9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

آرزوی عربستان برای حمله آمریکا به ایران

در یکی از گزارش‌های مطالعات رژیم صهیونیستی که دیروز منتشر شده، آمده است که درگیری کنونی بین دولت سوریه و نیروهای مخالف سیاسی و نظامی در سوریه با سرعت زیادی به سمت یک درگیری منطقهای پیش می‌رود ونشانه آن هم دخالت بین‌المللی در حمایت از این طرف یا آن طرف است و عربستان سعودی یکی از قویترین حامیان مخالفان سوری است.

به گزارش شبکه العالم، عربستان سعودی از زمان آغاز حوادث سوریه به سرنگونی بشار اسد رئیس جمهوری سوری دل بسته است که انگیزه‌های موضع ضد سوری عربستان نیز به یک سری عوامل سیاسی و شخصی و طائفه‌ای باز می‌گردد.
 
در این مطالعات آمده است: یکی از علل حمایت عربستان از مخالفان نظام سوریه این است که ریاض در تضعیف و سرنگون کردن بشار اسد فرصتی طلایی برای تضعیف ایران در منطقه خاورمیانه می‌بیند و می‌توان گفت که تلاش‌های عربستان برای بسیج جامعه بین‌المللی و منطقه علیه بشار اسد بخشی از رقابت منطقه‌ای بزرگ بین کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و ایران است.
 
در بخش دیگری از این مطالعات رژیم صهیونیستی آمده است: عربستان از همان آغاز میانه خوشی با اصلاح بهار عربی و انقلاب‌های آن نداشت زیرا بیم آن داشت که دامن کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و خودش را بگیرد و از همین رو به بحرین کمک نظامی کرد تا اعتراضات را سرکوب کند و تا حد زیادی برای متوقف کردن اعتراضات در اردن به این کشور کمک کرد.
 
در ادامه گزارش آمده است: موضع کشورهای عرب خلیج فارس علنی یا غیرعلنی در حمایت از مخالفان نظام سوریه بوده است اما قطر در این میان به صورت علنی به مخالفان نظام سوریه حمایت کرده است و حتی صندوقی را به ارزش یکصد میلیون دلار برای کمک تسلیحاتی به مخالفان تاسیس کرده است.
 
در این مطالعات که گروهی از محققان دانشکده امنیت ملی رژیم صهیونیستی تهیه کرده‌اند، همچنین آمده است: اگر جنگ در سطح نظام سوریه و مخالفان مسلح در سوریه مهار نشود این احتمال بسیار وارد است که درگیری داخلی در این کشور به سمت درگیری منطقه‌ای پیش برود؛ امری که عربستان از همان آغاز بهار عربی در تلاش برای مهار آن است زیرا این امر عربستان را با یک معضل بسیار دشوار قرار می دهد یعنی یا به دل بستن به سرنگونی بشار اسد و خطرات بروز درگیری منطقه ای ادامه دهد یا به روند مذاکره با ایران برای بستن قراردادی با آن متوسل شود.
 
این مطالعات افزود: ایران و عربستان به عنوان دو کشور رقیب اصلی در سطح منطقه ای در واقع برای باز بودن کانال های تماس و گذر از اختلافات تلاش می کنند زیرا می دانند که باید درباره سوریه تفاهم کنند.
 
در این مطالعات آمده است: موضوع ثبات منطقه ای نگرانی اصلی سعودیها است؛ بویژه اگر تاثیر روز افزون بحران سوریه را بر همپیمان اصلی آنها یعنی اردن مشاهد کنیم زیرا این کشور دچار بحران اقتصادی دشواری است ومجبور است که دهها هزار پناهنده سوری را درخود جای دهد و با گذشت هر روز شدت بحران در اردن افزایش می یابد.
 
این مطالعات افزود: هراندازه که جنگ خونین تر شود؛ دستیابی به راه حل سیاسی دشوارتر می شود؛ امری که خطر بزرگی برای عربستان و ایران به شمار می رود اما با این حال، معامله ایران و عربستان درباره سوریه در حال حاضر بسیار دور به نظر می رسد.
 
در بخش پایانی این مطالعات آمده است: حمله نظامی به ایران برای سعودی‌ها بسیار مهمتر از درگیری جاری در داخل سوریه است و با توجه به اینکه تهران و ریاض به معامله ای درباره سوریه نرسیده‌اند، در راستای تشدید درگیری کار خواهند کرد و این برغم وجود فرصت برای آشتی بین آنها است.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد