9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

سروری در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس تشریح کرد:

"ظاهر متقابل " و "باطن متعامل " باند انحرافی و فتنه‌گران؛ برنامه منحرفین برای انتخابات

خبرگزاری فارس: نماینده مردم تهران در مجلس برنامه کوتاه‎مدت گروه انحرافی را تصاحب کرسی‌های مجلس نهم عنوان کرد و گفت: گروه انحرافی و فتنه "ظاهری متقابل " و "باطنی متعامل " دارند.

پرویز سروری نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در پاسخ به سؤالی درباره اشتراک فعالیت جریان انحرافی با جریان فتنه، اظهار داشت: پیش‏بینی ما از چشم‎انداز فعالیت جریان انحرافی این بود که با جریان فتنه ائتلاف کند. 

* جریان انحرافی با فتنه، ظاهری متقابل و باطنی متعامل دارد 

وی با بیان اینکه جریان‌های فتنه و انحرافی علی‌رغم ظاهری متقابل با یکدیگر، باطنی متعامل دارند، افزود: این دو جریان برای رسیدن به اهداف و خواستگاه‌های خود چاره‌ای جز ائتلاف نداشته‌و ندارند چرا آنها در راه مقابله با نظام و انقلاب اسلامی هدفی یکسان دارند و دلیلی هم وجود ندارد که با هم متحدد نشود. 

سروری در ادامه تصریح کرد: با گذشت زمان، ما شاهد تحقق تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌های دلسوزان انقلاب درباره آینده جریان انحرافی بودیم؛ هر چه زمان گذشت دو جریان به وجه‌اشتراکات خود بیشتر پی‌بردند. 

* ولایت‌گریزی و دوگانه جلوه‌دادن حاکمیت از اشتراک فتنه با جریان انحرافی 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس درباره وجه‌اشتراک جریان فتنه با گروه انحرافی، گفت: ولایت‌گریزی هرکدام با یک هدف و وسیله، مقابله با ارکان نظام، جلوه دادن حاکمیت دوگانه در کشور، مظلوم‌نمایی، مخالفت با روحانیت و مرجعیت، تضعیف ارکان انقلاب اسلامی از جمله شورای نگهبان و نهادهای مستقر، مخالفت با سپاه پاسداران و جریانات موثر در انقلاب اسلامی از جمله بسیج از جمله شاخصه‌های مهمی است که می‌توان به عنوان وجه‌اشتراک جریان فتنه با جریان انحرافی دانست. 

وی در ادامه نوع واکنش‌ به مخالفان را از دیگر اشتراکات جریان‌های انحرافی و فتنه دانست و درباره چرایی این گفته خود، توضیح داد: هر دو جریان، در پاسخ به مخالفان خود، به رفتارهای غیراخلاقی و غیرارزشی تمسک کرده‌اند. 

* ارتباط و ائتلاف با بیگانگان و دشمنان انقلاب اشتراک جریان فتنه با جریان انحرافی 

سروری ارتباط و ائتلاف با بیگانگان و دشمنان انقلاب اسلامی را از دیگر اشتراکات جریان فتنه و جریان انحرافی دانست و خاطر نشان کرد: امروز ملت ایران شاهد کنار رفتن پرده‌ها و مشخص شدن برخی از موضوعات پنهان هستند که نشانگر مصر بودن جریان انحرافی برای ارتباط با دشمن است؛ این موضوع در جریان فتنه هم به این روال بود که با گذشت زمان ارتباط و خط دهی دشمنان به آنها روشن شد. 

" ارتباط جریان انحرافی با دشمنان و بیگانگان در آینده شفاف‌تر از امروز خواهد شد و مردم نیز به روابط‌های پنهانی پی‌خواهند برد " 

* جامعه مدنی و جامعه مهدوی مدنظر جریان انحرافی از یک آب‌شخور ارتزاق می‌کند 

وی گفت: تفسیر غیر ولایی (حذف ولایت‌فقیه از جامعه اسلامی) از اسلام و محور قرار دادن خود در راس تفکر دینی از اشتراکات خطرناک جریان انحرافی با فتنه است، البته باید گفت که نوع بیان و مطرح کردن این موضوع در بیان فتنه‌گران 88 با منحرفان امروزی متفاوت است چراکه آنها جامعه مدنی را مطرح می‌کردند اما اینها از جامعه مهدوی سخن می‌گویند؛ جامعه مهدوی که جریان انحرافی تبیین می‌کند با جامعه مدنی فتنه‌گران از یک آبشخور ارتزاق می‌کند. 

سروری ادامه داد: آنچه مشخص شده، این است که جریان انحرافی می‌خواهد مثل جریان فتنه، نظام جمهوری را فاقد مشروعیت و کارآمدی برای اداره جامعه قلمداد کند این تلاش جریان انحرافی امروز ظهور و بروز پیدا کرده است. 

* جریان انحرافی کلیت نظام را هدف قرار داده است 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا منظور شما از ناکارآمد جلوه دادن نظام توسط جریان ائتلافی نظام سیاسی است یا کلیت نظام جمهوری اسلامی‌؟، تصریح کرد: من معتقدم این جریان کلیت نظام جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار داده است این گفته من دال بر ادبیات و رفتار اعضای این جریان است. 

وی در توضیح این گفته خود که جریان انحرافی تمامیت نظام جمهوری اسلامی را هدف قرار داده است، اضافه کرد: وقتی این جریان به دل ولایت فقیه می‌رود و می‌خواهد جایگاه رفیع ولایت امر را مخدوش کند و تلاش می‌کند نظامی منهای ولایت فقیه تعریف کند نمی‌توان گفت این جریان ایده‌ و برنامه‌ای به جز مقابله با نظام جمهوری اسلامی دارد. 

سروری با بیان اینکه جریان فتنه مثل جریان انحرافی به دنبال تضعیف و در نهایت حذف ولایت فقیه بود، تاکید کرد: نامه کذایی استانداران و نامه جام زهر نمایندگان و تحصن آنها مصداق‌های مشخصی است که از تلاش جریان فتنه برای ناکارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی حکایت دارد و امروز هم جریان انحرافی رفتاری مشابه جریان فتنه انجام می‌دهد که نمونه‌های در نزد مردم موجود است؛ این جریان قصد دارد با با عدم تبعیت از ولی‌فقیه جایگاه ولایت فقیه را تضعیف کند. 

* ائتلاف رسمی جریان فتنه با جریان انحرافی 

وی فرافکنی در رفتار و گفتار را از مشخصه‌‌های تاکتیکی جریان‌های فتنه و انحرافی دانست و یادآور شد: جریان فتنه تلاش می‌کرد با تابلوها و شعارهای مذهبی اصل ولایت فقیه را مورد سؤال قرار دهد و امروز شاهد هستیم جریان انحرافی با ادعای ولایت‌مداری و پرچم انقلابی به دنبال تضعیف ولایت فقیه است؛ با این توصیف باید منتظر ائتلاف رسمی جریان فتنه با جریان انحرافی باشیم. 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال "اینکه می‌گویید جریان انحرافی با جریان فتنه ائتلاف می‌کند تحلیل این با عمل انجام شده؟، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه جریان فتنه و انحرافی هدف و خواستگاه یکسانی است دلیلی ندارد که با یکدیگر ائتلاف نکنند و حتی برخی از اعضای این جریان ناخواسته به این موضوع اعتراف کرده‌اند. 

* امیری فر در نقش سخنگو مواضع جریان انحرافی را اعلام کرد 

سروری ادامه داد: اگر کسی مصاحبه آقای امیری‌فر با خبرگزاری فارس را مطالعه و در اظهارات وی مقداری تأمل کند، به این نتیجه خواهد رسید که آقای امیر‌ی‌فر اظهارات و مواضع جریان انحرافی را در نقش یک سخنگو اعلام کرده است تا بازخوردهای آن را در جامعه دریافت کند. 

وی تصریح کرد: تردیدی ندارم که جریان انحرافی حاضر است برای مقابله به مبانی انقلاب و جریان اصولگرایی با هر جریانی به وحدت برسد تا بتواند اصولگرایی را متوقف کند و می‌توان گفت که جریان فتنه از این قاعده مستثنی نیست. 

* بصیرت بخشی و اطلاع‌رسانی به جامعه بهترین راه مقابله به جریان انحرافی 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس هشتم، در پاسخ به این سؤال که بهترین اقدام برای مقابله با جریان انحرافی در شرایط کنونی چیست؟، ‌تصریح کرد: بصیرت بخشی و اطلاع‌رسانی به جامعه برای مقابله با جریان انحرافی باید در اولویت کار امت حزب‌الله و نیروهای مذهبی قرار بگیرد. 

سروری با بیان اینکه تمرکز کردن جریان انحرافی روی جریان اصولگرا خطر این جریان را از جریان فتنه بیشتر می‌کند، گفت: جریان فتنه هر چند نیم نگاهی به جریان اصولگرا داشت اما تمرکز اصلی‌اش به تطمیع جریان‌های ضد انقلاب بود اما جریان انحرافی تمرکز جدی‌ جریان انحرافی نیروهای اصولگرا، مذهبی و حزب‌الهی است؛ البته باید گفت که نگاه اصلی این جریان هم، بیگانگان و جریان‌های ضدانقلاب است منتهی در شرایط فعلی این تمرکز به اصولگرایان معطوف شده است. 

* ویترین جریان انحرافی، ولایی‌ها و حزب‌الهی است 

وی با تاکید بر اینکه ویترین جریان انحرافی، ولایی‌ها و حزب‌الهی است، برخورد نرم‌ با این جریان را مقدم بر مقابله سخت‌ توصیف کرد و گفت: نیروهای دلسوز انقلاب امروز باید جامعه را در مسیری بصیرت بخشی و اطلاع‌رسانی با حفط آرامش هدایت کنند. 

این نماینده مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا گروه انحرافی به اهداف مدنظرش رسیده است یا نه، خاطرنشان کرد: اشتباه استراتژیک این جریان شکستی فراموش نشدنی بر سرکرده‌های آن تحمیل کرده است که یکی نمونه آن مصاحبه آقای امیری‌فر است چرا که ایشان ناخواسته تمامی اهداف و برنامه‌های جریان انحرافی را برای مجلس نهم افشا کرد تا تلنگری بر دلسوزان انقلاب اسلامی باشد. 

* تصاحب کرسی‌های مجلس نهم برنامه کوتاه مدت جریان انحرافی 

سروری با بیان اینکه تصاحب کرسی‌های مجلس نهم برنامه کوتاه مدت جریان انحرافی است، گفت که رهبران این جریان برنامه انتخابات مجلس نهم را به صورت فشرده در تمامی حوزه‌های انتخابیه تعقیب کرده بودند و تاحدودی نیز به موفقیت نزدیک شده بودند. اما شتابزدگی این جریان در مسائل اخیر کشور موجب شد که مشتشان برای مردم باز شود. 

وی اضافه کرد: جریان انحرافی تلاش کرد تا با موضع‌گیری‌های نادرست موفقیت‌های دولت خدمت را متاثر از جریان انحرافی کند و با این مواضع آقای احمدی‌نژاد ر ا به مسیری ببرد که راه بازگشت نداشته باشد و در عمل نیز آرایش سیاسی مسئولان را مطابق با برنامه‌های خود تدوین کند. 

* می‌خواستند چینش جدید در پست‌های اجرای انجام دهند 

نماینده مردم تهران در مجلس، با اشاره به شدت‌ واکنش‌های‌ شدید نیروهای مذهبی به رهبران جریان انحرافی، گفت: جریان انحرافی می‌خواست با فشار به ارکان نظام، چینش جدیدی در سمت‌های اجرایی کشور تشکیل بدهد اما توفیقی حاصل نکرد چرا که مردم در برابر آنها ایستادگی کردند. 

* دولت خدمتگذار نوکریش را به ملت ولایتمدار ثابت کرد 

سروری همچنین گفت: مجموعه دولت دهم یک مجموعه خدوم است که می‌توان گفت در تاریخ انقلاب کمتر ظهور و بروز پیدا کرده است؛ دولت خدمتگذار نوکریش را به ملت ولایتمدار ثابت کرد اما خدمتگذاری آنها متاثر از جریان انحرافی شد. دولت خدمت باید برای حراست از خدمت‌گذاری خود به ملت ایران در برابر جریان انحرافی به طور صریح موضع‌گیری کند. 

وی با بیان اینکه در صورت عدم موضع‌گیری دولت‌مردان خدمتگذار در برابر جریان انحرافی، مردم حساب خدمتگذاران را از منحرفان جدا نخواهند کرد، تصریح کرد: یک هماوردی و تقابل جدی بین دولت خدمت با جریان انحرافی در دولت شکل گرفته است که به نطر می‌رسد در آینده به تقابل برسد. 

"جریان انحرافی تلاش دارد بسترهای لازم را برای انتخابات آتی مجلس فراهم کند اما مواضع اخیر و اتفاقات پیش آمده دل امت حزب‌الله را از دولت آزرده خاطر کرده است و این موضوع باید مورد توجه همگان قرار بگیرد " 

* دولت خدمت جریان انحرافی را بر نخواهد تابید 

نماینده اصولگرای مردم تهران در مجلس در پاسخ به این سؤال که آیا شما قبول دارید که اگر دولت خدمت راه خود را از جریان انحرافی جدا کند باید هزینه حذف را به جان بخرد، گفت: بله، قبول دارم. اگر کسی در برابر جریان انحرافی موضع‌گیری کند با خطر حذف از دولت مواجه خواهد شد اما مواضع جریان انحرافی آنقدر شفاف و صریح شده است که موضع‌گیری در برابر آنها لازم و ضروری است؛ تصور من این است دولت خدمت که شامل مجموعه ولایتمدار و خدمتگذار دولت دهم است جریان انحرافی را برنخواهد تابید. 

* به حزب‌اللهی‌ها حق بدهیم که معترض باشند 

وی افزود: در مقابل هم باید به نیروهای انقلاب و حزب‌الهی حق بدهیم که از دولت خدمت انتظار داشته باشند که صف خود را به طور شفاف از جریان انحرافی جدا کرده و این رهبران آن جریان را منزوی‌تر از گذشته کند که اگر اعضای دولت خدمت چنین کاری را نکند گرچه از دولت حذف نخواهد شد اما قطعا مردم آن را کنار خواهند گذاشت. 

سروری با بیان اینکه هراس از حذف در دولت به دلیل موضع‌گیری در برابر جریان انحرافی کمتر از گذشته است، خاطر نشان کرد: جریان انحرافی، امروز قدرت دیروز را ندارد چراکه امروز دست منحرفان برای مردم باز شده و آنها قادر به دور زدن دلسوزان انقلاب در تمامی عرصه‌ها نیستند. 

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به مسائل اخیر گفت: امروز پالایشی در جریان اصولگرا شکل گرفته که هرچند با درد زیاد و خونریزی بوده اما نتایج مبارکی برای انقلاب و جریان اصولگرایی داشته است که من اسم آنرا پالایش جریان انقلابی و مرزبندی بین جریان اصولگرایی با جریان انحرافی می‌گذارم. 

* جریان انحرافی پشت سنگرهای چون آیت‌الله مصباح پنهان شده بود 

وی اضافه کرد: حوادث اخیر باعث شد، جریان انحرافی تمامی تکیه‌گاه‌های خود را از دست بدهد چراکه این جریان با برخی اقدامات عوام‌گرایانه، چهره متفاوت از واقعیت درونی خود نشان داده بودند و با فرافکنی حمایت شخصیت‌های بزرگی همچون حضرت آیت‌الله مصباح یزدی که بیشتر به خاطر رویکرد اصولگرایانه دولت خدمتگذار بود، را حمایت‌ از خود قلمداد کند؛ جریان انحرافی افرادی چون آیت‌الله مصباح را برای خود سنگر کرده بود و پشت آن پنهان شده بود اما امروز این حمایت‌ها کنار رفته و منحرفان نمی‌‌توانند پشت این جریان‌های اصیل خود را پنهان کند. 

سروری با بیان اینکه سنگرهای که جریان انحرافی پشت آن پنهان شده بود امروز در برابر انحرافات مثل کوه ایستادگی می‌کنند، افزود: تمام نیروهای موثر اصولگرا در برابر جریان انحرافی موضع‌گیری کردند و در مقابل تمامی نیروهای موثر از سوی جریان انحرافی مورد هجمه قرار گرفتند و این موضوع قابل تاملی است برای نتیجه‌گیری درباره آینده جریان انحرافی. 

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به مباحث مطرح شده درباره ارتباط جریان انحرافی با مقوله‌های نامتعارفی چون جن‌گیری و رمالی، گفت: این موضوعی نیست که جریان انحرافی امروز از آن سوءاستفاده کرده باشد. 

* رمالی و جن‌گیری با جریان انحرافی برای همیشه در انقلاب مدفون خواهد شد 

وی با بیان اینکه اسلام جن‌گیری و رمالی را مغایر با عزت می‌داند و به همین دلیل است که این جریان با واکنش جدی علما، روحانیون و مراجع تقلید مواجه شده است؛ مقوله رمالی و جن‌گیری با جریان انحرافی برای همیشه در انقلاب مدفون خواهد شد. 

سروری در واکنش به این سؤال که چرا برخی از اعضای جریان انحرافی مخالفان خود را جریان انحرافی می‌نامند، اظهار داشت: با توجه به اینکه دست این جریان برای مردم رو شده است و آنها به هیچ عنوان فکر نمی‌کردند جریان اصولگرایی و جریان انقلاب با این هجمه گسترده بصیرت در مقابل آنها ظاهر شود و در مخیله رهبران این جریان نمی‌گنجید که با چنین واکنش انقلابی مواجه شود، اینگونه رفتارهای فرار به جلوی غیرطبیعی نیست. 

* نیروهای دلسوز و انقلابی در آماج حمله زهرآگین جریان انحرافی است 

وی افزود: جریان انحرافی با اتهام‌زنی به نیروهای اصیل انقلاب و نیروهایی که در طول 33 سال در خط مقدم دفاع از انقلاب و فدا شدن برای اصول انقلاب بودند و هرگز از آنها حرکت غیراصولگرایانه دیده نشده است، حملات زهرآگین خود را به رخ انقلابیون می‌کشند که این اقدام نیز به انزوای بیشتر آنها منتج خواهد شد. 

سروری خطاب به یکی از منتصبان جریان انحرافی که در یاداشتی در سایت دولت مخالفان جریان انحرافی را منحرف و مفسد دانسته بود، گفت: اصولگرایان برای جریان انحرافی استنادات مشخصی دارند پس بهتر است شما هم برای اثبات ادعای خود مستندات خود را به مردم ارائه کند همانطور که برای جریان انحرافی اصولگرایان مستندات ارائه کرده‌اند. 

قائم مقام جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: دستگیری‌های صورت گرفته، در آینده نشان خواهد داد که چه رفتار سیاه و ظلمانی از رهبران جریان انحرافی سر زده است. 

وی با بیان اینکه اگر بازداشت‌شدگان مورد توجه قرار بگیرند مشخص می‌شود جریان انحرافی چه‌کسانی‌هستند، خطاب به رهبران جریان انحرافی گفت که ملت ایران امروز متوجه یک غده سرطانی در دولت شده است. 

* غده سرطانی را معالجه می‌کنیم 

سروری در پایان با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی غده سرطانی را معالجه خواهد کرد گفت که جریان انحرافی با فرافکنی و فرار به جلو به سرنوشت فتنه‌گران دچار خواهد شد. 

* گفت‌وگو از مهدی مشکینی 

افشاگری پدر داماد احمدی نژاد


وی تاکید کرد: «کار این جریان به یکی دو سال نمی‌رسد چرا که نه از سوی مردم به آنها اقبال می‌شود، نه از سوی حاکمیت و نه از سوی نخبگان بنابراین بی خودی زور می‌زنند. کار آنها تمام است، افکارسنجی‌ها هم همین را می‌گویند.»
پدر داماد محمود احمدی نژاد و عضو ارشد ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در سال 84، با تاکید بر منحرف بودن جریانی که این روزها از سوی دیگر اصولگرایان، جریان انحرافی نامیده می‌شود، گفت: «مطمئن باشید که این جریان یک جریان انحرافی است که با تدبیر حضرت آقا و بصیرت مردم و نخبگان، سرکوب شده و به نظر من کارشان تمام است و هر چه قدر هم که ظرف چند روز گذشته رنگ عوض کردند و مصاحبه‌هایی به طرفداری ظاهری از ولایت فقیه انجام دادند ثمر نداشته و آنها شناخته شده‌اند.»

احمد خورشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار «فرارو» پیرامون ماهیت جریان موسوم به انحرافی اصولگریان گفت: «در هر مرحله‌ای از مراحل انقلاب بحث انحراف وجود داشته و تا آخر هم وجود خواهد بود.»

وی افزود: «همیشه انحراف از یک جریان حق به وجود می‌آید به این معنا که وقتی عده ای در درون یک جریانی نفوذ می‌کنند و می‌خواهند آن را به چپ و راست ببرند، می‌گویند که انحراف به وجود آمده است. این مساله در جریان اصولگرایی هم وجود داشته و دارد و خواهد داشت.»

این حامی سابق دولت با بیان اینکه در چند ماه گذشته علایم انحراف دیده شده، گفت: «مطمئن باشید که این جریان یک جریان انحرافی است که با تدبیر حضرت آقا و بصیرت مردم و نخبگان، سرکوب شده و به نظر من کارشان تمام است و هر چه قدر هم که ظرف چند روز گذشته رنگ عوض کردند و مصاحبه‌هایی به طرفداری ظاهری از ولایت فقیه انجام دادند ثمر نداشته و آنها شناخته شده‌اند.»

خورشیدی با تاکید بر اینکه کار این جریان تمام شده است، گفت: «هرچند که این جریان در آینده ممکن است دنبال مجلس، ریاست جمهوری و شوراها باشند ولی یقین بدانید که موفق نخواهند شد.»

این عضو ارشد ستاد انتخاباتی محمود احمدی‌نژاد در سال 84، پا گذاشتن روی ولی فعلی و نوید دادن به ظهور امام زمان که زمان ظهورش را کسی نمی‌داند را از جمله عقاید جریان موسوم به انحرافی نامید و گفت: «اینها را همان آقایی که می‌گوید قرن بیست و یکم قرن ظهور است و برای ظهور امام زمان وقت تعیین می‌کند، می‌گوید. اینها بر خلاف روایات و احادیث مسلم است.»

وی با اشاره به بازداشت تعدادی از افرادی که گفته می‌شود از اعضای اصلی این جریان هستند، گفت: «این افراد مطالب زیادی را گفته‌اند. مدیر این جریان هم مشخص است که کیست. مطمئن باشید که با اینها برخورد خواهد شد چرا که عدم برخورد با اینها مساوی است با انحراف از انقلاب.»

پدر داماد محمود احمدی‌نژاد در این باره که گفته می‌شود شخصی به نام عباس غفاری که متهم به جن گیری است با برخی از نزدیکان رئیس جمهور در ارتباط بوده‌ است، گفت: «بعید می‌دانم که این شخص با شخص آقای احمدی نژاد ارتباط داشته باشد ولی ایشان اعتراف زیادی کرده و ارتباطش هم با همان کسی که شما می‌شناسید.»

خورشیدی اضافه کرد: «باید مرز بندی کنیم و درباره آقای احمدی‌نژاد پیش از آقا قضاوت نکنیم.»

وی تاکید کرد: «کار این جریان به یکی دو سال نمی‌رسد چرا که نه از سوی مردم به آنها اقبال می‌شود، نه از سوی حاکمیت و نه از سوی نخبگان بنابراین بی خودی زور می‌زنند. کار آنها تمام است، افکارسنجی‌ها هم همین را می‌گویند.»

خورشیدی در پایان توضیح داد: «آن گونه که در اخبار و روایات آمده است و عقل سلیم می‌گوید زمان ظهور امام زمان را حتی خود امام هم نمی‌داند و می‌فرماید دعا کنید که ظهور نزدیک شود. بنابراین این ادعا، انحراف محض است.»

وی ادامه داد: «متاسفانه این آقایان ول کن این حرف‌ها نیستند و می‌خواهند دنبالش را بگیرند و یک مشکل اساسی درست کنند. خوشبختانه خدا کمک کرد تا قبل ایجاد مشکل، موضوع حل شد. من طی مصاحبه‌های دیگری، در این باره مفصل سخن خواهم گفت.»

رهبر انقلاب در دومین نشست اندیشه‌های راهبردی تاکید کردند:

رهبر انقلاب در دومین نشست اندیشه‌های راهبردی تاکید کردند:
کشف نظریات اسلامی ناب در باب عدالت به دور از التقاط/ کارهای زیادی در زمینه عدالت شده اما راضی کننده نیست

 دومین نشست اندیشه های راهبردی در جمهوری اسلامی، صبح امروز با "موضوع عدالت " و با هم اندیشی و تبادل نظر رهبر معظم انقلاب و دهها نفر از اندیشمندان، متفکران، استادان و محققان دانشگاهی و حوزوی برگزار شد.

 
به گزارش رجانیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، در این نشست 4 ساعته، ابتدا 10 نفر از صاحبنظران و نخبگان در دو بخش نظری و کاربردی دیدگاههای خود را درباره "مبانی، مفاهیم، ابعاد، کارکردها و ضرورتهای عدالت " بیان کردند. 
 
اولین نشست اندیشه های راهبردی در جمهوری اسلامی، آذر ماه سال گذشته با موضوع الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت برگزار شده بود. 
 
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در این هم اندیشی راهبردی، با تأکید بر ضرورت تلاش جدی و تضارب آرای اندیشمندان و متفکران برای دستیابی به نظریه اسلامی ناب در باب عدالت، کارهای انجام شده برای تحقق عدالت اجتماعی را در سه دهه اخیر خوب ارزیابی کردند اما افزودند: وضع فعلی، مطلقاً راضی کننده نیست چرا که نظام اسلامی به دنبال اجرای حداکثر عدالت و تحقق کامل عدالت به مفهوم یک ارزش مطلق و همگانی است. 
 
ایشان، مطالب مطرح شده در این هم اندیشی را پرمغز و مفید دانستند و خاطرنشان کردند: نشست امروز، تنها یک آغاز بود و امیدواریم مبحث عدالت با استفاده از ظرفیت گسترده صاحبنظران سراسر کشور، به گفتمانی نخبگانی تبدیل شود و با استمرار و پیگیری شایسته، به سرانجامی مبارک برسد. 
 
ایشان، عدالت را دغدغه همیشگی بشر دانستند و با اشاره به ورود متفکران و اندیشمندان تاریخ بشر به این مقوله خاطرنشان کردند بررسی دقیق نشان می دهد که با وجود نظریه پردازی های مختلف اندیشمندان در مبحث عدالت، نقش ادیان الهی در این مقوله، بی نظیر و استثنایی بوده است. 
 

 
رهبر انقلاب اسلامی، با استناد به قرآن مجید، عدالت را هدف اصلی ادیان برشمردند و افزودند: عدالت، هدف نظام سازی اجتماعی ادیان و حرکت بشر در چارچوب دین بوده است و این اهتمام جدی به عدالت، در هیچ مکتب بشری یافت نمی شود. 
 
حضرت آیت الله خامنه ای در تبیین بیشتر تفاوت عدالت در "نگاه ادیان و مکاتب بشری " خاطرنشان کردند: انبیاء علاوه بر تبیین عدالت، برای تحقق آن، عملاً با طاغوتها و ستمگران وارد پیکار می شدند و در معارضه ظالم و مظلوم، همیشه در جبهه مظلومان بوده اند اما نظریه پردازان فقط در حد حرف و کلام به "عدالت " پرداخته اند. 
 
ایشان، اعتقاد همه ادیان الهی به منتهی شدن تاریخ بشر به دوران مبتنی بر عدل را سومین "تفاوت "عدالت " در ادیان الهی و مکاتب بشری " دانستند و افزودند: ادیان الهی در نگاه به مبدأ خلقت هستی و بشر - در مسیر حرکت تاریخی ملتها و در تبیین پایان این مسیر یعنی معاد، همواره بر عنصر عدالت تأکید کرده اند که این مسئله ای استثنایی و بی نظیر است. 
 
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: براساس همین نگاه دینی بود که "عدالت " در انقلاب اسلامی نیز از همان آغاز، جایگاهی بی نظیر یافت و در شعارهای ملت - قانون اساسی - سخنان و دیدگاههای امام خمینی (رض) و دورانهای مختلف حیات سی و دو ساله جمهوری اسلامی، به عنوان یک ارزش مطلق مورد تأکید قرار گرفت. 
 

 
رهبر انقلاب اسلامی، عدالت را سرلوحه دغدغه های همیشگی نظام اسلامی دانستند و با اشاره به کارهای فراوان و گسترده ای که پس از انقلاب برای تحقق عدالت اجتماعی انجام شده افزودند: این کارهای خوب، راضی کننده نیست چرا که ما براساس نگاه اسلامی، تحقق کامل عدالت و محو هرگونه ظلم را هدف قرار داده ایم که برای پر کردن فاصله وسیع وضع موجود و تحقق عدالت اجتماعی، باید تلاش مستمر، جدی و همه جانبه انجام داد. 
 
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به توجه امروز نظام اسلامی برای دستیابی به نظریه اسلامی ناب در مقوله عدالت افزودند: تا امروز نیز شناخت و تعاریف اجمالی از عدالت وجود داشته است اما باید تلاش کنیم عدالت به گفتمانی زنده و همیشه حاضر در صحنه های مختلف کشور تبدیل شود و در میان نخبگان - مسئولان - مردم و بخصوص نسل جوان همواره به عنوان یک مسئله اصلی مطرح باشد.
 
ایشان در تبیین بیشتر اهداف برگزاری نشست اندیشه های راهبردی درباره عدالت افزودند: برای کاهش فاصله کنونی تا تحقق حداکثری عدالت، باید به روشها و راهکارهای جدید و مؤثر دست پیدا کنیم که این مسئله نیز به هم اندیشی متفکران نیاز دارد. 
 

 
رهبر انقلاب اسلامی دوران آزمون و خطا را در مقوله عدالت، دورانی سپری شده دانستند و تأکید کردند: در سه دهه اخیر در موارد زیادی، در باب عدالت بصورت آزمون و خطا عمل کرده ایم اما از این پس باید، براساس تعاریف و روشهای متقن حرکت کنیم. 
 
رهبر انقلاب اسلامی، حرکت کشور در مسیر پیشرفتهای سریع و جهشی را یکی دیگر از عوامل ضرورت توجه بیشتر به مقوله عدالت برشمردند و افزودند: ادامه این حرکت پرشتاب، نیازمند تصمیم گیریهای بزرگ است و اگر در این تصمیم گیریها از عنصر عدالت و "ارتباط عدالت و پیشرفت " غفلت شود، خسارات فراوانی به بار خواهد آمد. 
 
ایشان در ادامه سخنانشان با تمرکز بر مبحث نظری عدالت، افزودند: هدف ما رسیدن به نظریه اسلامی ناب و خالص در باب عدالت است که برای دستیابی به این هدف بسیار مهم، باید با نگاه متجددانه و نوآورانه، به منابع اسلامی رجوع کنیم و با استفاده از متدها و فنون خاص این کار، نظریه اسلامی خالص را در مقوله عدالت استخراج کنیم. 
 
ایشان در همین زمینه تأکید کردند: در دستیابی به نظریه اسلامی عدالت باید از التقاط و هرگونه مونتاژ نظریه های دیگر بشدت پرهیز کرد و با مراجعه به منابع اصیل اسلامی، این نظریه را استخراج نمود. 
 
حضرت آیت الله خامنه ای، تعریف عدالت را در هر مکتب مبتنی بر پایه های هستی شناسی آن مکتب دانستند و افزودند: به همین علت نباید در شناخت نظریه اسلامی عدالت، از مکاتب دیگر، استفاده کرد. 
 
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تفاوت عمیق نگاه اسلام و مکاتب بشری به عدالت افزودند: عدالت در اسلام، ناشی از حق است و عدالت ورزی یک وظیفه الهی محسوب می شود در حالیکه در مکاتب بشری، این نگاه وجود ندارد. 
 
رهبر انقلاب اسلامی، تعدد و تضارب آرا را نیازی واقعی در روند دستیابی به نظریه اسلامی ناب در باب عدالت دانستند و افزودند: نباید کسی تصور کند که در این مقوله، با نوعی پیش داوری می خواهیم به برداشتی که در ذهنمان است برسیم بلکه باید تلاش کنیم در پرتو تضارب آرا و نشاط علمی، به آنچه حق و صحیح است دست یابیم. 
 
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: حتی پس از دستیابی به نظریه اسلامی خالص درباب عدالت، تضارب آرا در این زمینه باید همواره ادامه داشته باشد. 
 
ایشان افزودند: در این مقطع در واقع باید تلاش کرد به یک جمع بندی قوی - متقن، مستدل و منسجم در باب عدالت دست یافت تا برنامه های درازمدت با اتکاء به آنها تدوین شود. 
 
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: پس از این جمع بندی نیز باید پژوهشهای جدیدی بویژه در مباحث کاربردی و روشهای اجرای نظریه صورت گیرد که در این زمینه می توانیم از تجربیات مفید دیگران نیز استفاده کنیم. 
 

 
حضرت آیت الله خامنه ای، ایجاد رشته عدالت پژوهی در حوزه و دانشگاه را، نوعی سرمایه گذاری مفید برای ایجاد و تقویت گفتمان عدالت و تربیت نیروهای توانمند دانستند و افزودند: یکی دیگر از کارهای مهم نظری، یافتن شاخص برای اندازه گیری میزان تحقق عدالت اجتماعی است. 
 
ایشان خاطرنشان کردند: برخی شاخص های مطرح در نظریه های غربی در شرایط خاص قابل استفاده است اما بسیاری از آنها ناقص و یا کلاً غلط است بنابراین باید شاخص هایی مستقل برای تحقق عدالت از دیدگاه اسلام تعریف شود. 
 
رهبر انقلاب اسلامی، توجه مجلس و شورای نگهبان را به مقوله عدالت در هر نوع قانون گذاری، از کارهای ضروری برشمردند و افزودند: در عرصه عمل باید برای اجرای عدالت اجتماعی کارهای فراوان انجام شود. 
 
حضرت آیت الله خامنه ای در پایان سخنانشان، اعتقاد به مبدأ و معاد را در مسئله عدالت، دارای نقشی اساسی خواندند و افزودند: اعتقاد به معاد، و باور داشتن تجسم اعمال در قیامت، موجب نیرو و نشاط عدالت خواهانه می شود و در واقع نمی توان در جامعه ای که اعتقاد به مبدأ و معاد وجود ندارد، عدالت حقیقی را مستقر کرد. 
 
ایشان، تلاش هر فرد برای اجرای عدالت درباره خود را نکته مهم دیگری در مقوله عدالت خواندند و افزودند: نگاه عادلانه هر فرد به خود، موجب دوری از گناه و ایجاد حالت خضوع و خشوع در مقابل پروردگار می شود و این مسئله به ایجاد عدالت اجتماعی نیز کمک می کند. 
 
اولین سخنران این نشست راهبردی در بخش دیدگاههای نظری، دکتر حسین عیوض لو، استادیار دانشگاه امام صادق (ع) بود. دکتر عیوض لو با ارائه دیدگاههای خود درباره "مفاهیم و معیارهای عدالت اجتماعی و اقتصادی در چارچوب الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت " گفت: عدالت اجتماعی به معنای آن است که هرکس در جامعه بتواند پاداش متناسب با شایستگی ها و تلاش خود را دریافت کند. 
 
این استاد دانشگاه حق برخورداری برابر از منابع و ثروتهای عمومی - سهم بری براساس میزان مشارکت در تولید و قرار گرفتن اموال در موضع صحیح را معیارها و قواعد عدالت از دیدگاه اسلام خواند. 
 
حجت الاسلام ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، اندیشمند دیگری بود که در دومین نشست اندیشه های راهبردی به تشریح ابعاد عدالت به عنوان "یک سند، قاعده، رویکرد و گفتمان عام در کشف و اجرای احکام اسلام " پرداخت. 
 
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: با عدالت نمی توان کژدار و مریز برخورد کرد بلکه باید با این مفهوم بنیادی، برخوردی روشمند انجام داد تا به یک گفتمان عام تبدیل شود. 
 
حجت الاسلام علیدوست، عدالت را یک قاعده در فقه دانست و افزود: در فهم دلایل و استنباط احکام، باید عدالت را به عنوان یک رویکرد مورد توجه قرار داد و در اجرای احکام نیز، عدالت را، گفتمان حاکم بر رفتار و گفتار مسئولان و کارگزاران قرار داد. 
 
سومین سخنران دومین نشست اندیشه های راهبردی، دکتر فهیمه فرهمندپور استادیار دانشگاه تهران بود. دکتر فرهمندپور تحت عنوان "اقتضائات و ملاحظات عدالت جنسیتی با رویکرد دینی " گفت: عدالت را نباید تقسیم کمّی فرصتها و مشاغل در نظر گرفت بلکه در برداشت صحیح از عدالت، تفاوتهای طبیعی زن و مرد پذیرفته می شود. 
 
وی افزود: برای ایجاد عدالت بویژه در مشاغل تخصصی باید شایسته سالاری مورد توجه کامل قرار گیرد و در الگوی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی تجدید نظر شود. 
 
ایجاد عرصه هایی غیر از ورود به دانشگاه برای تأمین نیازهای روانی، علمی و شخصیتی زنان و دختران از دیگر پیشنهادهای خانم فرهمند پور بود. 
 
 
 
حجت الاسلام سیدعباس نبوی، مدرس حوزه و دانشگاه به عنوان سخنران بعدی، با اشاره به فرمان و امر مکرر پروردگار در قرآن کریم برای اقامه عدل و قسط گفت: باید ضمن نظریه پردازی در مقوله عدالت، شاخص های قابل اندازه گیری نیز ارائه داد. 
 
حجت الاسلام نبوی، برابری در فرصتها، رشد ظرفیتها و بکارگیری توانمندیها را سه شاخص مهم عدالت اجتماعی دانست و افزود: باید عدالت اجتماعی را به عنوان بنیان قواعد اجتماعی، راهبرد اصلی "برنامه های توسعه " - و مبنای رشد فرهنگ عمومی مورد توجه قرار داد که متأسفانه نهادهای متولی فرهنگ عمومی به این مسئله کم توجه اند و رهبری و جنبش دانشجویی پیگیر مقوله عدالت اجتماعی هستند. 
 
این مدرس حوزه و دانشگاه تأکید کرد: در الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت، عدالت اجتماعی، "کلان راهبردی " است که باید در همه عرصه ها مورد توجه کامل قرار گیرد. 
 
پنجمین سخنران هم اندیشی امروز نخبگان و رهبر انقلاب در باب عدالت، دکتر سید محمد میر سِندُسی استادیار دانشگاه امام حسین بود. 
 
دکتر میر سندسی با اشاره به مبانی دو نظریه غالب در بحث عدالت یعنی شایستگی و نیاز گفت: در جمهوری اسلامی باید نظریه ای ترکیبی را پیگیری کنیم که در این نظریه تأمین نیازهای عامه مردم مورد توجه جدی است اما راه برای بهره مندی اشخاص براساس شایستگی و تلاش نیز باز است. 
 
وی با اشاره به نبود نظریه منسجم و روشن درباب مفهوم عدالت در کشور افزود: به همین علت هر مسئولی روی کار می آید، براساس برداشت خود از مفهوم عدالت، عمل می کند که این برداشتهای فردی گاه با یکدیگر متفاوت و حتی در تعارضند. 
 
بخش دوم نشست اندیشه های راهبردی با موضوع عدالت، به مباحث کاربردی اختصاص داشت. در آغاز این بخش، حجت الاسلام سیدعباس موسویان مدرس حوزه و دانشگاه با بررسی "جایگاه عدالت اقتصادی در بانک داری اسلامی " گفت: توزیع منابع بانکی، زمانی عادلانه و در جهت فقرزدایی است که اشتغال زایی و رشد متوازن در تخصیص منابع بانکی مورد توجه قرار گیرد. 
 
دکتر موسویان، تخصیص منابع به طرحهای دارای ارزش افزوده، توزیع متوازن منابع، و توزیع عادلانه سود را از اصول و معیارهای توزیع عادلانه منابع بانکی دانست و گفت: نظام بانکداری باید با کاهش حاشیه سود خود، در جهت سود حقیقی سپرده گذاران متحول شود. 
 
دومین سخنران بخش کاربردی نشست اندیشه های راهبردی، دکتر الیاس نادران دانشیار دانشگاه تهران بود. 
 
وی با ارائه مقاله ای تحت عنوان "عدالت توزیعی و اقتصاد رانتی "، به بررسی مشکلات اقتصادی - اجتماعی پدیده رانت پرداخت. دکتر نادران معتقد است جهت گیریهای عدالت خواهانه پس از پیروزی انقلاب، با وجود فراز و نشیبهای مختلف، در مجموع باعث بهبود توزیع شاخص های درآمدی شده است، اما به علت تداوم ساختارهای اقتصادی مبتنی بر رانت، مشکلات ناشی از این پدیده همچنان ادامه دارد. 
 
"عدالت بین نسلی در بهره برداری از منابع طبیعی " عنوان مقاله سومین سخنران بخش کاربردی نشست امروز یعنی حجت الاسلام سعید فراهانی فرد، استادیار دانشکده علوم اقتصادی بود. 
 
این استاد دانشگاه، تشریع عادلانه مالکیت دولتی و عمومی بر ثروتهای طبیعی - ساز و کار صحیح توزیع اولیه منابع طبیعی و قوانین لازم برای حفاظت از منابع طبیعی را از اصول ایجاد عدالت بین نسلی در بهره برداری از منابع طبیعی دانست و گفت: از دیدگاه اسلام، دولت دارای جایگاهی است که می تواند با نظارت بر چگونگی استفاده از منابع طبیعی، عدالت را در این زمینه پیگیری و محقق کند. 
 
نشست هم اندیشی رهبر انقلاب اسلامی و اندیشمندان و صاحبنظران در باب عدالت با سخنرانی دکتر مجید یاسوری ادامه یافت. وی که دانشیار دانشگاه گیلان است عدالت محیطی را راهکاری برای تحقق توسعه پایدار ملی دانست و گفت: منابع باید میان مناطق مختلف جغرافیایی، متناسب با نیازها و بطور عادلانه توزیع شود تا شکاف اقتصادی - اجتماعی بخشهای گوناگون کشور کاهش یابد و دورنمای زندگی حتی در محرومترین مناطق بهبود یابد. 
 
دهمین و آخرین سخنران دومین نشست اندیشه های راهبردی، دکتر محمد جواد لاریجانی استاد دانشگاه بود. وی با عنوان "وضعیت عدالت و حقوق بشر در سطح بین المللی " به تشریح مبانی عدالت در لیبرالیزم غربی و دین مبین اسلام پرداخت. 
 
بخشی از دومین نشست اندیشه های راهبردی در جمهوری اسلامی به پرسش و پاسخ محققان و اندیشمندان و "نقد و بررسی " دیدگاههای مطرح شده اختصاص داشت. در این بخش استادان و محققانی که به ارائه مقاله پرداخته بودند به سؤالات و نقدهای حاضران پاسخ گفتند. 
 
در آغاز این هم اندیشی دکتر صادق واعظ زاده دبیر این نشست، با اشاره به پیگیری موضوعات نشست اول اندیشه های راهبردی گفت: مقدمات ایجاد مرکزی برای هماهنگی و راهبری تحقیقات مربوط به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت انجام شده است که این مرکز کلیه ظرفیتهای نخبگانی کشور را برای تدوین این الگوی راهبردی فعال خواهد کرد. 
 
دکتر واعظ زاده همچنین با تشریح اهداف دومین نشست اندیشه های راهبردی گفت: تلاش خواهد شد با تکیه بر مطالب ارائه شده و استفاده از همه ظرفیتها "نظریه عدالت " تدوین شود. 
 
در پایان این دیدار نماز جماعت ظهر و عصر به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد. 

گزارش فارس از مفاد نامه اعطای مچوز

مشایی چگونه صاحب دانشگاه شد

خبرگزاری فارس: در حالی مجوز تأسیس یک دانشگاه به اسفندیار رحیم ‌مشایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور اعطا شده که سؤالات و ابهامات فراوانی در این زمینه وجود دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، صبح امروز خبرگزاری فارس از اعطای مجوز تأسیس یک دانشگاه به اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور خبر داد و نوشت که این مجوز از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی اعطا شده است. 

دقایقی بعد حسنی مدیرکل دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم در مصاحبه‌ای با یکی از خبرگزاری‌های کشور اعطای مجوز را تأیید کرد اما حسن غفوری فرد رئیس هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد که اعطای مجوز راه‌اندازی دانشگاه "جامع بین‌المللی ایرانیان " از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام نشده و این موضوع در هیأت نظارت و بررسی شورای عالی پیگیری می‌شود. 

بنابر این گزارش، در حالی که از دهه 70 تأسیس مؤسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی باید بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد، حسن‌غفوری‌فرد رئیس هیأت نظارت و بازرسی شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید می‌کند که آئین‌نامه شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تأسیس مؤسسات غیرانتفاعی تجدیدنظر شده و اختیار اعطای مجوز به موسسات غیردولتی و غیرانتفاعی به وزارت علوم و بهداشت داده شده است و اکنون این وزارتخانه‌ها مستقیماً مجوز صادر می‌کنند. 

البته غفوری‌فرد در قسمتی از گفت‌وگوی خود اعلام می‌کند که تأسیس دانشگاه‌های غیرانتفاعی زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیست و این در حالی است که وی در قسمت دیگری از سخنان خود بیان می کند که تأسیس دانشگاه "جامع بین‌المللی ایرانیان " در هیأت نظارت و بررسی شورای عالی پیگیری می‌شود. 

از سوی دیگر براساس اعلام مسئولان وزارت علوم صاحب امتیاز دانشگاه "جامع بین‌المللی ایرانیان " شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور است در حالی که مشخص نیست چگونه نهادی دولتی می‌تواند صاحب امتیاز مؤسسه‌ای غیردولتی-غیرانتفاعی شود. 

* صدور مجوز تأسیس کلیه رشته‌ها در تمام مقاطع برای دانشگاه مشایی 

همچنین از سوی دیگر در شرایطی که راه‌اندازی هر رشته تحصیلی نیازمند تعداد مشخصی هیأت علمی و تامین امکانات لازم آموزشی و طی زمانی خاص است، وزارت علوم با صدور مجوزی به امضای حسین نادری‌‌منش معاون آموزشی وزارت علوم با راه‌اندازی بلاقید و شرط کلیه رشته‌های تحصیلی در کلیه مقاطع تحصیلی در دانشگاه غیردولتی جامع بین‌المللی ایرانیان موافقت کرده است. 

نادری‌منش در این نامه به شماره (81288/22 به تاریخ 27 بهمن 89) اسفندیار رحیم‌مشایی را با عنوان "رئیس هیأت امنای دانشگاه جامع بین‌المللی ایرانیان " مخاطب قرار داده است. 

بدین ترتیب دانشگاه غیردولتی جامع بین‌المللی ایرانیان در بدو تاسیس خواهد توانست هر رشته تحصیلی حتی در مقطع دکتری را راه‌اندازی و در آن اقدام به پذیرش دانشجو بدون کنکور کند! 

بر اساس ضوابط موجود وزارت علوم، راه‌اندازی رشته تحصیلی در مقطع دکتری حداقل نیازمند 8 سال فعالیت آموزشی در همان رشته و دایر بودن مقاطع تحصیلی قبلی آن رشته (کارشناسی و کارشناسی ارشد) است. 

لازم به توضیح است که راه‌اندازی یک رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد نیازمند حداقل 5 سال فعالیت آموزشی و داشتن دو دوره فارغ‌التحصیل مقطع کارشناسی در همان رشته و داشتن هیأت علمی با مرتبه دانشیاری است. 

همچنین موسسات آموزش عالی برای راه‌اندازی رشته تحصیلی در مقطع دکتری، بایستی حداقل دو دوره فارغ‌التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد همان رشته و هیأت علمی با مرتبه استادی مورد تأیید هیأت ممیزه وزارت علوم باشند.