9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

9 دی 88

9 دی 88 سرآغاز فصلی نو در تاریخ معاصر ایران اسلامی

نقشه راه مخالفین اسد چه می گوید؟


تحلیل برآورد سرویس جاسوسی آلمان از تحولات سوریه

 گروه بین اللمل ـ مهدی جهانتیغی: تاکنون چندین منبع غربی و حتی خبرگزاری رسمی آلمان از فعالیت سرویس اطلاعاتی آلمان در ناآرامی های سوریه گزارش های را منتشر کرده اند. بر اساس اخبار منتشر شده در یک منبع خبری آلمان مقر فرماندهی جاسوسان این کشور در یکی از پایگاه های ناتو در ترکیه می باشد و علاوه بر آن با حضور دایم در برخی کشتی ها مستقر  در سواحل سوریه قادر می باشند که نیروهای دولت سوریه را تا فاصله 600 کیلومتری مورد رصد اطلاعاتی قرار بدهند. حتی چندی قبل روزنامه آلمانی دای فرانکفورتر الگمین زیتونگ فاش کرد حتی جاسوسان این کشور برآوردهای دقیقی از نیروهای القاعده به و میزان عملیات های آنان دارند.

به گزارش رجانیوز، بیشترین کارکرد سرویس اطلاعاتی آلمان تاکنون علاوه بر رصد اطلاعاتی و تهیه گزارش برای دولت این کشور زمینه سازی افزایش فعالیت های نظامی و اطلاعاتی اردوگاه غربی - عربی ضد سوری بوده است. نکته قابل توجه تر اینکه منابع آلمانی مدعی هستند که به لحاظ گستردگی جمع آوری خبر و جاسوسی از محیط داخلی سوریه هیچ کشوری به اندازه آلمان موفق نبوده و حتی برخی از مسئولین اطلاعاتی آمریکایی نیز به این موضوع اعتراف کرده اند. به گفته برخی منابع آگاه در حال حاضر اطلاعات جمع آوری شده مأموران سرویس‌های فدرال اطلاعات آلمان (BND) به عنوان منابع مطمئن در اختیار سرویس اطلاعاتی انگلیس و آمریکا و پس از تجزیه و تحلیل به صورت هدفمند در اختیار گروهی موسوم به ارتش آزاد سوریه قرار می گیرد.
 
در همین حال گرهارد شیندلر رئیس سرویس مخفی برونمرزی آلمان به ویژه‌نامه روزنامه "فرانکفورتر الگماینه"  گفتگوی انجام داده که علی رغم تلاش برای برخی اظهارات صرفا رسانه ای در میان سخنان وی آخرین برآورد سرویس اطلاعاتی آلمان را از تحولات سوریه می توان در محورهای ذیل بیان کرد:
 
الف: تمرکز ویژه سرویس های غربی برای هماهنگ سازی اپوزسیون سوریه
 
ب: اذعان به تمرکز ویژه دولت اسد بر مراکز بر روی حفظ مناطق خاص، به‌ویژه حفظ پایتخت دمشق، تأسیسات نظامی مانند پادگان‌ها و فرودگاه‌ها و ...
 
ب: عدم رویاروی های بی گدار  ارتش سوریه  همانند گذشته با مخالفین که منجر به تلفات انسانی بیشتر میشد
 
ج: عدم پیشرفت تعیین کننده نیروهای مخالف اسد در مواجه با نیروهای ارتش سوریه
 
 از سوی دیگر جمع برآوردهای اطلاعاتی آلمان به همراه انگلیس و آمریکا در حوزه رصد اطلاعاتی از موقعیت های نظامی و امنیتی سوریه مخالفین و ارتش سوریه قرار است طی چند روز آینده منجر به خروجی یک شورای عالی نظامی در اجلاس مراکش شود. این شورا نقش فرماندهی و هماهنگ کننده گروه های مسلح پراکنده را از این تاریخ به بعد بر عهده خواهد داشت. بر اساس برخی شواهد و کدهای موجود به لحاظ اطلاعاتی این شورا  موضوعات ذیل را در آینده پیگیری در دستور کار قرار خواهد داد:
 
الف: تمرکز بیشتر بر زمینه سازی برای جدایی و جذب نیروهای ارتش از سوریه
 
ب: سازماندهی نیروهای فراری از ارتش بشار اسد
 
ب: تلاش برای دستیابی به مراکز مهم امنیتی منجمله برخی پایگاه های نظامی استراژیک و برخی فرودگاه ها
 
ج: ایجاد وحدت رویه و هماهنگی در میان گروه های نظامی مخالف
 
د: منزوی کردن گروهای سلفی تندرو – القاعده- مانند النصره
 
این در حالیست که در 8 دسامبر مصادف با 18 آدز جلسه شورای فرماندهی شورشیان سوریه شکل گرفته  و این جلسه پیش زمینه تشکیل شورای عالی نظامی و اعلام موجودیت آن در مراکش می باشد. در این جلسه که تلاش شده با حضور افراد نظامی و غیر نظامی و حتی نیروهای سلفی و اسلام گرا برگزار شود سلیم ادریس، از افسران پیشین جداشده از ارتش بشار اسد به فرماندهی منصوب شد.
 
اما نکته قابل توجه این است که در این اجلاس چندین غائب بزرگ  وجود داشته که نشانه شکست سرویس های غربی برای  ایجاد وحدت اپوزسیون سوریه و پیش بینی شکست آتی مراکش خواهد بود. در این اجلاس سرهنگ ریاض اسعد، بنیانگذار ارتش آزاد سوریه و سرتیپ مصطفی الشیخ، از افسران بلندپایه که از مخالفان اخوان‌المسلمین است، در جلسه‌ی آنتالیا حضور نداشه و همچنین سرلشکر حسین حاج علی، که بالاترین درجه نظامی در میان افسران جداشده از ارتش سوریه را دارد، نیز در این جلسه غایب بوده است.
 
بنابراین  جلسه پیش زمینه اجلاس مراکش با کیفیت گفته شده نشان میدهد که کلیدی ترین مشکل این روزهای اپوزسیون – عدم هماهنگی و اختلافات عمیق – همچنان باقی مانده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد