9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

وعده 50 میلیارد دلاری عربستان برای سرنگونی نظام بشار اسد

کارشناس سعودی مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو فارس خبر داد:
وعده 50 میلیارد دلاری عربستان برای سرنگونی نظام بشار اسد

خبرگزاری فارس: کارشناس سعودی مسائل خاورمیانه با اشاره به اختلاف نظر ترکیه و عربستان در خصوص نحوه برخورد با سوریه از وعده کمک 50 میلیارد دلاری ریاض برای حمله نظامی علیه دمشق خبر داد.

"حمزه الحسن " در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس با اشاره به سفر عبدالله گل به ریاض درباره اهداف این سفر گفت: این سفر محدود به توسعه مناسبات آنکارا و ریاض نیست. یکی از اهداف مهم آن بحث تحولات داخلی سوریه است. پیشتر سیاست ترکیه در قبال تحولات سوریه خیلی تندتر از عربستان بود. به همین دلیل، ریاض از این واهمه دارد که آنکارا جایگزین ریاض در حمایت از اهل تسنن در جهان اسلام شود. یعنی ایفای نقش ترکیه در تحولات منطقه اساسا به ضرر ریاض است. بنابراین، نگاه عربستان به نقش ترکیه درباره تحولات سوریه یک نگاه آمیخته با ترس است، هرچند که آنکارا در چارچوب طرح‌های ریاض در خصوص تحولات سوریه گام بردارد. 


* حکومت بشار اسد پایگاه اجتماعی محکمی در سوریه دارد 

این کارشناس سعودی افزود: سفر عبدالله گل با هدف هماهنگی سیاست‌های آنکارا - ریاض در قبال تحولات سوریه صورت گرفته است اکنون دیدگاه جدیدی مطرح شده است که می‌گوید نظام سوریه را نمی‌توان از طریق دخالت نظامی خارجی سرنگون ساخت و هیچ انقلاب مسلحانه‌ای در این کشور به پیروزی نخواهد رسید. چرا که حکومت بشار اسد از لحاظ پایگاه مردمی جایگاه مستحکمی در سوریه دارد. مسئله دیگر، فشارهای سیاسی و تحریم‌های اقتصادی است که عربستان سعودی، کشورهای غربی و اتحادیه اروپا به اعمال آنها اقدام کرده‌است. در اینجا باید گفت که این فشارها و تحریم‌ها نمی‌توانند نظام دمشق را تضعیف کنند. اکنون تنها گزینه‌ای که باقی مانده پذیرفتن انجام تدریجی اصلاحات سیاسی در سوریه است. 


*توافق برای مشارکت معارضان در نظام بشار اسد 

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه ترکیه به دمشق گفت: در جریان سفر داوود اوغلو به سوریه توافقی به عمل آمد، مبنی بر اینکه معارضان این کشور به نحوی در ساختار حکومتی دمشق مشارکت پیدا کند. این توافق بدان معناست که با اقدامات مشخصی بحران داخلی سوریه سامان پیدا خواهد کرد و دولت بشار اسد نیز با این اقدامات موافقت کرده است. عبدالله گل برای همین به ریاض سفر کرده تا مقامات عربستان را نسبت به این موضوع آگاه سازد. 

*عربستان به سوریه به دیده تضعیف جایگاه این کشور در منطقه می‌نگرد 

این کارشناس مسائل سیاسی خاورمیانه تصریح کرد:‌طبیعی است عربستان با باقی ماندن حکومت بشار اسد موافقت نخواهد کرد. در حقیقت ریاض خواستار انجام اصلاحات سیاسی در سوریه نیست اصلا مسئله حقوق بشر، دموکراسی و آزادی برای عربستان مهم نیست. این کشور خواستار سرنگونی نظام سوریه است. چرا که وجود این نظام را به ضرر خود می‌داند. چنین نظامی با همپیمانان قدرتمندی همچون ایران، مقاومت و محور ضد سازش که در منطقه دارد، باعث تضعیف جایگاه عربستان در خاورمیانه می‌شود. بنابراین اگر نظام سوریه سرنگون شود این ائتلاف در منطقه شکسته می‌شود و این به سود عربستان است. 


*کمک 50 میلیارد دلاری ریاض برای حمله به سوریه 

وی افزود: نماینده روسیه در ناتو گفته است که عربستان آمادگی خود را برای اعطای 50 میلیارد دلار برای انجام هرگونه عملیات نظامی علیه سوریه اعلام کرده است. با توجه به شرایط موجود بعید به نظر می‌رسد که ریاض با انجام اصلاحات سیاسی و باقی ماندن حکومت بشار اسد در سوریه موافقت کند. 


*اهداف سفر گل به ریاض 

این کارشناس مسائل خاورمیانه یکی از اهداف دیگر سفر عبدالله گل به ریاض را آرام کردن فضای سیاسی بین ترکیه و ریاض دانست و گفت: آنکارا درصدد گرفتن جایگاه عربستان در تحولات منطقه نیست بلکه می‌خواهد طرح سیاسی جدید پایان دادن به بحران داخلی سوریه را به اطلاع مقامات ریاض برساند و با آنان هماهنگی‌های لازم در این خصوص را به عمل آورد. همانطوری که گفتم این طرح بر اساس انجام اصلاحات سیاسی، مشارکت مخالفان در حکومت ، پایان دادن به خشونت‌ها و استفاده ترکیه از نفوذ خود بر روی مخالفان دمشق است تا آنها را به سمت و سوی راه‌حل‌های مشخص سیاسی مثل اصلاح قانون انتخابات، تشکیل احزاب سیاسی ، افزایش آزادی ها و سایر اصلاحات سیاسی و اجتماعی هدایت کند. 


*طرح اصلاحات سیاسی در دستور کار 

این کارشناس سعودی تصریح کرد: معنای این طرح آن است که پروژه سرنگون نظام سوریه به کناری گذاشته شده و طرح انجام اصلاحات سیاسی در دستور کار قرار گرفته است. بر اساس این طرح نظام سوریه به اصلاحات سیاسی مبادرت و با معارضان دمشق همزیستی خواهد کرد. 


*اختلاف نظر ترکیه و عربستان در قبال تحولات سوریه 

حمزه الحسن در پایان گفت: در شرایط کنونی ترکیه و عربستان دو دیدگاه متفاوت در خصوص برخورد با تحولات داخلی سوریه دارند. ریاض خواهان انجام عملیات نظامی ناتو علیه دمشق است و ترکیه می‌داند که سرنگونی حکومت بشار اسد نزدیک به محال است چرا که در این صورت، جنگ داخلی در سوریه برافروخته خواهد شد و اثرات آن دامنگیر ترکیه می‌شود. بنابراین ترکیه معتقد است راه حل سیاسی بهترین گزینه است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد