9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

رجانیوز از آخرین سناریوهای انتخاباتی جریان فتنه گزارش می‌دهد/

ژست خط قرمز بودن شعارهای خاتمی و برخورد با سازهای ناکوک، تلاش برای فرستادن چراغ خاموش مهره‌ها به مجلس

گروه سیاسی- در فاصله کمتر از شش ماه مانده تا انتخابات مجلس نهم، بحث نحوه حضور جریان فتنه و متعلقین به آن در انتخابات، یکی از مباحث اختلافی و داغ در میان چهره‌های وابسته به این جریان است، به‌طوری که هر یک از طرح‌های "تحریم"، "مشارکت مشروط" و "مشارکت فعال" طرفدارانی دارد.

در عین حال، بخش عمده‌ای از جریان فتنه و افرادی مانند خاتمی و موسوی خوئینی‌ها که سیاسی‌کاری‌هایشان بر وجوه دیگر فعالیت سیاسی می‌چربد، معتقد هستند که در صورت پیگیری کردن سناریوی تحریم، عملاً جریان اصلاح‌طلب که در اثر حوادث سال 88 و تغییر ماهیت به آنچه که آن را جنبش سبز می‌خوانند، به یک جریان اپوزیسیون و نامطلوب تبدیل شده و کارآیی خود را از دست داده، به سرنوشت نهضت آزادی دچار خواهد شد.

طیف مخالف تحریم با تأکید بر باقی ماندن در قدرت به هر قیمتی که شده و بازسازی جریان فتنه با تغییر عنوان از جنبش سبز به همان جریان اصلاح‌طلب، می‌گویند باید به‌نحوی عمل کرد که برای تحریم نکردن انتخابات از نظام امتیازهایی گرفته شود و در مقابل کمترین امتیاز داده شود.

بر این اساس، عوامل داخلی جریان فتنه تقریباً به این جمع‌بندی رسیده‌اند که در مقطع فعلی باید بر مشارکت مشروط تأکید شود و مرزهای این شروط را نیز همان شرط‌های خاتمی تعیین می‌کند، اگرچه به‌دلیل القای فضای منفی در افکار عمومی از تعبیر "شرط گذاری" به نوعی منت گذاشتن، باید به‌جای استفاده از این تعبیر از الفاظی مانند "الزامات و بدیهیات برگزاری انتخابات آزاد" استفاده شود.

جریان فتنه در این چارچوب تصمیم گرفته است که در شرایط فعلی با هرگونه ساز ناکوک که این تلقی ایجاد شود که شروط خاتمی نوعی ژست است و در عمل، حاضر به کوتاه آمدن از آن هستند، برخورد شود. در این زمینه، حتی از حجم فعالیت‌هایی که مصطفی کواکبیان به‌عنوان هماهنگ کننده اقلیت مجلس و اسحاق جهانگیری به‌عنوان هماهنگ کننده کشوری آغاز کرده بودند، کاسته شده و به آن‌ها نیز در این زمینه تذکر داده شده است.

این طیف معتقدند که یکی از کارکردهای سناریوی مشارکت مشروط، متفق کردن جریان فتنه با ظرفیت‌هایی مانند برخی از نمایندگان مجلس است که منتسب به جریان اصلاح‌طلب هستند اما در جریان فتنه برخورد نامعقولی نداشته‌اند و قرار گرفتن آن‌ها در کنار عناصر تابلودار فتنه، امکان سفید شدن این عناصر را نیز فراهم می‌کند.

بر اساس سناریوی مشارکت مشروط که امتیازگیری حداکثری و امتیازدهی حداقلی را در خود دارد، پیش‌بینی شده که یا نظام شروط خاتمی را می‌پذیرد و فضا را برای آن‌ها باز می‌کند که به معنای پیروزی این جریان است و یا صحنه را بر فتنه‌گران می‌بندد که در نتیجه با مظلوم‌نمایی و بدون اعلام تحریم مشابه اقدامی که مجمع روحانیون در انتخابات مجلس چهارم (سال 72) کرد، کنار می‌کشند و از این عقبه مظلوم‌نمایی برای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم استفاده می‌کنند.

در عین حال، سناریوی مشارکت مشروط و حتی کنار کشیدن از انتخابات، پروژه آشکار جریان فتنه است اما در کنار اینکه با دست پس می‌زنند و با افرادی که خارج از این چارچوب اظهارنظر یا فعالیتی کنند، برخورد می‌کنند، قرار شده است که به صورت چراغ خاموش تا حدی که امکان دارد، افرادی به داخل مجلس فرستاده شوند تا پتانسیل یک جریان اقلیت متمایل به فتنه در قوه مقننه از دست نرود.

این در حالی است که سیاست قطعی نظام در برخورد با عناصر جریان فتنه، بر خلاف توهم "چراغ سبز برای بازگشت"، میدان دادن به آن‌ها در صورت اعلام برائت و توبه است و با سوختن تاکتیک شرط‌گذاری برای فتنه جدید، عملاً امکان فعالیت انتخاباتی برای افرادی که نخواهند با فتنه مرزبندی کنند، وجود نخواهد داشت.

شرط گذاری برای انتخابات جزو سیاست‌های مسبوق به سابقه جریان‌های اپوزیسیون مانند منافقین و نهضت آزادی است.

اخبار مرتبط:

سناریوهای موازی و کلید واژه‌های جریان فتنه برای انتخابات مجلس

دو راهی"اقرار به دروغ تقلب و محکومیت فتنه"یا"سناریوی جدید آشوب"

پروژه لگد زدن به جنازه فتنه و عبور از موسوی کلید خورد

خاتمی در دوراهی "اعلام برائت از فتنه و توبه" و "حذف کامل از صحنه سیاسی"

اختلاف شدید میان سران داخلی‌فتنه؛در جلسه موسوی و خاتمی چه گذشت؟

وقتی فراکسیون اقلیت انگ ترسویی را به افشای ننگ نام دیدارکنندگان با خاتمی ترجیح می‌دهد

کد خبر:101691 -
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد