خبرگزاری فارس: وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: افرادی که آرام و آهسته امواج ماهواره را وارد خانه خود میکنند و بچههایشان را توسط افرادی که خود بویی از تربیت نبردهاند تربیت میکنند، فتنه را به خانه میآورند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمد حسین صفار هرندی متولد سال 1332 در تهران، دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دفاعی است که از سال 1372 در موسسه کیهان مشغول به فعالیت بوده و از سال 84 تا 88 نیز در دولت نهم عهدهدار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود.
صفار هرندی که هم اکنون مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران اسلامی است شب گذشته مهمان برنامه نگاه دو بود که در ابتدا در خصوص فعالیتش در روزنامه کیهان گفت: در حال حاضر در روزنامه کیهان هیچ گونه فعالیتی ندارم. بعد از اینکه از این روزنامه بیرون آمدم فقط از لحاظ دوستانه با افراد حاضر در کیهان در ارتباط هستم. در واقع من قبل از اینکه سمت وزارت را برعهده بگیرم از این روزنامه خارج شدم و دلیل رفتن من از کیهان، وزارت نبود. من در این روزنامه 12 سال فعالیت داشتم و تصور میکنم در این سالها پیمانه فعالیت من در کیهان پر شد.
وی درباره دوران وزارتش در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کارهای ناتمامش در این وزارت خانه گفت: در زندگی کاری انسانها، همه چیز بر وفق مراد نیست. ولی مهم این است که در مسیر درست قرار بگیریم. بدون شک همیشه نسبت کارهای انجام داده ما به نسبت کارهای نکرده و مدنظر کم است.
صفار هرندی با اشاره به ضعفهای فرهنگی دوران وزارتش یادآور شد: دوران وزارت من با فراز و نشیبهای بسیاری همراه بود. البته باید به چیزهایی که در اختیار من نبود هم توجه کرد و نباید انتظار داشت همه چیز بر وفق مراد باشد. حوزه فرهنگی بسیار پیچیده است و وزارتخانه فرهنگ دارای حوزههای متنوعی است. در تعدادی از کشورها مسئولیتهایی که به وزارت فرهنگ و ارشاد داده میشود بین چهار وزارتخانه تقسیم میشود.
* ادغام مجموعهای دیگر به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط شرایط را سخت میکند
وی با بیان اینکه اخیرا شنیدهام که در مجلس تصمیم گرفته شده به همین مجموعه (وزارت ارشاد) هم مجموعههای دیگری اضافه شود، تاکید کرد: از نظر من تلنبار کردن وظایف بسیار زیاد عملا شرایط سختی را ایجاد میکند. البته اصل کار را فعالان بخش فرهنگ که مردم جامعهمان هستند انجام میدهند و فعالیتهای خصوصی در این بخش بیشتر از بخشهای دیگر کشورمان است. اما به هر حال مدیریت، نظارت و حمایت تشکیلات حکومتی باید با حدود اختیاراتش تناسب داشته باشد. گمان میکنم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارت خانههایی است که بار بسیار سنگینی را بر دوش دارد.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ابزارهایی که دشمنان برای کمرنگ کردن اعتقادات اسلامی مردم ایران استفاده میکنند، گفت: دشمنان در مقطعی، به صورت کاملا مستقیم به دین متعرض میشوند و ترویج بیدینی میکنند. این مورد از سادهترین مواردی است که میتوان با آن دفاع کرد. ولی گاهی این بحث پیچیدهتر میشود و دشمنان در لفافه دین به دنبال ترویج بیدینی میآیند. در این زمان حق و باطل با هم مخلوط میشود و آموزهای از باطل با ظاهر حق به پرده کشیده میشود.
وی ادامه داد: دشمن در این مرحله با چهرهای آراسته به میدان میآید که در این زمان شرایط بسیار خطرناک میشود. طبیعتا بزرگترین ابزار دشمن در این میان رسانه است. صدها ماهواره و هزاران شبکه تلوزیونی مصداق این مورد است که بسیاری از آنها به زبان فارسی هم برنامه دارند.
* به مردم حق میدهیم از صدا و سیما شاکی باشند
مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مهمترین دلمشغولی آنها (دشمنان) ضربهزدن به اعتقادات و عزم و اراده مردم است، تصریح کرد: در این زمان حجم کثیری از رفتارها، برخوردها و القائات روی مردم آوار میشود و باید خدا را شکر بکنیم که مردم در برابر این حجم امواج ایستادگی کرده و اعتقاداتشان را حفظ کردهاند.
صفار هرندی افزود: البته ما در این عرصه از دشمن چندان عقب نبودیم. سابقه ملت ما 32 ساله است و سوابق قبل از آن را به هیچ وجه نمیتوانیم به حساب بیاوریم؛ چرا که با انقلاب ریلگذاری جدیدی کردیم، بنابراین تاریخ خود را در زمینه فرهنگ در همین سالها میبینیم. البته از لحاظ مضامین فرهنگ سابقهای چند هزار ساله داریم و حضور چهرههای فرهیخته در طول تاریخ از افتخارات ما محسوب میشود ولی فرهنگ معاصر مانند رادیو، تلویزیون و سینما به این سالها محدود میشود. دنیا در بعضی از این هنرها پشتوانه چند صد ساله دارد. پر کردن این شکاف عمیق و فاصله چند صد ساله آسان نیست.
وی در مورد شبکههای داخلی گفت: تعداد کانالهای تلویزیونی که متکی به فرآوردههای داخلی است نشان دهنده این است که در کشور همه مشغول فعالیت در این زمینه هستند. البته به مردم حق میدهیم در این زمینه شاکی باشند. افرادی که خواهان تنوع بیشتر هستند و همچنین افرادی که خواستار نگرش ارزشی قویتر هستند هر دو حق دارند از تلوزیون ابراز نارضایتی کنند. ولی ابزارهای اصلی در اختیار دیگران است. برای مثال عمده "هاست "های اینترنت در خارج از کشور است که امیدوارم روزی توانایی این را داشته باشیم خودمان حوزه وسیعی از تکنیک را به استخدام بگیریم.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: البته این مسئله چندان هم دور از ذهن نیست. همانطور که میتوانیم به مدار زمین ماهواره بفرستیم مطمئنا در این زمینه روز به روز پیشرفت بیشتری کرده و روزی میرسد که ماهوارههای ایرانی در مدار زمین تلالو خواهند داشت و به شبکههای زمینی سرویس میدهند. بنابراین بخشی از مشکلات به سختافزارها مربوط میشود. البته بخشی دیگر هم به نرمافزار برمیگردد و به تولیدات هنری ما مربوط میشود.
* ماهواره فتنه را وارد خانهها میکند
صفارهرندی با بیان اینکه برنامههای ما باید به قدری جاذبه داشته باشد که بینندگان در زمان انتخاب برنامههای ما را ترجیح داده و پای تلویزیون وطنی بنشینند، به تولیدات داخلی اشاره و تصریح کرد: ما این توانایی را داریم که مردم را پای تلویزیون میخکوب کنیم. البته هدف ما صرفا برنامههای طنز و تفریحی نیست. در بعضی از مواقع میتوان معرفتی را به مردم القا کرد و شک ندارم که مردم استقبال میکنند. در این شرایط زمانی که برنامه نقد این سریال هم پخش میشود مردم استقبال کرده و برای مثال از تاریخ کشورمان اطلاعات بیشتری کسب میکنند.
وی در ادامه و در پاسخ به این سئوال که "در این شرایط وظیفه مردم چیست؟ " تصریح کرد: ما نمیتوانیم برای مردم تعیین تکلیف کنیم. خوشبختانه آنچه که در بین مردم میگذرد به سمت اعتلا است. اما درست این است که مصلحین جامعه هرچند وقت یکبار به مردم تلنگر بزنند و به آنها یادآوری کنند که توقف در بین خوشیها از پیشرفت آنها جلوگیری میکند. البته مردم هم باید عزمشان را جزم کرده و درخواست بهتر زیستن را داشته باشند. همانطور که مردم انتظار دارند کالاهای خوراکی استاندارد و ایزوله باشد باید در بخش فرهنگی هم به دنبال این استانداردها و ایزوها باشند. ما باید آینده فرزندانمان را در نظر بگیریم و از تحریک سرکشیها و طغیانها بپرهیزیم.
مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: افرادی که آرام و آهسته امواج ماهواره را وارد خانه خود میکنند و بچههایشان را توسط افرادی که خود بویی از تربیت نبردهاند تربیت میکنند، فتنه را به خانه میآورند. البته مردم در چهارچوب قانون مختار هستند ولی ما میتوانیم همه را به خیر و خوشی دعوت بکنیم. باید به عاقبت کاری که میکنیم بیندیشیم تا پشیمان نشویم.
صفار هرندی در بخش دیگری از سخنان خود در مورد ویژگیهای مکتب امام خمینی (ره ) که باعث گذر انسان از میان امواج فتنه شد، گفت: مکتب امام مکتب اسلام است. هنر امام غباروبی یافتههای اعتقادی مردم بود. وی چهره واقعی اسلام را به مردم نشان داد و این زیباییها به گونهای بود که دلها را تسخیر کرد. میتوان گفت مجموعه آموزههای فکری، اخلاقی و عملی امام که شامل گفتهها و نوشتههای امام، هدایتهای عملی ایشان و یا صیغه فردی است مکتب امام را تشکیل میدهد.
*تحولات اخیر تعدادی از کشورهای اسلامی نشاندهنده این است که بسیاری آرزوی شرایط ما را دارند
وی امام خمینی (ره) را دستپرورده مکتب امام صادق و پیغمبر دانست که همه معارف اهل بیت پشتوانه آن است و ادامه داد: اینها توانایی ساماندهی انقلاب و برپایی نظامی را داشته است که اگرچه ما به طور ناقص به آن عمل کردیم ولی در حال حاضر این نظام برای افراد بسیاری به آرزو تبدیل شده است. هیجانی که در ماههای اخیر در تعدادی از کشورهای اسلامی ایجاد شده نشان دهنده این است که افراد بسیاری آرزوی همین شرایط ما را دارند.
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: بحث عقلانیت، معنویت و عدالت سه مقولهای است که امام در مکتب خود به آن توجه بسیاری داشته است. تصور میکنم امام علاوه بر "قله نمایی " در بزنگاههای درگیری این نکات اساسی را نشان بدهند. آنجایی که امام فرمودند " اگر به نام عقلانیت به جنگ ارزشهای مقبول اعتقادی مردم بروید انحراف ایجاد کردید و اگر به نام معنویت دین را سیاستزدایی کردید هم انحراف کردید. " در این میان افرادی عنوان میکنند که ما در سیاستگذاری خود فقط عقلی برخورد کردیم. عدهای هم معتقدند غرق در معنا شدند و برای معنویت ارزش قائلند. عدهای هم معتقدند هر دو را در دستور کار خود دارند. به فرض این طور باشد. در جامعهای که فردی سر گرسنه به بالین میگذارد و در گوشه دیگر آن فردی شکمپروری میکند دیگر تاکید بر عقلانیت و معنویت چه فایدهای دارد؟ در اینجا عدالت باید تمام کننده دو وجه ضروری باشد. بزنگاههای درگیری جامعه سالم را میسازد.
* هدف عرفانهای کاذب دور کردن مردم از حقیقت است
صفار هرندی با اشاره به تفاوت عرفان حضرت امام با عرفانهای دیگر خاطرنشان کرد: عرفان در دهههای اخیر به کلمهای دستمالی شده تبدیل شده که خوراکهای بدلی به نام عرفان از هند و آمریکای لاتین را دربر گرفته. البته زادگاه عرفان به واسطه تعدد ادیان کشور هند است. افرادی که در هند ریاضت کشیده و به واسطه این ریاضت تواناییهایی را هم به دست میآوردند زمانیکه هیچ ارتباطی با خالق هستی ندارند این تواناییشان ابتر است. بارها شنیده شده مرتاضی با چشمان خود قطاری را متوقف میکند. شاید این مسائل صحت داشته باشد. اما آیا انسان برا ی متوقف شدن قطار ساخته شده با هدف ساخت زمانه خود ساخته شده؟ اگر این چشمان بصیرت داشته باشد میتواند آیندهنگری کرده و آیندهای بزرگ را رغم بزند و یا حوادث سخت را پیشبینی و جلوگیری بکند.
وی ادامه داد: عرفانهای کاذب آرامش شخصی به افراد میدهند. این عرفانها افراد را با یک دنیایی آرام آشنا میکند که در آن فرد لبریز از فهم و شناخت میشود. در این عرفانهای کاذب فرد دچار خلسه تخمیری میشود. افرادی که به این عرفانها متوسل میشوند غالبا سر از مواد مخدر در میآورند. عرفانی که به مواد مخدر، هیجانات و موسیقیهای حرام تکیه کند عرفان نیست. عرفان معرفت خداوندی و پیوند انسان با مبدا هستی است. در این ارتباط انسان بزرگ میشود و قدرت پیدا میکند. این جایگاه به عرفانهای مبتذل هندی و آمریکای لاتین هیچ ربطی ندارد. خوشبختانه جلوی انتشار این کتابها که در غالب رمان و کتاب افزایش توانایی روحی وارد کشور میشد گرفته شد. وقتی فردی روح را قبول ندراد چگونه میخواهد توانایی روحی کسب کند. این بحث انحراف بزرگی است که جوامعه جهان سومی مشغول به آن شده که هدف آن دور کردن مردم از حقیقت است.
* نباید به واسطه گناهان فردی به او تهمت زد
وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اوج تعالی عرفان امام خمینی (ره) گفت: عرفان امام عرفانی است که در اوج تعالی روح قرار دارد. امام کاملا خود را روی زمین میبیند و برای حل مشکلات مردم تلاش میکند. عرفان واقعی همان چیزی است که کودکی 12 ساله برای حفظ خاک ملتش خود را زیر تانک میاندازد. در واقع عرفان خالص را میتوان در حسین فهمیده دید.
صفارهرندی با اشاره به حفظ و تکریم اخلاق در سیاست یادآور شد: همیشه انقلابیون به عناون آسیب "عمل زدگی " را در کنار خود داشتهاند. زمانیکه فردی فعالیت انقلابی میکند فراموش میکند جوانب آن را ببیند. این عمل زدگی در میان انقلابیون مکاتب مارکسیستی و سوسیالیستی بیش از هر چیز دیده میشود. این افراد در دروه خود باعث به وجود آمدن پدیدههای بسیاری شدند که یکی از آنها زیر پا گذاشتن اخلاق به پای انقلابیگری بود. این افراد حتی در زندگی، تشکیلاتی به نام خانواده نمیشناختند و معتقد بودند همه افراد در یک خانواده میتوانند هر لذت حیوانی را از هم ببرند و این امر باعث تعالی حرکت انقلابی میشود.
وی افزود: نتیجه این عقاید باعث بالا گرفتن شورش علیه انقلابیها شد. یک وجهی هم ممکن است در انقلابی مسلمان هم دیده شود. این افراد تصور میکنند که برای رسیدن به مقصود از هر راهی میتوان استفاده کرد درحالی که انقلابی نمیتواند از دایره تقوا جدا شود و بگوید چون در حال مبارزه با فاسدان و رانتخواران هستم دروغی هم بر علیه آنها بگویم. فرد حق ندارد دروغ بگوید و مثلا عنوان کند فلان برج برای فلان کس است. شاید فرد مذکور گناهانی هم داشته باشد ولی نمیتوان هر چیزی را به او نسبت داد.
مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پایان درخصوص شناخت حق و باطل از هم گفت: ما مامور شناخت حق و باطل هستیم. در غیر این صورت تکلیف خود را نمیفهمیم. بعضیها حق و باطل را از روی اشخاص میشناسند. اشخاص باید به محک حق و باطل بخورند. اینکه در زمانه ما فردی را بت کرده و او را مصداق حق میکنیم و هر عملی را با آن فرد میسنجیم. این کار غلط است. حق آن چیزی است که معطوف به خداست. حقی که به خدا وصل نشود حق نیست. طبیعی است هر آنچه در مقابل آن است باطل است.
سلام دوست گلم
مطالبت زیبا و خواندنیه...
یه سر به منم بزن و بهم امتیاز بده.باشه؟؟؟
امتیاز دادی خبرم کن...
ولی انصافا حتما امتیاز بدیا...
منتظـــــرتم....