقش یزدگرد پادشاه ایران، «سوزان نجم‌الدین» در نقش ملکه ایران، «مى سکاف» در نقش هند جگرخوار، «عبدالعزیز مخیون» در نقش ابوطالب و «فایز ابودان» در نقش ابولهب بازی خواهند کرد.

 

* اخبار ضد و نقیض درباره نهایی شدن ارائه چهره خلفای راشدین در الفاروق عمر

 

البته الجزیره در ادامه گزارش خود با اشاره به تیزرهای پخش شده از این سریال عنوان کرده است که در این تیزرها تنها به صدای خلفای راشدین اکتفا شده و معلوم نیست آیا چهره خلفای راشدین در این سریال به نمایش در می‌آید یا نه؟

الجزیره افزوده است که حاتم علی پیش از این عنوان کرده بود: به تصویر کشیده شدن خلفای راشدین جزئی و در حدی که در سریال‌های گذشته بوده، خواهد بود.

در همین حال پایگاه خبری البوابه با اشاره به شجاعت سازندگان این سریال برای نزدیک شدن به خلفای راشدین از امکان ارائه دو نسخه از این سریال خبر داده و نوشته است: از منابع نزدیک به سازندگان سخنانی گفته می‌شود مبنی بر اینکه یک نسخه با ارائه چهره خلفای راشدین و یک نسخه بدون ارائه چهره آنان، وجود دارد.

به نوشته این پایگاه خبری در صورت صحت این گفته‌ها عملا شبکه‌هایی که سریال به آنها عرضه می‌شود می‌توانند با توجه به قوانین نظارتی حاکم بر آنها، تصمیم بگیرند که کدام نسخه را پخش کنند.

البته این پایگاه به تیزرهای پخش شده از این سریال نیز اشاره کرده و عنوان کرده است که با توجه به این تیزرها ممکن است تمام سخنان درباره وجود دو نسخه تنها حدس و گمان باشد.

در هر حال هرگونه که سریال «الفاروق عمر» رمضان سال جاری از شبکه‌های تلویزیونی جهان عرب پخش شود، نکات متعددی در این بین وجود دارد.

 

* آغاز اعتراضات مردمی به سریال «الفاروق عمر» پیش از آغاز پخش

 

اول آنکه به محض آنکه پخش تیزرهای این سریال در شبکه «mbc» آغاز شد، اعتراضات مردمی در جهان عرب به این سریال آغاز شده است به گونه‌ای که در پایگاه‌های اجتماعی چون توئیتر اظهار نظرهای متفاوتی در مخالفت با این سریال عنوان شده است.

در این اظهار نظرها درباره به تصویر کشیده شدن خلفای راشدین انتقاد شده و خواسته شده است که پخش آن متوقف شود.

دوم اینکه گفته شده این سریال در آینده نزدیک و چه بسا به زودی به زبان‌های فارسی، اردو، ترکی، انگلیسی، فرانسوی، اسپانیایی و پرتقالی ترجمه و پخش خواهد شد و باید دید واکنش ایران به این سریال چه خواهد بود به‌ویژه آنکه این سریال علاوه بر ارائه شخصیت امام علی(ع) توجه ویژه‌ای به حمله مسلمانان به ایران دارد.

 

* تایید الازهر در هاله‌ای از ابهام

 

نکته سوم که از همه مهمتر است واکنش الازهر و مراکز مذهبی اهل تسنن و تشیع نسبت به این سریال است، به‌ویژه آنکه خبرهای ضد و نقیضی درباره موافقت الازهر با این سریال منتشر شده است.

سال گذشته و با آغاز ساخت این سریال شیخ علی عبدالباقی دبیرکل مجمع مطالعات اسلامی الازهر در مخالفت با این سریال اعلام کرده بود: بر اساس فتوای الازهر به تصویر کشیدن انبیای عظام، اهل بیت(ع) و عشره مبشره حرام است و این امر شامل خلفای راشدین نیز می‌شود.

اما در عین حال در طول سال گذشته خبرهایی مبنی بر ارسال بخش‌هایی از این کار توسط شیخ یوسف القرضاوی و شیخ سلمان العوده به الازهر منتشر شد که پس از آن به صورت تائید نشده از سوی منابع رسمی، خبرهایی از تایید این سریال توسط الازهر منتشر شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد